Ingezonden persbericht

Steun voor breed palet maatregelen om Utrechtse lucht schoner te maken

Resultaten telefonische enquête onder driehonderd Utrechters

Heel veel Utrechters (86%) zijn van mening dat de gemeente hen mag aanspreken op hun eigen gedrag als het gaat om luchtkwaliteit. Tweederde van de ondervraagden is bereid ter wille van schonere lucht de auto vaker te laten staan. Dat blijkt uit de resultaten van een telefonische enquête, waarin Utrechters hun mening geven over de luchtkwaliteit in hun stad en over maatregelen om de lucht schoner te krijgen. Alleen een maatregel als het verder verhogen van de tarieven voor het parkeren op straat kan op een duidelijk nee rekenen. Dit najaar besluit de gemeenteraad over een pakket maatregelen om de lucht kwaliteit in heel de stad te laten voldoen aan Europese normen.

Een kleine meerderheid van de Utrechters (51%) vindt de luchtkwaliteit in de stad niet goed voor hun gezondheid. Over de maatregelen die de gemeente heeft genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren heeft 40% geen mening, terwijl 36% de genomen maatregelen onvoldoende vindt.
De gemeente Utrecht komt dit najaar met een nieuw pakket maatregelen, die in heel de stad de luchtkwaliteit moet verbeteren. In maart en april leverde een uitvoerig consultatietraject onder inwoners, ondernemers en belangengroepen allerlei mogelijke maatregelen op. Een deel van deze maatregelen is via een representatieve steekproef voorgelegd aan de Utrechtse bevolking.

Stevig investeren in P+R en schoon (openbaar) vervoer
Bijna alle ondervraagde Utrechters (95%) zijn van mening dat de gemeente OV- en taxibedrijven moet prikkelen schonere voertuigen aan te schaffen. Tachtig procent vindt dat geld beschikbaar gesteld moet worden voor het onmiddellijk aanschaffen van gemeentelijke voertuigen met schonere motoren. Driekwart (72%) roept de gemeente op meer transferia (P+R voorzieningen) aan de rand van de stad te maken. Volgens 80% van de ondervaagden leidt beter openbaar vervoer er toe dat mensen vaker de auto laten staan.

Minder autoverkeer door centrum en betere doorstroming op hoofdwegen
Ruim driekwart (77%) van de Utrechters is het eens met de stelling om 'doorgaand verkeer door de stad te beperken en drang uit te oefenen op automobilisten om gebruik te maken van de stedelijke rondweg'. Al denkt de helft (50%) dat daardoor meer autokilometers gereden worden. De helft van de ondervraagden (49%) steunt maatregelen waardoor het vrijwel onmogelijk wordt nog door het centrum heen te rijden. Even zoveel ondervraagden (49%) zijn daar op tegen. Maatregelen om de doorstroming op bestaande hoofdroutes te verbeteren krijgen veel steun. Veel bewoners (79%) zijn voorstander van het anders afstellen van verkeerslichten waardoor autoverkeer minder vaak stilstaat. De bewoners van Utrecht lijken voorstander van een autoplan 'op maat' dat zowel ruimte biedt voor betere doorstroming als beperkingen van het autoverkeer.

Beperkingen ter wille van schonere lucht
Veel Utrechters (79%) zijn voorstander van uitbreiding van de milieuzone voor vrachtwagens en bestelauto's, waardoor alleen nog maar een schoner type vracht- en bestelauto's de stad in mag. Ook vindt een duidelijke meerderheid (65%) dat er geen extra (eigen) parkeergelegenheid in de binnenstad mag komen voor nieuwe bedrijven en bedrijven die er uitbreiden.
Utrechters (65%) zijn bereid ter wille van de luchtkwaliteit vaker hun auto te laten staan, maar een vrijwel even groot percentage (66%) zegt niet van plan te zijn vrijwillig - ter wille van de luchtkwaliteit - het autorijden op te geven. Wel zegt 48% bereid te zijn een schonere auto te kopen. En percentage dat zou kunnen oplopen, want 64% van de ondervraagden is voorstander van een (gemeentelijke) subsidieregeling om aanschaf van minder vervuilende auto's mogelijk te maken. Een duidelijke meerderheid (69%) van de Utrechters is tegen verdere verhoging van het straatparkeren in de binnenstad.

Vervolg ontwikkeling gemeentelijk beleid luchtkwaliteit
De uitkomsten van de consultatieronde en de resultaten van dit onderzoek dragen bij aan de ontwikkeling van een uitgewerkt Actieplan Luchtkwaliteit 2008. Na de zomer neemt het college van burgemeester en wethouders over dit plan een besluit. Het Actieplan wordt vervolgens tijdens een inspraakronde voorgelegd aan de Utrechtse bevolking. Na verwerking van de inspraakreacties stelt de gemeenteraad het Actieplan definitief vast.