Ingezonden persbericht


Ontwerpwedstrijd Schepen voor het Vervoer van Waterstof

Nederland Maritiem Land daagt maritieme studenten en professionals uit om zich te verdiepen in de uitdagingen van het vervoer en distributie van vloeibaar waterstof en te komen met innovatieve ontwerp- en logistieke oplossingen. Het Maritiem Innovatie Forum van Nederland Maritiem Land schrijft een ontwerp wedstrijd uit voor het ontwerp van drie scheepstypen die vloeibaar waterstof (H2) kunnen vervoeren. De scheepstypen zijn: ­ Grote Waterstof Tanker, vergelijkbaar met de huidige grote LNG tanker; ­ Shortsea Waterstof Tanker voor de distributie binnen Europa; ­ Een Binnenvaart Waterstof Tanker voor het vervoer op de Europese wateren

Fossiele brandstoffen worden de komende decennia steeds schaarser en duurder. Bovendien dragen zij veel bij aan de emissies van CO2 en andere broeikasgassen. Jeremy Rifkin publiceerde in 2003 zijn visie op de energietoekomst in The Hydrogen Economy (De Waterstof Economie). Waterstof wordt bijvoorbeeld geproduceerd door elektrolyse van gewoon water. De elektriciteit moet daarbij van de zon komen, die per jaar ruim 2.850 keer zoveel energie naar de aarde straalt, als het huidige energie­verbruik.

Wil er een waterstof economie mogelijk worden, dan moet vervoer per schip mogelijk zijn. Om vloeibare waterstof tussen continenten te kunnen vervoeren zijn veel grote tankers nodig. Er zijn vervolgens shortsea waterstof tankers en binnenvaart waterstof tankers nodig voor de distributie rondom en in Europa. Waterstof is ook de brandstof voor brandstofcellen, die al heel lang op schepen, met name onderzeeboten, gebruikt worden. Het is logisch dat de schepen die waterstof vervoeren ook de "boil off" van de vloeibare waterstof zullen gebruiken om de brandstofcellen van energie te voorzien.

De essentie van de ontwerpwedstrijd is het ontwerp van een deepsea, short sea of binnenvaarttanker die aansluit op de extreme eigenschappen van waterstof. Er zijn vele technologische uitdagingen om een waterstof economie mogelijk te maken. Waterstof is onder andere extreem licht en heeft een heel laag kookpunt.

Maritieme studenten en professionals krijgen tot 1 november de gelegenheid om hun innovatieve ontwerp- en logistieke oplossingen kenbaar te maken.

Meer informatie over de ontwerpwedstrijd is te vinden op http://forum.dutch-maritime-network.nl.


---

Noot voor de redactie (