AutoRai

Dacia Sandero: een ruime compacte hatchback voor een Dacia-prijs

(6/26/2008)
Na de Logan en de Logan MCV wordt het gamma van Dacia uitgebreid met de Sandero, een ruime vijfdeurs hatchback. De Sandero wordt geproduceerd in de fabriek in Pitesti in Roemenië en heeft alle basiskenmerken van de autoâs uit het Dacia gamma: hij is ruim en robuust en heeft een grote bagageruimte.

Net als de andere modellen van Dacia heeft ook de Sandero een niet te evenaren prijs/prestatieverhouding met op de Nederlandse markt een instapprijs van 8.495 euro incl. BTW en een garantie van 3 jaar of 100.000 km.

EEN MODERNE EN BETAALBARE HATCHBACK

Slim ontwikkelen

Net als alle andere autoâs van Dacia is ook de Sandero weer het product van een uniek ontwikkelingsproces. Door uit te gaan van âdesign to costâ bij de ontwikkeling van de auto (bij de ontwikkeling worden de vastgestelde investeringskosten nooit overschreden) en van âcarry overâ voor een grotere betrouwbaarheid en beperking van de kostprijs (door onderdelen te gebruiken afkomstig van andere autoâs van de Renault Groep) en door gebruik te maken van digitaal ontwerpen (dure prototypes worden zo overbodig) kan de auto op de markt worden gebracht met een prijs/prestatieverhouding die geen enkel ander merk kan bieden.

Moderne lijnen

De Sandero is een fraai vormgegeven moderne hatchback die dynamisch en robuust oogt. Het front valt op door expressieve en moderne koplampen en de bumper met geïntegreerde grille die mooi is weggewerkt in de carrosserie. De bijzondere vorm van het silhouet â een âomgekeerde golfâ â versterkt de robuuste indruk mede door brede beschermstrips aan de zijkanten, afhankelijk van de versies. De robuustheid en veiligheid waren overigens de waarden waar het publiek massaal enthousiast over was bij de tests.

De buitenkant kan nog sprekender worden gemaakt met een SUV-pakket dat in Nederland al vanaf de marktintroductie wordt aangeboden. Dit pakket bestaat uit een bar en mistlamproosters voorop, een stel skirts en een bar achter die de Sandero er als een volwaardige off road auto doen uitzien.

Het interieur is fraai en de waarneembare kwaliteit is hoog. Dacia heeft voor de Sandero een nieuw dashboard ontwikkeld dat zowel modern als functioneel is. Het design van kleuren en bekledingen verschilt per uitvoering. De deurpanelen zijn modern vormgegeven en hebben, afhankelijk van de versie, decoratieve strips. De Sandero wordt aangeboden in drie interieurkleurstellingen waaronder het dashboard en de bijpassende bekledingen vallen. Er is veel aandacht besteed aan de ergonomie van de bedieningsorganen en de afleesbaarheid van de informatie op het instrumentenpaneel.

Efficiënt en comfortabel

De Dacia Sandero wordt gebouwd op het B0-platform van de Logan dat op zijn beurt weer is gebaseerd op het B-platform van de Renault-Nissan Alliantie. De auto is voorzien van driehoekige draagarmen van het type Pseudo MacPherson. Mede door een stabilisatorstang vóór (niet op het instapmodel) blijft de carrosserie stabiel in bochten en is de rolneiging van de carrosserie conform de normen van dit segment in Europa. Ook de achtertrein van de Sandero is overgenomen van het B0-platform. De achtertrein neemt het concept over van de vervormbare en H-vormige achteras met voorgeprogrammeerde geometrie en heeft schroefveren en verticale schokdempers met een grotere veeruitslag. Er is bijzondere veel aandacht besteed aan de vering van de Sandero: scharnierbevestigingen van de onderste draagarm en de achtertrein zorgen voor meer stuurprecisie en een betere wegligging. Dit is ook te merken bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre. Net als de andere modellen uit het Dacia gamma heeft de Sandero een uitstekende vrije hoogte (155 mm) waardoor de auto zich prima gedraagt op ieder wegtype en daardoor multifunctioneel is. De Sandero kan vanwege de nodige bodemplaatbeschermingen uit de voeten op ieder soort wegdek.

De meeste versies van de nieuwe Sandero zijn voorzien van stuurbekrachtiging. Dit zorgt voor meer veiligheid en stuurprecisie en geeft de Sandero het rijcomfort dat een auto uit het B-segment waardig is. Het instapmodel heeft geen stuurbekrachtiging waardoor deze auto voor een heel democratische prijs op de markt wordt gebracht. Doordat de overbrengingsverhoudingen in vergelijking met de Clio II iets zijn verhoogd en er werk is verricht aan de fuseedragers en de naspoorhoek stuurt deze auto betrekkelijk licht.

Afhankelijk van de versie zijn de hoogte- en lendensteun van de bestuurderstoel verstelbaar. De bestuurder kan daardoor altijd een optimale rijpositie instellen. Het stuur is bij een aantal versies in hoogte verstelbaar en de bedieningen bij het stuur zijn zeer gebruiksvriendelijk.

De luchtstroom in de auto is zo ontworpen dat de auto snel wordt verwarmd of gekoeld na het starten, met name in landen waar extreem hoge of lage temperaturen heersen.

Bekende motoren

Dacia levert de Sandero met twee benzinemotoren (de 1.4 l met 75 pk en de 1.6 l met 90 pk) die hun sporen al verdiend hebben in vele autoâs van Renault en die hebben bijgedragen aan het succes van de andere autoâs van Dacia.

De twee benzinemotoren van 1.4 l en 1.6 l voldoen ruimschoots aan de criteria wat betreft kosten, duurzaamheid en onderhoudsgemak. Ze onderscheiden zich door een hoog koppel dat al vanaf lage toerentallen beschikbaar is en hebben een plezierig laag brandstofverbruik. De 1.4 l en de 1.6 l ontwikkelen respectievelijk een vermogen van 55kW (75 pk) en 64 kW (90 pk) bij 5.500 t/min en bieden een koppel van 112 Nm en 128 Nm bij 3.000 t/min. Beide motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.4 l verbruikt in de Sandero slechts 7l/100 km en de 1.6 l 7,2l/100 km (gecombineerd gebruik).

DE DACIA SANERO HEEFT VEEL VAN ALLES

Een inzittendenruimte en laadcapaciteit die het bovenliggende segment waardig zijn

Hoewel de Dacia Sandero op basis van zijn verkoopprijs is in te delen in de categorie van kleine autoâs, valt hij wat betreft de ruime binnen- en buitenafmetingen in de hogere categorie van de compact-klasse. Met een lengte van 4,02 m, een breedte van 1,75 m en een wielbasis van 2,59 m, biedt de Dacia Sandero een ongekende prijs/ruimteverhouding.

Achterin is er ruim plaats voor drie volwassenen of drie kinderzitjes dankzij een hoofdruimte van 878 mm, een knieruimte van 145 mm en een breedte op ellebooghoogte van 1.425 mm. Dankzij de ver openslaande deuren is de instap gemakkelijk.

De bagageruimte van 320 liter is verrassend groot. De Sandero is veelzijdig. De achterbank is in 1/3 â 2/3 neer te klappen (afhankelijk van de versie). Als de achterbank helemaal is neergeklapt, heeft de Sandero een maximale laadcapaciteit van liefst 1.200 liter. Kortom, de Dacia Sandero is een bijzonder ruime compacte hatchback, waarin 5 personen comfortabel kunnen reizen.

Veiligheid, altijd een prioriteit

De Dacia Sandero profiteert van de vergaande expertise van de Renault Groep op het gebied van veiligheid.

Wat betreft de actieve veiligheid heeft Dacia veel aandacht besteed aan het remsysteem van de Sandero. Er wordt comfortabel (krachtig, geleidelijk) geremd doordat men bij de afstelling is uitgegaan van de geldende criteria op het B-segment in Europa. De Sandero is uit te rusten met het allernieuwste ABS Bosch 8.1 systeem. Dit heeft een elektronische remkrachtverdeler (EBV) en â nieuw in het Dacia gamma â noodstopbekrachtiging.

Ook aan de passieve veiligheid heeft Dacia veel aandacht besteed. Dacia maakt voor de carrosserie gebruik van staal met een hoge elastische grens dat een betere weerstand biedt en vervorming beperkt, met name bij een frontale aanrijding. Het stuurframe van magnesium is bevestigd op een inschuifbare stuurkolom en draagt bij aan het wegleiden van de kinetische energie die ontstaat bij een aanrijding. Het dashboard van polipropyleen met honingraatstructuur beperkt de gevolgen van de impact op de knieën van de inzittenden. Behalve het materiaal is ook de vormgeving van het dashboard van invloed op de veiligheid. Dit wordt gerealiseert door middel van een welving in het onderste gedeelte, die de vorm van de schenen volgt en de vrijgekomen krachten verdeelt bij een aanrijding. Paddings bij de voeten van de bestuurder en voorste passagier beschermen de scheenbenen en enkels.

De Sandero is uitgerust met driepuntsgordels die voorin beschikken over spankrachtbegrenzers. Afhankelijk van de versie zijn de driepuntsgordels in hoogte verstelbaar. Ook zijn pyrotechnische gordelspanners leverbaar die het lichaam optimaal op zijn plaats houden.

Afhankelijk van het uitrustingsniveau heeft de Dacia Sandero tot vier airbags. De bestuurdersairbag, die speciaal is ontworpen voor de Sandero, is voorzien van een doseerklep die bij het openklappen de druk van de airbag op de bestuurder regelt. Twee zijairbags â verkrijgbaar afhankelijk van de versie â zorgen voor extra bescherming van de inzittenden bij een zijdelingse aanrijding. Hierbij komt nog het absorberende materiaal en de vulstukken die (standaard) in de deurpanelen geplaatst zijn. De versterkte voorstoelen hebben een hoofdsteun die speciaal gemaakt is om bij een flinke aanrijding van achteren letsel aan de nekwervels te voorkomen. Deze nieuwe configuratie zorgt voor een betere positie van de rug, een betere ondersteuning en optimaal comfort voor het hoofd. Ook beschikt de Dacia Sandero over het ISOFIX bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de zijplaatsen achter.

DE BASISNORMEN VAN DACIA: BETROUWBAARHEID EN ROBUUSTHEID

Ook de Sandero maakt de naam van Dacia waar als het gaat om robuustheid en betrouwbaarheid. Dacia heeft extra veel aandacht besteed aan de anti-corrosiebescherming:

â de holle delen aan de onderkant van de auto en de portieren zijn opgevuld met was,

â de verbindingen aan de buitenkant zijn afgedicht,

â de mechanische onderdelen aan de onderzijde zijn met extra was behandeld,

â de onderzijde van de auto, de skirts en de wielkasten hebben een extra anti-steenslagbescherming.

De betrouwbaarheid van de nieuwe Sandero is ook terug te voeren op de elektrische en elektronische componenten. Deze hebben zich op vele modellen van Renault al bewezen. De bekabeling van het interieur is uit één stuk gemaakt wat de betrouwbaarheid ten goede komt. Verbindingspunten worden immers beperkt. Een ander voorbeeld is de accu, waarvan de afmetingen en specificaties berekend zijn op extreem gebruik.

Om zijn hoge kwaliteitsniveau te onderstrepen, geeft Dacia op de Sandero een garantie van drie jaar of 100 000 km (hetgeen als eerste bereikt wordt).

De Sandero, het derde model van Dacia

De introductie van de Sandero betekent een belangrijke stap in de ontwikkeling van Dacia, het Roemeense merk dat momenteel een sedan en een station levert. Met de Sandero dringt Dacia door tot een voor het merk nieuw segment, dat van de compacte hatchbacks waarmee nieuwe klanten veroverd moeten worden.

De Dacia Sandero zal geleidelijk aan, vanaf juni 2008, in Europa, Turkije en Noord-Afrika geïntroduceerd worden. De Sandero is, net als de andere modellen van het Dacia-gamma, gericht op rationele, pragmatische en jongere klanten. De klanten van Dacia zijn meestal in het bezit van één auto en kopen occasions, ze letten erg op de prijs, dat is hun eerste aankoopcriterium. De Dacia Sandero zal vele klanten overtuigen die op zoek zijn naar een ruime en toegankelijke hatchback.

Het aanbod van Dacia in Roemenië, het thuisland, bestaat uit vijf modellen: de Logan, Logan MCV, Logan Van, Logan Pick-up en de Sandero. In Nederland biedt Dacia, slechts drie jaar na de introductie van het merk, een gamma aan van drie autoâs: de Logan, Logan MCV en de Sandero.

Ontwikkeling en productie: veel samenwerking met het gehele Dacia gamma

De Dacia Sandero deelt het B0-platform (het platform van de Logan) en daardoor de productielijn van het gehele Dacia gamma. Meer dan 70% van de onderdelen van de Logan is gelijk aan die van de nieuwe Sandero, wat de fabricage van verschillende modellen op dezelfde productielijn makkelijker maakt en de ontwikkelings- en aankoopkosten vermindert. De fabriek in Pitesti is de tweede uit de groep die de Sandero bouwt. In Curitiba (Brazilië) loopt de Renault Sandero van de band voor de Braziliaanse en Argentijnse markt.

De Dacia-teams zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Sandero, aangezien 45% van de engineers die aan het project hebben gewerkt uit Roemenië komt. De fabriek heeft overigens ook een groot deel van de prototypes geproduceerd. Alleen de eerste serie is gemaakt in het Technocentre, de rest is geproduceerd in Pitesti, waardoor de auto in kortere tijd voor minder geld kon worden ontworpen en de lijnen tussen engineering en productie korter waren.

Met vijf modellen die in 2008 in de fabriek gemaakt worden en een Internationaal Logistiek Centrum (ILN), dat alle fabrieken voorziet van het Logan-platform, blijft Pitesti de pilot fabriek voor het Dacia-project. Deze blijft een dominante rol spelen in de bepaling van procedures zoals trainingen. Bijvoorbeeld: een twintigtal verantwoordelijken voor het Dacia-project en senior medewerkers van de Braziliaanse fabriek in Curtiba (van de afdelingen plaatwerk, spuiten en montage) zijn begin 2006 vier weken in Pitesti geweest om te leren over de productieprocessen van autoâs met het B0-platform. Na hun terugkomst hebben ze de lopendeband-medewerkers opgeleid.

Sinds de introductie van de Dacia Logan is de productiecapaciteit in Pitesti verdubbeld om dit jaar een maximale jaarlijkse productie van 350.000 autoâs per jaar te kunnen behalen. Van 32 autoâs per uur in 2004 is de productie van de Logan MCV en de Logan Van in 2006 gestegen naar 42 autoâs en daarna in 2008 naar zestig autoâs per uur met de Sandero. De productie van deze nieuweling moet op den duur bijna de helft van de activiteit van de assemblagefabriek uitmaken. Een groot deel van de onderdelen wordt lokaal geproduceerd: specifieke onderdelen die ontwikkeld zijn voor het Europese model als gemeenschappelijke onderdelen. Dankzij de ontwikkeling van de regionale leveranciersstructuur sinds het begin van de productie van de Logan in 2004, wordt er inmiddels 60% van de onderdelen voor de Sandero lokaal geproduceerd dan wel aangepast.

In totaal is er 147 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling en de productie van de Dacia Sandero in Europa: 65 miljoen voor research en 82 miljoen aan investeringen voor de fabriek van Pitesti.

De meeste investeringen zijn gedaan voor de komst van de Dacia Sandero alsook voor de verhoging van de productiecapaciteit van de fabriek naar zestig autoâs per uur, waarvoor 100 miljoen euro extra nodig was. Op de plaatwerkafdeling is bijvoorbeeld een nieuwe flexibele en gerobotiseerde techniek in gebruik genomen voor het vormen van de portieren, waardoor de verscheidenheid aan portieren veel beter beheerd kan worden.

Net als voor de Renault Laguna, is er bij het begin van het Dacia Sandero-project een Plan dâExcellence Qualité ingevoerd dat van toepassing is tijdens de ontwerpfase, de productie en bij de verkoop. Het lokale Inkoop-team heeft, in overleg met engineers en de fabriek, nauw samengewerkt met de leveranciers om verzekerd te zijn van de beste kwaliteit. Na de mogelijke risicoâs in de hele bevoorradingsfase te hebben bekeken, hebben de verschillende betrokkenen van Renault (samen met de leveranciers) geschikte actieplannen ingevoerd, zoals bijvoorbeeld de installatie van Poka Yoke in hun fabrieken. Dit Japanse kwaliteitsmiddel (Poka betekent onoplettendheid, Yoke betekent vermijden) is een eenvoudig en doeltreffend systeem dat ervoor zorgt dat ingewikkelde productieacties goed worden uitgevoerd.

Een auto met een wereldwijde ambitie

De Renault Sandero is in Brazilië en Argentinië te koop vanaf januari 2008. In Europa, Tunesië en in Noord-Afrika vanaf juni 2008 en zal net als de Logan in de hele wereld ontwikkeld worden. Vanaf heden tot eind 2008 zal deze nieuwe compacte vijfdeurs hatchback worden geproduceerd in Colombia (fabriek Sofasa in Medellin onder het Renault label). In 2009 zal de auto ook in productie worden genomen in Marokko (in de fabriek Somaca in Casablanca; Dacia label), in Rusland (fabriek Avtoframos in Moskou; Renault label) en in Zuid-Afrika (fabriek Nissan in Rosslyn; Renault label). Ook de mogelijkheid om de auto in andere landen te introduceren wordt onderzocht.

Op alle markten zal hij wat de prijs betreft in het segment van de kleine autoâs worden ingedeeld, terwijl hij wat betreft zijn binnen- en buitenafmetingen in de bovenliggende categorie van de compacte autoâs valt.