HomeGarant.nl wil een einde maken aan het provisiegedreven adviseren


Nieuwe website wilt transparantie in Nederlandse hypotheekmarkt versnellen

RAAMSDONKSVEER, 20080625 -- De groeiende kritiek op de provisiestructuur - mede aangezwengeld door de affaire woekerpolissen - zoals deze al vele jaren bestaat in de financiële sector, is de laatste tijd een hot item. Er bestaat een roep vanuit de politiek en de consumenten om "transparantie". Dat is nog niet zo eenvoudig blijkt nu. HomeGarant.nl wil deze ontwikkeling in een stroomversnelling gaan zetten.

De tijd van het provisiegedreven adviseren door de hypotheekadviseur is langzaam voorbij. De hoofdreden hiervoor is dat door verdergaande transparantie door de overheid, de provisiegedreven adviseur meer onder druk komt te staan. De tijd dat deze adviseur alleen aan zijn eigen portemonnee denkt, met alle financiële gevolgen van dien, wordt aan banden gelegd. Minister Wouter Bos (Financiën) wil dat hypotheek- en verzekeringsadviseurs precies duidelijk maken wat zij aan hun bemiddeling verdienen en welke diensten zij daar voor verlenen. PvdA-Kamerlid Mei Li Vos ziet provisies het liefst helemaal verdwijnen, maar zover zal het voorstel van Minister Bos van Financiën niet gaan. Vanaf 01-01-2009 zal de transparantie verder ingevoerd moeten worden.

HomeGarant.nl: "Slechts 3 partijen kunnen momenteel volledige transparantie garanderen".

Om voor eens en voor altijd duidelijkheid te scheppen in de hypotheekmarkt is www.homegarant.nl online gegaan. HomeGarant.nl is een onafhankelijk intermediair die zich specialiseert in het bemiddelen in hypotheken via internet volgens een nieuw `helder' concept: de klant een vast transparant tarief in rekening brengen voor de aangeboden dienstverlening onafhankelijk van gekozen maatschappij, hoogte van hypotheek of levensverzekering. HomeGarant.nl kan deze lage transparante tarieven aanbieden omdat ze optimaal gebruik maakt van het internet en daaraan gekoppelde op maat ontwikkelde systemen. Op deze manier weet HomeGarant.nl te besparen op allerlei arbeidsintensieve handelingen.

In het kader van dit concept legde HomeGarant.nl het verzoek neer bij de geldverstrekkers en levensverzekeringsmaatschappijen om de HomeGarant.nl toekomende provisie ten goede te laten komen aan de klant. Door het concept worden de hypotheken en premies beduidend goedkoper. Conclusie: velen partijen kunnen óf willen niet meewerken aan dit concept om administratieve, technische of beleidsredenen. Vaak moet het management langdurig overleggen om te bepalen of men het beleidsmatig wel wil..?!!

Ongeacht het resultaat maakt HomeGarant.nl toch met alle aanbieders een afspraak omtrent de samenwerking om enerzijds de consument een brede keuze in producten te kunnen aanbieden en anderzijds om op die wijze regelmatig in contact te blijven met de aanbieders. Zij geven degenen die welwillend zijn, maar technisch op problemen stuiten, enige tijd de kans om deze op te lossen. In de tussentijd zal HomeGarant.nl noodgedwongen de ontvangen provisies onder aftrek van de bemiddelingskosten conform de tarieflijst geheel ten goede laten komen aan de klant. Dit is eigenlijk een onnodige arbeidsintensieve administratie die men gedwongen wordt te voeren.

HomeGarant.nl streeft ernaar om geldverstrekkers en levensverzekeringsmaatschappijen over te halen om net als zij transparant te zijn. Echter; voorlopig duurt de strijd om transparantie voort.