Ingezonden persbericht


Persbericht

Arnhem, 23 juni 2008

TH Rijswijk gebruikt Autodesk Inventor voor ontwerp Frisian Solar Challenge-boot

Academie voor Engineering vertrouwt op ontwerpsoftware van Autodesk

Gisteren is de Frisian Solar Challenge van start gegaan, dé jaarlijkse internationale zonneboten-race voor onderwijsinstellingen en bedrijven. Studenten van de Haagse Hogeschool/TH Rijswijk Academie voor Engineering nemen ook dit jaar deel, onder de naam HHSSolar team, om hun titel uit 2006 te verdedigen. Zij ontwikkelden hun zonne-energie aangedreven vaartuig met behulp van het Inventor-pakket van Autodesk, leverancier van 2D- en 3D-ontwerpsoftware. Onlangs deed het opleidingsinstituut ook al een beroep op de software van Autodesk, namelijk voor hun inzending voor de Shell Eco-marathon voor energiezuinige auto s.

Het ontwerpen van een zonneboot is een behoorlijke uitdaging voor de deelnemers. De boot moet hydrodynamisch optimaal zijn om zo weinig mogelijk weerstand van het water te ondervinden. Bovendien moet het ontwerp qua constructie veilig zijn uitgevoerd en moet de boot elektrotechnisch goed zijn geconstrueerd om veilig te kunnen varen. Om niets aan het toeval over te laten, heeft de wedstrijdleiding bovendien besloten alle vaartuigen aan een aantal uitgebreide inspecties te onderwerpen en de deelnemers behendigheids-, vaar- en zwemtesten af te nemen.

In totaal ontving organisator Provincie Friesland 48 inschrijvingen van onderwijsinstellingen en bedrijven uit onder andere België, Brazilië, Duitsland, Engeland, Italië, Nederland en Zweden. Als ontwerper van duurzame en zuinige voertuigen heeft de Haagse Hogeschool/TH Rijswijk Academie voor Engineering een naam hoog te houden. Niet alleen wonnen de Rijswijkse studenten de vorige editie van de Frisian Solar Challenge, ook behaalden ze twee keer de eerste plaats tijdens de Shell Eco-marathon voor energiezuinige auto s. Het HHSSolar team moest daarom dit jaar voor de Frisian Solar Challenge een boot ontwikkelen die de prestatie van 2006, een totaaltijd van net onder de 20 uur, minstens moet evenaren. Voor het ontwerp van het vaartuig vertrouwden ze op de ontwerpsoftware Autodesk Inventor. Dit pakket beschikt over een omvangrijke set van ontwerpfunctionaliteiten voor het produceren, valideren en documenteren van volledig digitale prototypes. Inventor stelde het HHSSolar team in staat hun boot te visualiseren, te analyseren en te testen voordat het vaartuig daadwerkelijk geproduceerd werd. Dure veranderingen aan een fysiek prototype zijn op deze manier tot een minimum beperkt gebleven.

Het vaartuig van HHSSolar team doet onder de naam Súd Hollân in de A-klasse mee, voor boten met één opvarende. De boot is het resultaat van een multidisciplinaire samenwerking, met inbreng van studenten Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Communication & Multimedia Design, Fijnmechanische Techniek, Automatiseringsenergietechniek, Elektronica, Technische Natuurkunde, International Development Studies en Political Science. Daarmee is direct één van de belangrijkste doelstellingen van de Frisian Solar Challenge gerealiseerd: naast het ontwikkelen van duurzame mobiliteit en het creëren van milieubewustzijn, de interactie bevorderen tussen de industrie en de verschillende academische disciplines. Dankzij de Frisian Solar Challenge ontstaat er een kennisomgeving waarin de deelnemers de kans krijgen om hun ideeën op het gebied van energie-efficiënt design concreet te testen en hun ervaringen uit te wisselen.

Frisian Solar Challenge
De race voert de deelnemers in zes etappen langs het 220 kilometer lange traject van de beroemde Friese Elf Steden. Het parcours van de Elfstedentocht wordt zoveel mogelijk aangehouden, wat betekent dat er af en toe zelfs moet worden gekluund . Zowel hogere onderwijsinstellingen als gespecialiseerde bedrijven mogen een team afvaardigen naar de Solar Challenge. Elk team bestaat uit minimaal vier personen en legt de tocht af in een zelf ontwikkelde boot, die uitsluitend aangedreven mag worden door zonne-energie. De teams kunnen deelnemen in de A-klasse, voor boten met één opvarende, in de B-klasse, voor boten met twee opvarenden, en in de open klasse.


---