Cap Gemini Nederland


Persbericht

Utrecht, 25 juli 2008

Met acquisitie Business Application Services BV van Getronics PinkRoccade breidt Capgemini outsourcing-activiteiten sterk uit

Overname vooraanstaande Nederlandse IT service provider voor publieke sector

Capgemini, een van de mondiale leiders in consulting, IT services en outsourcing, heeft vandaag een overeenkomst getekend met Getronics PinkRoccade (GPR) over de voorgenomen acquisitie van Getronics PinkRoccade Business Application Services (BAS BV). In deze divisie zijn de application services (application development, maintenance en management) van GPR in Nederland samengebracht. Met deze acquisitie versterkt Capgemini zijn leidende positie in een van zijn kernmarkten en ontwikkelt het ook een stabiele portfolio van lange termijn contracten voor applicatiemanagement in de publieke sector.

Met de acquisitie is een bedrag gemoeid van ¤ 255 miljoen, betaald uit eigen cash-reserves van Capgemini. De transactie zou tegen het eind van het jaar afgerond moeten worden, afhankelijk van de goedkeuring door de Europese Commissie na overleg met de betrokken Ondernemingsraden.

BAS BV had in 2007 een omzet van ongeveer ¤ 300 miljoen en heeft 2.200 professionals werkzaam op meer dan 6oo projecten. Als specialist op het gebied van application services is BAS een van de belangrijkste spelers in de Nederlandse markt voor IT-dienstverlening aan de publieke sector; een segment waarin BAS BV 40% van haar omzet realiseert. BAS BV is een van de weinige ondernemingen die diensten aanbiedt voor de hele levenscyclus van applicaties, variërend van application management consulting (support en onderhoud) tot projectontwikkeling, integratie en implementatie. Onder de klanten van BAS BV bevinden zich klanten uit de bank- en verzekeringswereld, naast grote namen in de Nederlandse publieke sector, waaronder rijksoverheidsdiensten en organisaties in de sociale zekerheidmarkt.

'De sterke synergie tussen BAS BV en Capgemini biedt nieuwe perspectieven op markten waarbinnen wij al geruime tijd opereren. En dat zijn tevens de markten die voor Capgemini Groep het meest winstgevend zijn', benadrukt Paul Hermelin, bestuursvoorzitter van Capgemini. 'Bovendien past deze acquisitie perfect in onze strategie en bij de prioriteiten rond industrialisatie, innovatie en client intimacy. Dit bedrijf is ook bedreven in het ontwikkelen van lange termijn relaties, gebaseerd op vertrouwen en nabijheid tot een veelheid van klanten.'

Erik van der Meijden, CEO van Getronics: 'Met Capgemini verschaffen wij zowel klanten als BAS-medewerkers de stabiliteit van een grote internationale onderneming in ons expertisegebied, die ook uitstekend wordt herkend en erkend in de Nederlandse markt. Daarnaast delen wij gemeenschappelijke waarden en eenzelfde cultuur van dienstverlening.'

'We hebben in Nederland ervaring met succesvolle overnames. Net als de Groep zijn we in Nederland gevoelig voor de cultuur en de ambities van de mensen die bij ons komen werken,' aldus Henk Broeders, verantwoordelijk voor de Strategische Business Unit Continental Europe en Asia Pacific. 'Het management team van BAS BV staat achter deze acquisitie en dat is een garantie voor een soepele integratie van deze onderneming in onze Groep'.

Capgemini is ruim twintig jaar aanwezig in Nederland. Samen met Sogeti beschikt Capgemini over meer dan 7.800 medewerkers in de Benelux. In deze regio bedroeg de omzet in 2007 ¤ 1.168 miljoen. De acquisitie van een outsourcing-specialist in de publieke sector volgt op een reeks van succesvolle contracten met onder meer NAVO, de ministeries van Economische Zaken en Defensie, het UWV, het Centraal Justitieel Incassobureau en sinds vorig jaar Rijkswaterstaat.

Dit is een vertaling van het originele Engelstalige persbericht, waarbij de Engelstalige versie leidend is. Deze is te vinden op: www.capgemini.com.

EINDE BERICHT

Over Capgemini

Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore(TM), met als doel de juiste resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.

Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 83.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.