Gemeente Rotterdam

Gemeenten willen waterstof grootschalig toepassen

Amsterdam/Rotterdam, donderdag 19 juni 2008 - De gemeenten Amsterdam en Rotterdam richten een Nationale Waterstof Coalitie op. In dit platform gaan bedrijven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en overheden samenwerken om waterstof grootschalig toe te passen. De coalitie wil een belangrijke bijdrage leveren aan nationale beleidsdoelen op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit, energievoorziening en innovatie.

"Wij zien waterstof als één van de meest kansrijke opties om de luchtkwaliteit en het klimaat te verbeteren. Wij willen daarbij een voortrekkersrol spelen." Dat schrijven de initiatiefnemers van de Nationale Waterstof Coalitie, de wethouders Marijke Vos en Mark Harbers van Amsterdam en Rotterdam in een brief aan minister-president Balkenende die donderdag is verstuurd. In de brief vragen Vos en Harbers aandacht en steun van de regering voor het initiatief.

Waterstofeconomie
De Nationale Waterstof Coalitie heeft als doel de waterstoftechnologie verder te ontwikkelen, de toepassing ervan te versnellen en kansen te creëren voor het Nederlandse bedrijfsleven. De gemeenten Amsterdam en Rotterdam willen daarin het voortouw nemen. "Wij zijn ervan overtuigd dat samenwerking tussen Nederlandse steden van grote waarde is. Met name tussen Amsterdam en Rotterdam, omdat onze competenties en ambities op waterstofgebied complementair zijn", aldus Vos en Harbers.

Brandstofhub
"Nederland kan zich internationaal onderscheiden met de grootschalige productie van klimaatneutrale waterstof", aldus Harbers, wethouder Economie, Haven, en Milieu van Rotterdam. De havenstad is reeds één van de grootste productielocaties van waterstof in Europa, en wil dit graag verder uitbouwen. Ook beschikt de gemeente over een uniek leidingnetwerk voor waterstof in de regio en kan het klimaatneutrale en op termijn duurzame waterstof produceren. De Nationale Waterstof Coalitie sluit naadloos aan bij de ambities van het Rotterdam Climate Initiative dat ernaar streeft de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen te halveren in 2025. Duurzame mobiliteit, onder meer door gebruik van alternatieve brandstoffen, motoren en optimalisatie van het verkeersgedrag, is een van de speerpunten. Ook spant de gemeente zich in om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Vervoerstoepassing
De gemeente Amsterdam is juist voorloper in het toepassen van innovatieve technologieën, met als doel de verbetering van luchtkwaliteit en verlaging van de uitstoot van broeikasgassen. De hoofdstad heeft ambitieuze plannen om grootschalig waterstof toe te passen. "Amsterdam ziet brandstofceltechnologie als cruciaal in de ontwikkeling van schoon, klimaatneutraal vervoer en ziet de toepassing in het vervoer in de stad als een startpunt in de overgang naar duurzame mobiliteit", aldus Marijke Vos, wethouder Milieu in Amsterdam. Aanleiding voor de inzet op waterstof is de ambitie van de gemeente om de CO2-uitstoot in 2025 met 40% te verlagen ten opzichte van 1990. Ook het structureel verbeteren van de hoofdstedelijke luchtkwaliteit heeft een hoge prioriteit.

Waterstofbussen
In Amsterdam lopen al proeven met transport op waterstof: een rondvaartboot, sloep en vrachtwagen die op waterstof lopen. De eerste pilot met bussen op waterstof is begin dit jaar afgerond en Amsterdam investeert in een nieuwe generatie waterstofbussen. In de regio zijn diverse innovatieve bedrijven en kennisinstituten die zich bezighouden met de ontwikkeling en toepassing van waterstof als schone en duurzame brandstof. Amsterdam heeft zichzelf uitgeroepen tot Waterstofstad, waarmee het zich wil profileren op het gebied van innovatieve alternatieven voor fossiele energie.

Formula Zero
Maar ook Rotterdam zit niet stil. Zo wordt met steun van het Rotterdam Climate Initiative op 22 en 23 augustus de 2008 Formula Zero Championship gehouden, het eerste internationale kampioenschap voor auto's die rijden op brandstofcellen en die dus geen CO2 uitstoten. Het testcentrum van Formula Zero is gevestigd op het RDM-terrein in Rotterdam. Het doel is om automobilisten enthousiast te maken voor brandstofcelvoertuigen en de invoering ervan te versnellen. Wethouder Harbers deelt dit enthousiasme: "Met een aftrap van de race in Rotterdam laten we de wereld zien dat Rotterdam met overtuiging kiest voor duurzame mobiliteit. Schoon vervoer is goed voor de economie, het klimaat en de luchtkwaliteit in onze stad. Dat is de insteek van het Rotterdam Climate Initiative."

Over het Klimaatprogramma Amsterdam
Het Klimaatprogramma Amsterdam stimuleert het terugdringen van de CO2 uitstoot en. Uitgangspunt daarin is de trias energetica: terugdringen van de vraag naar energie, het gebruiken van duurzame energiebronnen zoals zon en wind en efficiënt gebruik van fossiele brandstoffen. Het bestuur van Amsterdam werkt samen met haar inwoners en het bedrijfsleven aan het streven om de CO2-uitstoot in de stad met 40% ten opzichte van 1990 te reduceren. De gemeentelijke organisatie wil zelf uiterlijk 2015 klimaatneutraal zijn.

Over het Rotterdam Climate Initiative
Het Rotterdam Climate Initiative is het klimaatprogramma van de gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV, Deltalinqs en DCMR Milieudienst Rijnmond. Doelstelling van het RCI is het halveren van de CO2-uitstoot in de havenstad ten opzichte van 1990; een ambitie die in 2025 werkelijkheid moet zijn. Speerpunten van het Rotterdam Climate Initiative zijn energiebesparing, duurzame energie en afvang, hergebruik en opslag van CO2.


Bron: Bestuursdienst, 23-06-2008