Ingezonden persbericht


Juniper Networks: er kan meer met breedband

Meerdere online identiteiten en groeiende vraag naar verschillende internetdiensten biedt winstkansen voor breedbandproviders

Schiphol-Rijk, 23 juni 2008 - Europese breedbandleveranciers kunnen meer omzet genereren wanneer ze meer gepersonaliseerde, ervaringsgebaseerde kwaliteitsdiensten aanbieden aan consumenten. Dat blijkt uit het breedbandlifestyleonderzoek van Juniper Networks. Om te voldoen aan de groeiende verwachtingen van breedbandconsumenten, moeten leveranciers gebruikmaken van hun netwerkkennis. Als ze dit niet doen, lopen ze de kans gepasseerd te worden, omdat ze niet op een kosteneffectieve manier inspelen op klantwensen. Ze lopen dan het risico dat ze klanten kwijtraken. Juniper hield het onderzoek onder 5.000 breedbandgebruikers in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Groot-Brittannië in april 2008. 39,3 procent van de respondenten gaf aan vijf of meer verschillende gebruikersidentiteiten te hebben om op verschillende online diensten in te loggen via een enkele breedbandverbinding. Die hebben elk een apart wachtwoord. Daarnaast bevestigt 79,9 procent van de respondenten dat hun breedbandverbinding regelmatig door meerdere personen wordt gebruikt. Dit veronderstelt dus dat elke breedbandverbinding meerdere identiteiten en diensten ondersteunt. "Als men kijkt naar de onderzoeksresultaten, is het voor leveranciers noodzakelijk om gebruik te maken van hun expertise in geavanceerde netwerkinfrastructuren. Hiermee kunnen ze iedere klant een passende bandbreedte en prestatieprofielen bieden, met premiums voor belangrijke diensten en goedkopere verbindingen voor gebruikers die in verhouding weinig waarde hechten aan snelheid of kwaliteit", zegt Paul Gainham, Director of Service Provider Marketing EMEA bij Juniper Networks. "De relatie tussen netwerk, content, diensten en de gebruiker zouden gereconstrueerd moeten worden. Op deze manier kunnen providers unieke waarde toevoegen aan breedbanddiensten in de vorm van kwaliteitscontrole en prioritering. Dit leidt tot een betere omzetverdeling tussen de service- en contentprovider, en ook tot een hogere klanttevredenheid. Consumenten die meer willen betalen voor premiumdiensten, krijgen een maatwerkpakket en degenen die genoegen nemen met minder, een abonnement tegen een lager bedrag." Nu de omzetten van traditioneel spraakverkeer afnemen en breedbandverbindingen de standaard worden, staan serviceproviders onder grote druk om nieuwe inkomstenbronnen te vinden. Daarnaast staan ze onder druk van de contentproviders die aantrekkelijke content aanbieden, die evenwel veel bandbreedte opeist. Om de toegang tot deze content mogelijk te blijven maken, investeren serviceproviders in meer capaciteit. Vaak zonder in de omzet van de content te delen. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat consumenten het internet voor steeds meer vormen van vermaak, informatie en communicatie gaan gebruiken. Dit gaat verder dan standaard e-mailen en gaat tevens ten koste van het traditionele internetgebruik. Deze ontwikkeling geeft aan hoeveel kansen serviceproviders hebben om te profiteren van hun netwerken om zo meer omzet te behalen. Een geavanceerde infrastructuur is namelijk de basis voor hoge servicekwaliteit waarmee marktdifferentiatie kan worden gerealiseerd en daarmee ook klantloyaliteit. 24,8 procent van de respondenten stelt dat de aanwezigheid op sociale-netwerksites een belangrijke manier is om met vrienden en familie in contact te blijven. 37,5 procent denkt dat deze media in de toekomst nog belangrijker voor ze zal worden. De traditionele media verliest aan populariteit - 41,7 procent denkt dat de vaste-telefoonverbinding na verloop van tijd minder belangrijk wordt. 61,3 procent geeft aan dat online tv (IPTV) in de toekomst een prominentere rol krijgt. 35,6 procent denkt dat de populariteit van traditionele televisie-uitzendingen langzaam afneemt. "De eisen voor snelheid, betrouwbaarheid en beveiliging die gebruikers stellen aan hun verbinding, zijn afhankelijk van welke dienst ze willen gebruiken. IPTV bijvoorbeeld heeft een constante en snelle verbinding nodig, en online winkelen vereist een veilige en betrouwbare verbinding", zegt Gainham. "Juniper denkt dat serviceproviders hun klanten behouden en meer omzet behalen kunnen door een geavanceerde netwerkinfrastructuur in te richten, die de juiste service levert, zonder compromissen."

###

Over Juniper Networks

Juniper Networks, Inc. loopt voorop in hoogwaardige netwerktechnologie. Juniper biedt een betrouwbare netwerkinfrastructuur waarmee bedrijven snel kunnen reageren op ontwikkelingen. Dat zorgt voor een snelle inzet van services en applicaties via één enkel netwerk. Daardoor kunnen bedrijven optimale prestaties leveren. Meer informatie is beschikbaar op www.juniper.net.