Gemeente Oldenzaal


College stemt in met verkenning gebiedsontwikkeling

gepubliceerd op : 27-6-2008

De gemeente Oldenzaal stemt in met een verkenning van de verdere gebiedsontwikkeling van Luchthaven Twente. Daarbij houdt het college wel onverkort vast aan de randvoorwaarden van het raadsbesluit van 10 maart 2005.

Dit deelt gemeente Oldenzaal de Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM) mee als reactie op de gepresenteerde modellen voor de gebiedsontwikkeling voor Luchthaven Twenthe. Tevens benadrukt de gemeente dat de toekomstige geluidscontouren zodanig moeten worden teruggebracht dat deze geen belemmering kunnen vormen voor de Oldenzaalse planvorming.

De gemeenteraad van Oldenzaal heeft op 10 maart 2005 ingestemd met de ontwikkeling van een `lage Commerciële Civiele Luchtvaartvariant' zoals verwoord in het raadsbesluit van de gemeente Enschede van 20 december 2004, onder de voorwaarden dat:

- de gemeente Oldenzaal ook in de toekomst intensief betrokken blijft bij de te maken afspraken over de openingsuren, geluidsproductie, aan- en afvliegroutes en het bewaken van deze afspraken;
- nachtvluchten nooit kunnen plaatsvinden;

- geen financiële bijdrage aan de luchthaven zal worden geleverd;
- nieuwe geluidscontouren zo spoedig mogelijk worden vastgesteld;
- Een M.E.R. wordt opgesteld, tevens wordt onderzoek gedaan naar de gevolgen voor de veiligheid en (volks-)gezondheid.

Sinds 1 juli 2007 werken Rijk, Provincie Overijssel en gemeente Enschede samen aan de gebiedsontwikkeling van de Luchthaven Twenthe. Samen hebben ze de Vliegwiel Twente Maatschappij opgezet om de verschillende mogelijkheden voor de gebiedsontwikkeling van vliegveld Twente te onderzoeken. Voor de Milieu Effectrapportage is een model met een luchthaven en het model 'care en cure' opgesteld.

Het college vraagt VTM uit te leggen hoe invulling wordt gegeven aan de precieze gevolgen voor de geluidscontour voor Oldenzaal, de openingsuren en de nachtvluchten. Ook wordt er op aangedrongen in de Milieu Effect Rapportage te voorzien in een nulmeting die de impact van de varianten op de leefomgeving aangeeft. Tevens wil de gemeente dat de gevolgen van de modellen voor de Oldenzaalse situatie nader in beeld gebracht worden. Het college dringt er op aan in dit stadium een vervolgonderzoek te houden naar de verkeersontsluiting van het knooppunt A1 - N733 - N 734 (provinciale weg Oldenzaal - Losser), de bypass voor verkeer van en naar Losser in relatie tot de ontsluiting van de gebiedsontwikkeling van het luchthaventerrein.

De gemeente vindt dat toekomstige functies voortvloeiend uit de gebiedsontwikkeling complementair dienen te zijn aan de huidige functies in de regio en met name in Oldenzaal en geen functies uit Oldenzaal mogen verdringen (winkelcentra, gezondheidszorg, onderwijs, voorzieningen, reguliere woningbouw of bedrijven, werkgelegenheid, etc.) De toekomstige invulling van het luchthavengebied dient dan ook innovatief te zijn en een duidelijk toegevoegde waarde aan de regio te bieden.

Het college stelt dat de gebiedsontwikkeling niet mag leiden tot een aantasting van het woon- en leefklimaat in Oldenzaal en speciaal in Zuid-Berghuizen die uitstijgt boven de kaders van het genomen raadsbesluit in 2005. De toekomstige geluidscontouren moeten zodanig worden teruggebracht dat deze geen belemmering kunnen vormen voor Oldenzaalse planvorming. Plannen waarvan de uitvoering momenteel belemmerd wordt zijn het plan Oldenzaal Centraal en de uitvoering van de Wijkvisie Zuid-Berghuizen. Ook voor de interim-fase waarin plannen worden ontwikkeld moeten de belemmeringen van de geluidscontouren zoveel mogelijk worden weggenomen. De provincie heeft toegezegd dit samen met Oldenzaal in Den Haag te bepleiten.

De sector Toerisme en Recreatie levert een substantiële bijdrage aan de werkgelegenheid in de regio. Een actievere luchthaven kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben voor de gewenste groei van recreatie en toerisme en van het toeristisch product. De gemeente kent geen cijfers over de verwachting van de toename van toeristische bestedingen in de stad/regio als het vliegveld zich verder ontwikkelt. Evenmin van de eventuele impact op de huidige werk-gelegenheid in de sector. Daarentegen kan een gebiedsontwikkeling complementair zijn aan de recreatieve en toeristische functies. Het college verzoekt VTM dit in de M.E.R. verder te onderzoeken.

Het rapport ligt momenteel ter inzage in het stadhuis van Oldenzaal en is te lezen op de site van VTM, www.vliegwieltwente.nl. Reacties op dit rapport kunnen tot 16 juli aanstaande worden ingediend bij VTM.