Wereld Natuur Fonds Nederland

Samenwerking met WNF werpt zijn vruchten af
Albert Heijn maakt grote slag met 15 MSC-visproducten

Albert Heijn heeft zijn aanbod duurzame vis fors uitgebreid. Het gaat om zowel verse vis als diepvriesvis. Vanaf vandaag zijn bij de supermarktketen in totaal zeven producten met het internationale MSC-keurmerk te koop, waaronder verse kibbeling, vissticks en surimi. In de loop van het jaar komen daar nog eens acht producten bij, waaronder Pacifische Zalm, visvariatie, gerooke (Sockeye) zalm en - heel bijzonder
- (witte) tonijn.Volgend jaar volgen nog meer producten. De stap richting duurzaamheid is het resultaat van een driejarige samenwerking tussen Albert Heijn en het Wereld Natuur Fonds (WNF).

MSC staat voor Marine Stewardship Council. Vis met dit keurmerk -- herkenbaar aan het blauwe label - is gegarandeerd afkomstig uit goed beheerde visbestanden. Er is dus geen sprake van overbevissing, weinig bijvangst of schade aan de bodem. Albert Heijn wil op deze manier een concrete bijdrage leveren om de gevolgen van overbevissing aan te pakken en de natuur onder water te beschermen.

WNF en Albert Heijn sloten 30 september vorig jaar een overeenkomst waarin partijen afspraken om meer duurzame vis in het schap te krijgen. Naast de uitbreiding van het MSC-assortiment, startte AH ook overleg met zijn leveranciers over verduurzaming van de inkoop van vissoorten waarvoor nog geen MSC-variant bestaat. WNF adviseert daarbij. Verder vermeldt Albert Heijn sinds de start van de samenwerking op de verpakkingen van verse vis hoe het met het specifieke visbestand gesteld is. Ook ondersteunt de supermarktketen, samen met zijn toeleverancier, een WNF-project in Indonesië, waarbij vissers de mogelijkheid krijgen om hun vishaken om te wisselen, zodat de bijvangst van zeeschildpadden drastisch wordt teruggedrongen.

'Albert Heijn zet als grootste visverkoper in supermarktland met de uitbreiding van het MSC-assortiment een belangrijke stap in het beschermen van de natuur onder water. Lange tijd dachten we dat de zee onuitputtelijk was, maar als we ook in de toekomst van een lekker visje op ons bord willen genieten, moeten we nu stappen zetten. Gelukkig zet Albert Heijn daar, samen met ons, met de leveranciers en met de visserijsector, de schouders onder', aldus Johan van de Gronden, algemeen directeur van het WNF.

Het WNF stond tien jaar geleden samen met Unilever aan de wieg van MSC, maar inmiddels is het keurmerk uitgegroeid tot een onafhankelijk label en bezig aan een grote opmars wereldwijd en ook in Nederland. Zo opende de internationale MSC-organisatie medio 2007 een vestiging in Den Haag voor Nederland en Noordwest-Europa. Camiel Derichs van MSC verantwoordelijk voor Noord Europa geeft aan: 'Sinds de opening van een kantoor in Den Haag is het erg hard gegaan met het MSC-keurmerk in Nederland. Albert Heijn zet als toonaangevende supermarkt een eerste grote stap op weg naar dit ideaal, en draagt hiermee in belangrijke mate bij aan bewustwording van de consument. We zien ernaar uit om komende jaren de samenwerking met Albert Heijn uit te bouwen'.