Time : 16:03:55
Date : 07 July 2008
Sender Name: Coface Belgium

Lancering van nieuwe bedrijfsrating door Coface, alternatief voor de Coface, de leider van niet-aangevraagde kredietbeoordelingen met zijn @rating-scores, lanceert nu ook kredietbeoordelingen op aanvraag, gelijkaardig aan die van de traditionele ratingbureaus, met drie exclusieve sterke punten: een aanzienlijk lagere kostprijs, een veel grotere statistische basis en de deskundigheid van Coface op het gebied van risiconeming.

Coface, nu al wereldleider op het gebied van niet-aangevraagde kredietbeoordelingen - met een score en een kredietbeoordeling voor 50 miljoen bedrijven in 150 landen - en erkend "Basel 2"-beoordelaar voor talrijke banken, bevestigt zijn ambitie om een wereldspeler in deze sector te worden door nu ook een bedrijfsrating op aanvraag te lanceren. Coface zal zijn rating niet beperken tot de grote ondernemingen die beursgenoteerde staatsobligaties op de markten hebben, maar zal voor alle bedrijven interesse tonen, met inbegrip van middelgrote bedrijven of ondernemingen in opkomende landen die evenveel nood hebben om hun kredietwaardigheid aan te tonen. Coface zal zich echter slechts bezighouden met de kredietbeoordelingen van bedrijven ("corporates"). Deze specialisatie is een zekerheidswaarborg, terwijl bepaalde slecht beheerste ratingdiversificaties voor complexe financiële instrumenten momenteel onder heel wat kritiek te lijden hebben.

Een kredietbeoordeling in drie fasen

De nieuwe Coface-rating op aanvraag is samengesteld uit letters (A, BBB, ...), zoals bij de traditionele bureaus, en deze letters komen overeen met dezelfde standaardkans op risico. De rating wordt, zoals bij alle andere kredietbeoordelingen op aanvraag, gebaseerd op een dialoogfase op de vestiging van het bedrijf tussen het management van het beoordeelde bedrijf en de experts van Coface. Coface vult deze fase aan met twee andere, exclusieve fasen die berusten op de vier beroepssectoren waarin Coface actief is. Coface bereidt zijn dialoog met het beoordeelde bedrijf eerst grondig voor en surveilleert vervolgens de toegekende rating vanuit zijn
handelsinformatieactiviteit (waarin Coface Services de Franse leider is en Coface over het op één na grootste netwerk ter wereld beschikt), verreikt met de betalingservaringen uit zijn drie andere beroepssectoren (kredietverzekering, factoring en incasso voor de rekening van zijn 120.000 klanten). Ten slotte bevestigen de Coface-experts in kredietverzekeringen (zijn "scheidsrechters") deze kredietbeoordelingen in een derde fase, waarbij zij eveneens hun risicocultuur aanvoeren.

"Wij kennen slechts een rating toe aan risico's die we zelf zouden verzekeren," verklaart Jérôme Cazes, algemeen directeur van Coface, "de kredietcrisis toont de gevaren aan van een systeem waarin niemand zich verantwoordelijk voelt voor de goede afloop van de beoordeelde risico's."

Contactpersoon:
Paul Huberlant, Marketing & Strategic Development Director Coface Belgium & Luxembourg
Vorstlaan, 100, 1170 Brussel
E-mail: paul_huberlant@coface.be
Tel.: +32 2 404 01 08
Gsm: +32 475 55 86 13

URL: http://www.coface.be
Picture: (None)
Attachments: phuberla_20080707_154855_24_Att_1.pdf