Ingezonden persbericht

Prijswinnaar bekendgemaakt van
Canon Fan Foto Gallery

Londen, 27 juni 2008 - Canon heeft de internationale winnaar bekendgemaakt van de online Canon Fan Foto competitie: amateurfotograaf Jan Kostal uit Tsjechië. Zijn foto, met de titel "Modderige speelplaats (Bangladesh)", werd uitgekozen door een panel deskundigen van Canon en Getty Images, een vooraanstaand producent en distributeur van fotomateriaal, filmbeelden en multimedia producten.

Canon Fan Foto is een online foto galerie en competitie op de officiële website van het UEFA EURO 2008 toernooi. Fan Foto maakt onderdeel uit van Canon's sponsorship van UEFA EURO 2008. De site is bedoeld om de emoties, verwachtingen en spanning vastleggen vanuit het perspectief van de voetbalfan. Elke aan voetbal gerelateerde foto kon worden ge-upload en bezoekers van de site konden hun favorieten kiezen door een simpel 'duim omhoog' of 'duim omlaag' systeem. Inmiddels hebben ruim 40.000 geïnteresseerden de site bezocht.

Jan Kostal heeft zijn hoofdprijs inmiddels al 'verzilverd': een fotografie experience langs de lijn tijdens de EK-wedstrijd Oostenrijk - Duitsland. Deze prijs was uniek omdat het de enige keer is dat een amateurfotograaf samen met de beste professionele sportfotografen ter wereld langs de lijn kan staan tijdens UEFA EURO 2008. Jan Kostal nam ook een Canon EOS 450D digitale spiegelreflex camera in ontvangst om de wedstrijd vast te kunnen leggen.

Steve Rose, Directeur Sportfotografie van Getty Images: "De kwaliteit van de aangeleverde foto's was zeer hoog. Jan Kostal's winnende foto viel op door zijn buitengewone gebruik van licht en compositie. Bovenal benadrukt het beeld dat voetbal een sport is die waar ook ter wereld kan worden beoefend en beleefd."

"Als enthousiaste voetbalfan en amateurfotograaf is deze prijs voor mij een onvergetelijke ervaring. Niet alleen kreeg ik een eersterangs plaats langs de lijn bij Oostenrijk-Duitsland, ik kon ook nog eens mijn fotografiekennis aanscherpen met mijn nieuwe EOS450D en met de tips die ik kreeg van een wereldberoemde professionele sportfotograaf. Ik wil Canon en UEFA hartelijk bedanken voor deze unieke prijs," zegt Jan Kostal.

James Leipnik, Chief of Communications and Corporate Relations van Canon Europe, Middle East and Africa zegt: "Canon Fan Foto is een inspiratiebron geweest voor duizenden voetbalfans in heel Europa. Dankzij de kracht van het beeld konden zij het begrip "voebalemotie" vastleggen in één enkele foto. Voetbal is een visuele sport die sterke emoties oproept en we zijn er trots op dat we onze naam mogen verbinden aan deze bijzondere fotocollectie."

Voor elke nieuwe foto die op de site werd ge-upload, doneerde Canon één euro aan het Rode Kruis*. Daarnaast doneerde Canon nog eens vijftig eurocent extra wanneer bezoekers op hun favoriete foto stemmen. Het donatiebedrag van Canon aan het Rode Kruis bedraagt inmiddels ruim 40.000 euro.

*In 2006 is Canon Europe een samenwerking aangegaan met het Europese Rode Kruis. Deze samenwerking ondersteunt het belangrijke werk van het Rode Kruis in 13 landen.

Over Canon

Sinds de oprichting in 1935 is Canon een toonaangevende leverancier van innovatieve producten en oplossingen op het gebied van Digital Imaging en Informatie Technologie voor consumenten en zakelijk gebruikers. Canon investeert jaarlijks 7,9 procent van de jaaromzet in Research en Development. Canon heeft de ambitie in elke branche waarin het actief is, wereldwijd een nummer één-positie in te nemen. Hiervoor maken wereldwijd meer dan 118.000 werknemers zich sterk. De bedrijfsfilosofie van Canon is Kyosei en betekent 'samenleven en samenwerken voor het algemeen belang'. Deze filosofie klinkt door in Canons missie, doelstellingen en cultuur. Vanuit deze Kyosei-gedachte ondersteunt Canon verschillende initiatieven op maatschappelijk, cultureel en sportief vlak. Meer informatie over Canon is te vinden op: www.canon.nl

Noot aan de redactie (