Universiteit Nyenrode

Familiebedrijven hebben positief imago

25% van de oudere managers werkt liefst voor een familiebedrijf

Amsterdam/Breukelen, 26 juni 2008 Familiebedrijven hebben een positiever imago onder ondernemers en managers in het bedrijfsleven dan niet-familiebedrijven. Zij worden onder meer gezien als winstgevender, innovatiever, creatiever, efficiënter en minder bureaucratisch. Deze conclusies kunnen getrokken worden uit een onderzoek van het Financieele Dagblad en Nyenrode onder ruim 500 managers en ondernemers. Ook blijkt uit het onderzoek dat ondernemers en managers, indien hun bedrijf wordt overgenomen door een buitenlandse partij, de voorkeur geven aan een bedrijf uit een buurland.

Imago familiebedrijven
Familiebedrijven zijn bedrijven waarbij de leiding en eigendom van het bedrijf in handen van één familie. Zij worden in vergelijking met niet-familiebedrijven positief beoordeeld door de ondernemers en managers in het onderzoek. Familiebedrijven worden door de doelgroep gezien als succesvoller, minder bureaucratisch, gezelliger, winstgevender, ondernemender en efficiënter. Ook zijn ze in de perceptie van ondernemers en managers opportunistischer, innovatiever, creatiever, dynamischer en meer solide. Tevens is volgens de respondenten de communicatie in familiebedrijven meer open dan in niet-familiebedrijven, zijn ze transparanter en bieden ze meer kansen. Wel worden familiebedrijven als iets traditioneler gezien dan niet-familiebedrijven. Op veel van bovengenoemde aspecten zijn oudere ondernemers en managers (35 jaar en ouder) wat positiever dan hun jongere collegas. Zij geven dan ook vaker aan (veel) liever voor een familiebedrijf te willen werken dan de jongere respondenten: 25% van de ouderen geeft daar de voorkeur aan tegen 18% van de jongere ondernemers en managers. Eigenaren en medewerkers van familiebedrijven hebben een sterke band met hun soort bedrijven: 38% van hen heeft een duidelijke voorkeur voor het werken bij een familiebedrijf. Van de eigenaren en medewerkers van niet-familiebedrijven werkt slechts 22% liever bij een niet-familiebedrijf, de overige groep heeft er geen uitgesproken mening over (64%) of werkt liever toch voor een familiebedrijf (14%).

Bedrijfsovername
Ook zijn de ondernemers en managers bevraagd over bedrijfsoverdrachten. Als hun bedrijf ooit zou worden overgenomen door een buitenlands bedrijf zou de voorkeur van ondernemers en managers vooral uitgaan naar een Westeuropees land (Duitsland, België, een Scandinavisch land of het Verenigd Koninkrijk). Bij ondernemers staat België bovenaan de lijst (met 36%), terwijl managers de sterkste voorkeur hebben voor Duitsland (31%). Opvallend is dat Frankrijk (8%), Italië (6%) en andere landen in het zuidelijk deel van Europa (2%) wat dit betreft minder in trek zijn bij de ondernemers en managers. Een groep van 13% heeft bij een overname door een buitenlands bedrijf de voorkeur voor een een Noordamerikaans bedrijf. Slechts een kleine groep (minder dan 5%) van de ondernemers en managers zou er positief over zijn als zijn of haar bedrijf zou worden overgenomen door een bedrijf uit Rusland, China, India, Latijns-Amerika of andere delen van de wereld.

Over het onderwerp familiebedrijven wordt op Nyenrode van 2 tot en met 5 juli de prestigieuze Ifera-conferentie gehouden met wetenschappers uit alle delen van de wereld. Het FD-Nyenrode onderzoek is in juni 2008 uitgevoerd onder ruim 500 managers en ondernemers in het Nederlands bedrijfsleven. Een samenvatting van de onderzoeksresultaten is te vinden op
http://www.nyenrode.nl/download/data%20FD-Nyenrode%20monitor%20transfe rs%20-%20family%20businesses.pdf