Dacia Sandero: een ruime compacte hatchback voor een Dacia-prijs
(6/26/2008)
Na de Logan en de Logan MCV wordt het gamma van Dacia uitgebreid met
de Sandero, een ruime vijfdeurs hatchback. De Sandero wordt
geproduceerd in de fabriek in Pitesti in Roemenië en heeft alle
basiskenmerken van de autoâs uit het Dacia gamma: hij is ruim en
robuust en heeft een grote bagageruimte.
Net als de andere modellen van Dacia heeft ook de Sandero een niet te
evenaren prijs/prestatieverhouding met op de Nederlandse markt een
instapprijs van 8.495 euro incl. BTW en een garantie van 3 jaar of
100.000 km.
EEN MODERNE EN BETAALBARE HATCHBACK
Slim ontwikkelen
Net als alle andere autoâs van Dacia is ook de Sandero weer het
product van een uniek ontwikkelingsproces. Door uit te gaan van
âdesign to costâ bij de ontwikkeling van de auto (bij de ontwikkeling
worden de vastgestelde investeringskosten nooit overschreden) en van
âcarry overâ voor een grotere betrouwbaarheid en beperking van de
kostprijs (door onderdelen te gebruiken afkomstig van andere autoâs
van de Renault Groep) en door gebruik te maken van digitaal ontwerpen
(dure prototypes worden zo overbodig) kan de auto op de markt worden
gebracht met een prijs/prestatieverhouding die geen enkel ander merk
kan bieden.
Moderne lijnen
De Sandero is een fraai vormgegeven moderne hatchback die dynamisch en
robuust oogt. Het front valt op door expressieve en moderne koplampen
en de bumper met geïntegreerde grille die mooi is weggewerkt in de
carrosserie. De bijzondere vorm van het silhouet â een âomgekeerde
golfâ â versterkt de robuuste indruk mede door brede beschermstrips
aan de zijkanten, afhankelijk van de versies. De robuustheid en
veiligheid waren overigens de waarden waar het publiek massaal
enthousiast over was bij de tests.
De buitenkant kan nog sprekender worden gemaakt met een SUV-pakket dat
in Nederland al vanaf de marktintroductie wordt aangeboden. Dit pakket
bestaat uit een bar en mistlamproosters voorop, een stel skirts en een
bar achter die de Sandero er als een volwaardige off road auto doen
uitzien.
Het interieur is fraai en de waarneembare kwaliteit is hoog. Dacia
heeft voor de Sandero een nieuw dashboard ontwikkeld dat zowel modern
als functioneel is. Het design van kleuren en bekledingen verschilt
per uitvoering. De deurpanelen zijn modern vormgegeven en hebben,
afhankelijk van de versie, decoratieve strips. De Sandero wordt
aangeboden in drie interieurkleurstellingen waaronder het dashboard en
de bijpassende bekledingen vallen. Er is veel aandacht besteed aan de
ergonomie van de bedieningsorganen en de afleesbaarheid van de
informatie op het instrumentenpaneel.
Efficiënt en comfortabel
De Dacia Sandero wordt gebouwd op het B0-platform van de Logan dat op
zijn beurt weer is gebaseerd op het B-platform van de Renault-Nissan
Alliantie. De auto is voorzien van driehoekige draagarmen van het type
Pseudo MacPherson. Mede door een stabilisatorstang vóór (niet op het
instapmodel) blijft de carrosserie stabiel in bochten en is de
rolneiging van de carrosserie conform de normen van dit segment in
Europa. Ook de achtertrein van de Sandero is overgenomen van het
B0-platform. De achtertrein neemt het concept over van de vervormbare
en H-vormige achteras met voorgeprogrammeerde geometrie en heeft
schroefveren en verticale schokdempers met een grotere veeruitslag. Er
is bijzondere veel aandacht besteed aan de vering van de Sandero:
scharnierbevestigingen van de onderste draagarm en de achtertrein
zorgen voor meer stuurprecisie en een betere wegligging. Dit is ook te
merken bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre. Net als de andere
modellen uit het Dacia gamma heeft de Sandero een uitstekende vrije
hoogte (155 mm) waardoor de auto zich prima gedraagt op ieder wegtype
en daardoor multifunctioneel is. De Sandero kan vanwege de nodige
bodemplaatbeschermingen uit de voeten op ieder soort wegdek.
De meeste versies van de nieuwe Sandero zijn voorzien van
stuurbekrachtiging. Dit zorgt voor meer veiligheid en stuurprecisie en
geeft de Sandero het rijcomfort dat een auto uit het B-segment waardig
is. Het instapmodel heeft geen stuurbekrachtiging waardoor deze auto
voor een heel democratische prijs op de markt wordt gebracht. Doordat
de overbrengingsverhoudingen in vergelijking met de Clio II iets zijn
verhoogd en er werk is verricht aan de fuseedragers en de naspoorhoek
stuurt deze auto betrekkelijk licht.
Afhankelijk van de versie zijn de hoogte- en lendensteun van de
bestuurderstoel verstelbaar. De bestuurder kan daardoor altijd een
optimale rijpositie instellen. Het stuur is bij een aantal versies in
hoogte verstelbaar en de bedieningen bij het stuur zijn zeer
gebruiksvriendelijk.
De luchtstroom in de auto is zo ontworpen dat de auto snel wordt
verwarmd of gekoeld na het starten, met name in landen waar extreem
hoge of lage temperaturen heersen.
Bekende motoren
Dacia levert de Sandero met twee benzinemotoren (de 1.4 l met 75 pk en
de 1.6 l met 90 pk) die hun sporen al verdiend hebben in vele autoâs
van Renault en die hebben bijgedragen aan het succes van de andere
autoâs van Dacia.
De twee benzinemotoren van 1.4 l en 1.6 l voldoen ruimschoots aan de
criteria wat betreft kosten, duurzaamheid en onderhoudsgemak. Ze
onderscheiden zich door een hoog koppel dat al vanaf lage toerentallen
beschikbaar is en hebben een plezierig laag brandstofverbruik. De 1.4
l en de 1.6 l ontwikkelen respectievelijk een vermogen van 55kW (75
pk) en 64 kW (90 pk) bij 5.500 t/min en bieden een koppel van 112 Nm
en 128 Nm bij 3.000 t/min. Beide motoren worden gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.4 l verbruikt in de Sandero
slechts 7l/100 km en de 1.6 l 7,2l/100 km (gecombineerd gebruik).
DE DACIA SANERO HEEFT VEEL VAN ALLES
Een inzittendenruimte en laadcapaciteit die het bovenliggende segment
waardig zijn
Hoewel de Dacia Sandero op basis van zijn verkoopprijs is in te delen
in de categorie van kleine autoâs, valt hij wat betreft de ruime
binnen- en buitenafmetingen in de hogere categorie van de
compact-klasse. Met een lengte van 4,02 m, een breedte van 1,75 m en
een wielbasis van 2,59 m, biedt de Dacia Sandero een ongekende
prijs/ruimteverhouding.
Achterin is er ruim plaats voor drie volwassenen of drie kinderzitjes
dankzij een hoofdruimte van 878 mm, een knieruimte van 145 mm en een
breedte op ellebooghoogte van 1.425 mm. Dankzij de ver openslaande
deuren is de instap gemakkelijk.
De bagageruimte van 320 liter is verrassend groot. De Sandero is
veelzijdig. De achterbank is in 1/3 â 2/3 neer te klappen (afhankelijk
van de versie). Als de achterbank helemaal is neergeklapt, heeft de
Sandero een maximale laadcapaciteit van liefst 1.200 liter. Kortom, de
Dacia Sandero is een bijzonder ruime compacte hatchback, waarin 5
personen comfortabel kunnen reizen.
Veiligheid, altijd een prioriteit
De Dacia Sandero profiteert van de vergaande expertise van de Renault
Groep op het gebied van veiligheid.
Wat betreft de actieve veiligheid heeft Dacia veel aandacht besteed
aan het remsysteem van de Sandero. Er wordt comfortabel (krachtig,
geleidelijk) geremd doordat men bij de afstelling is uitgegaan van de
geldende criteria op het B-segment in Europa. De Sandero is uit te
rusten met het allernieuwste ABS Bosch 8.1 systeem. Dit heeft een
elektronische remkrachtverdeler (EBV) en â nieuw in het Dacia gamma â
noodstopbekrachtiging.
Ook aan de passieve veiligheid heeft Dacia veel aandacht besteed.
Dacia maakt voor de carrosserie gebruik van staal met een hoge
elastische grens dat een betere weerstand biedt en vervorming beperkt,
met name bij een frontale aanrijding. Het stuurframe van magnesium is
bevestigd op een inschuifbare stuurkolom en draagt bij aan het
wegleiden van de kinetische energie die ontstaat bij een aanrijding.
Het dashboard van polipropyleen met honingraatstructuur beperkt de
gevolgen van de impact op de knieën van de inzittenden. Behalve het
materiaal is ook de vormgeving van het dashboard van invloed op de
veiligheid. Dit wordt gerealiseert door middel van een welving in het
onderste gedeelte, die de vorm van de schenen volgt en de vrijgekomen
krachten verdeelt bij een aanrijding. Paddings bij de voeten van de
bestuurder en voorste passagier beschermen de scheenbenen en enkels.
De Sandero is uitgerust met driepuntsgordels die voorin beschikken
over spankrachtbegrenzers. Afhankelijk van de versie zijn de
driepuntsgordels in hoogte verstelbaar. Ook zijn pyrotechnische
gordelspanners leverbaar die het lichaam optimaal op zijn plaats
houden.
Afhankelijk van het uitrustingsniveau heeft de Dacia Sandero tot vier
airbags. De bestuurdersairbag, die speciaal is ontworpen voor de
Sandero, is voorzien van een doseerklep die bij het openklappen de
druk van de airbag op de bestuurder regelt. Twee zijairbags â
verkrijgbaar afhankelijk van de versie â zorgen voor extra bescherming
van de inzittenden bij een zijdelingse aanrijding. Hierbij komt nog
het absorberende materiaal en de vulstukken die (standaard) in de
deurpanelen geplaatst zijn. De versterkte voorstoelen hebben een
hoofdsteun die speciaal gemaakt is om bij een flinke aanrijding van
achteren letsel aan de nekwervels te voorkomen. Deze nieuwe
configuratie zorgt voor een betere positie van de rug, een betere
ondersteuning en optimaal comfort voor het hoofd. Ook beschikt de
Dacia Sandero over het ISOFIX bevestigingssysteem voor kinderzitjes op
de zijplaatsen achter.
DE BASISNORMEN VAN DACIA: BETROUWBAARHEID EN ROBUUSTHEID
Ook de Sandero maakt de naam van Dacia waar als het gaat om
robuustheid en betrouwbaarheid. Dacia heeft extra veel aandacht
besteed aan de anti-corrosiebescherming:
â de holle delen aan de onderkant van de auto en de portieren zijn
opgevuld met was,
â de verbindingen aan de buitenkant zijn afgedicht,
â de mechanische onderdelen aan de onderzijde zijn met extra was
behandeld,
â de onderzijde van de auto, de skirts en de wielkasten hebben een
extra anti-steenslagbescherming.
De betrouwbaarheid van de nieuwe Sandero is ook terug te voeren op de
elektrische en elektronische componenten. Deze hebben zich op vele
modellen van Renault al bewezen. De bekabeling van het interieur is
uit één stuk gemaakt wat de betrouwbaarheid ten goede komt.
Verbindingspunten worden immers beperkt. Een ander voorbeeld is de
accu, waarvan de afmetingen en specificaties berekend zijn op extreem
gebruik.
Om zijn hoge kwaliteitsniveau te onderstrepen, geeft Dacia op de
Sandero een garantie van drie jaar of 100 000 km (hetgeen als eerste
bereikt wordt).
De Sandero, het derde model van Dacia
De introductie van de Sandero betekent een belangrijke stap in de
ontwikkeling van Dacia, het Roemeense merk dat momenteel een sedan en
een station levert. Met de Sandero dringt Dacia door tot een voor het
merk nieuw segment, dat van de compacte hatchbacks waarmee nieuwe
klanten veroverd moeten worden.
De Dacia Sandero zal geleidelijk aan, vanaf juni 2008, in Europa,
Turkije en Noord-Afrika geïntroduceerd worden. De Sandero is, net als
de andere modellen van het Dacia-gamma, gericht op rationele,
pragmatische en jongere klanten. De klanten van Dacia zijn meestal in
het bezit van één auto en kopen occasions, ze letten erg op de
prijs, dat is hun eerste aankoopcriterium. De Dacia Sandero zal vele
klanten overtuigen die op zoek zijn naar een ruime en toegankelijke
hatchback.
Het aanbod van Dacia in Roemenië, het thuisland, bestaat uit vijf
modellen: de Logan, Logan MCV, Logan Van, Logan Pick-up en de Sandero.
In Nederland biedt Dacia, slechts drie jaar na de introductie van het
merk, een gamma aan van drie autoâs: de Logan, Logan MCV en de
Sandero.
Ontwikkeling en productie: veel samenwerking met het gehele Dacia
gamma
De Dacia Sandero deelt het B0-platform (het platform van de Logan) en
daardoor de productielijn van het gehele Dacia gamma. Meer dan 70% van
de onderdelen van de Logan is gelijk aan die van de nieuwe Sandero,
wat de fabricage van verschillende modellen op dezelfde productielijn
makkelijker maakt en de ontwikkelings- en aankoopkosten vermindert. De
fabriek in Pitesti is de tweede uit de groep die de Sandero bouwt. In
Curitiba (Brazilië) loopt de Renault Sandero van de band voor de
Braziliaanse en Argentijnse markt.
De Dacia-teams zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Sandero,
aangezien 45% van de engineers die aan het project hebben gewerkt uit
Roemenië komt. De fabriek heeft overigens ook een groot deel van de
prototypes geproduceerd. Alleen de eerste serie is gemaakt in het
Technocentre, de rest is geproduceerd in Pitesti, waardoor de auto in
kortere tijd voor minder geld kon worden ontworpen en de lijnen tussen
engineering en productie korter waren.
Met vijf modellen die in 2008 in de fabriek gemaakt worden en een
Internationaal Logistiek Centrum (ILN), dat alle fabrieken voorziet
van het Logan-platform, blijft Pitesti de pilot fabriek voor het
Dacia-project. Deze blijft een dominante rol spelen in de bepaling van
procedures zoals trainingen. Bijvoorbeeld: een twintigtal
verantwoordelijken voor het Dacia-project en senior medewerkers van de
Braziliaanse fabriek in Curtiba (van de afdelingen plaatwerk, spuiten
en montage) zijn begin 2006 vier weken in Pitesti geweest om te leren
over de productieprocessen van autoâs met het B0-platform. Na hun
terugkomst hebben ze de lopendeband-medewerkers opgeleid.
Sinds de introductie van de Dacia Logan is de productiecapaciteit in
Pitesti verdubbeld om dit jaar een maximale jaarlijkse productie van
350.000 autoâs per jaar te kunnen behalen. Van 32 autoâs per uur in
2004 is de productie van de Logan MCV en de Logan Van in 2006 gestegen
naar 42 autoâs en daarna in 2008 naar zestig autoâs per uur met de
Sandero. De productie van deze nieuweling moet op den duur bijna de
helft van de activiteit van de assemblagefabriek uitmaken. Een groot
deel van de onderdelen wordt lokaal geproduceerd: specifieke
onderdelen die ontwikkeld zijn voor het Europese model als
gemeenschappelijke onderdelen. Dankzij de ontwikkeling van de
regionale leveranciersstructuur sinds het begin van de productie van
de Logan in 2004, wordt er inmiddels 60% van de onderdelen voor de
Sandero lokaal geproduceerd dan wel aangepast.
In totaal is er 147 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling en
de productie van de Dacia Sandero in Europa: 65 miljoen voor research
en 82 miljoen aan investeringen voor de fabriek van Pitesti.
De meeste investeringen zijn gedaan voor de komst van de Dacia Sandero
alsook voor de verhoging van de productiecapaciteit van de fabriek
naar zestig autoâs per uur, waarvoor 100 miljoen euro extra nodig was.
Op de plaatwerkafdeling is bijvoorbeeld een nieuwe flexibele en
gerobotiseerde techniek in gebruik genomen voor het vormen van de
portieren, waardoor de verscheidenheid aan portieren veel beter
beheerd kan worden.
Net als voor de Renault Laguna, is er bij het begin van het Dacia
Sandero-project een Plan dâExcellence Qualité ingevoerd dat van
toepassing is tijdens de ontwerpfase, de productie en bij de verkoop.
Het lokale Inkoop-team heeft, in overleg met engineers en de fabriek,
nauw samengewerkt met de leveranciers om verzekerd te zijn van de
beste kwaliteit. Na de mogelijke risicoâs in de hele
bevoorradingsfase te hebben bekeken, hebben de verschillende
betrokkenen van Renault (samen met de leveranciers) geschikte
actieplannen ingevoerd, zoals bijvoorbeeld de installatie van Poka
Yoke in hun fabrieken. Dit Japanse kwaliteitsmiddel (Poka betekent
onoplettendheid, Yoke betekent vermijden) is een eenvoudig en
doeltreffend systeem dat ervoor zorgt dat ingewikkelde productieacties
goed worden uitgevoerd.
Een auto met een wereldwijde ambitie
De Renault Sandero is in Brazilië en Argentinië te koop vanaf
januari 2008. In Europa, Tunesië en in Noord-Afrika vanaf juni 2008
en zal net als de Logan in de hele wereld ontwikkeld worden. Vanaf
heden tot eind 2008 zal deze nieuwe compacte vijfdeurs hatchback
worden geproduceerd in Colombia (fabriek Sofasa in Medellin onder het
Renault label). In 2009 zal de auto ook in productie worden genomen in
Marokko (in de fabriek Somaca in Casablanca; Dacia label), in Rusland
(fabriek Avtoframos in Moskou; Renault label) en in Zuid-Afrika
(fabriek Nissan in Rosslyn; Renault label). Ook de mogelijkheid om de
auto in andere landen te introduceren wordt onderzocht.
Op alle markten zal hij wat de prijs betreft in het segment van de
kleine autoâs worden ingedeeld, terwijl hij wat betreft zijn binnen-
en buitenafmetingen in de bovenliggende categorie van de compacte
autoâs valt.
AutoRai