Ingezonden persbericht


CNV Jongeren start "Trots op je naam"

CNV Jongeren start de campagne Trots op je Naam waarin jongeren hun kwaliteiten direct kunnen laten zien in een video of op een foto. Na al die

media-aandacht rondom anoniem solliciteren, laat CNV Jongeren een tegengeluid horen. Klaas Pieter Derks: 'Als we de vooroordelen bij werkgevers weg willen nemen, doe je dat het best door zelf te laten zien waar je goed in bent.' De actie wordt gesteund door werkgevers, zoals Manpower en Stageplaza.

Onderzoeken in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en uitzendbureau Manpower toonden al aan dat het afschermen van persoonlijke gegevens van sollicitanten niet veel uitmaakt. CNV Jongeren vindt anoniem solliciteren niet van deze tijd. Derks: "anoniem solliciteren in onze diverse samenleving is absurd, we heten niet allemaal De Vries, Jansen of De Jong". Bovendien geven organisaties hiermee een negatief signaal naar jongeren die te maken kunnen krijgen met vooroordelen. Iedereen heeft goede kwaliteiten, dus je moet je zeker niet terughoudend opstellen vanwege een bijzondere achternaam.

Op de website www.trotsopjenaam.nl kunnen alle jongeren zichzelf presenteren door een video of foto te maken waarin ze aan hun toekomstige werkgever laten zien waar ze goed in zijn. De beste inzending belonen we met een fotocamera. CNV Jongeren wijst werkgevers op de site, zodat ze een beter beeld krijgen van de kwaliteiten van mensen in alle soorten en maten.

Op de site staan ook de ervaringen met solliciteren van Tofik Dibi, Tweede Kamerlid voor GroenLinks.

======================= EINDE PERSBERICHT ======================================================================



Ingezonden persbericht