Grafimedia in cijfers 2008

04/07/2008 08:30

Koninklijke KVGO

SCHERP SNAPSHOT VAN TRENDS EN CIJFERS IN DE BEDRIJFSTAK

Voor het vijfde opeenvolgende jaar verschijnt 'Grafimedia in cijfers'. Op een overzichtelijke wijze worden cijfers over de omvang van de branche, ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en gevolgde opleidingen gepresenteerd.

De Koninklijke KVGO en Kenniscentrum GOC voorzien met dit naslagwerk in de behoefte naar actueel cijfermateriaal, weergegeven in heldere tabellen en grafieken en voorzien van een duidelijke toelichting. Het boekje telt 44 pagina's en bevat hoofdstukken met de branche in cijfers, kerngegevens van de KVGO-leden, ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, de beroepsopleiding en de trainingen.

Arbeidsmarkt onder druk

Binnen de grafimediabranche is in de afgelopen jaren de inkrimping in het personeelsbestand groter geweest dan het aantal vacatures, volgens de samenstellers.

'Op dit moment is de inkrimping sterk verminderd en het aantal vacatures fors toegenomen. Voor vormgevers en dtp'ers zijn er bovendien ook buiten de grafimediabranche veel vacatures te vinden. Voor drukkers, nabewerkers, verkopers en ordervoorbereiders is het aantal vacatures inmiddels zo groot dat bedrijven steeds meer moeite hebben om aan nieuw personeel te komen.

Het aantal vacatures binnen de grafimediabranche trekt in 2007 fors aan. Met 958 openstaande vacatures op de peildatum van het vacatureonderzoek, zit de branche bijna weer op het niveau van 1998. Toen was er sprake van een economische hoogconjunctuur in Nederland.

De gemiddelde leeftijd binnen de branche was in 2007 ruim 42 jaar: dus de helft van alle werknemers is 42 jaar of ouder. Opvallend is dat steeds als de werkgelegenheid afneemt de gemiddelde leeftijd flink toeneemt. Dat komt, omdat bij een dalende werkgelegenheid veel minder jongeren de bedrijven instromen.'

Innovatie

De verspreiding van nieuwe technieken en dienstverlening is een graadmeter van de innovatie binnen een bedrijfstak, vinden de onderzoekers.

'De snelst groeiende vernieuwingen binnen de bedrijfstak vinden plaats bij de toepassing van professionele printsystemen, naast vertrouwde druktechnieken zoals offset. Grafische bedrijven bieden steeds vaker een breed scala aan crossmediatechnieken aan en adviseren hun klanten over de mogelijkheden daarvan.'

Boeiend

Vooral onderzoekers, analisten, politici en jongeren die kennis willen maken met de branche kunnen hun voordeel doen met de kengetallen. Maar 'Grafimedia in cijfers' is boeiend voor iedereen die in deze bedrijfstak werkt en op zoek is naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen.

KVGO-leden en relaties van Kenniscentrum GOC ontvangen automatisch het boekje per post. Wie het heeft gemist, kan een gedrukt exemplaar zonder kosten aanvragen per e-mail: ledenservice@kvgo.nl of info@goc.nl 'Grafimedia in cijfers' is ook te vinden en te downloaden via de website van het KVGO: www.kvgo.nl of van Kenniscentrum GOC: www.goc.nl.





http://www.kvgo.nl

www.kvgo.nl