Deelnemers Codemasters CampZone krijgen Gigabit aansluiting

Publicatietijd: 22/04/2008 02:55

Oirschot,22 april 2008 - Codemasters CampZone powered by Getronics PinkRoccade 2008, een elf daagse game-vakantie van 25 juli t/m 4 augustus in Oirschot N-B waar 1750 deelnemers met hun computers in legertenten en caravans kamperen, zal voor het eerst in de geschiedenis van de LAN-party scene een netwerk realiseren op basis van 10 Gigabit interlinks en daarmee de deelnemers een 1 Gigabit aansluiting kunnen aanbieden op alle velden van de gamecamping! Door een zelf ontwikkelde tool kan er nu ook in de gamescene gebruik gemaakt worden van het layer 3-gerouteerde netwerk, waardoor het netwerk veel efficiënter gebruikt zal worden. Gamers zullen nu op Codemasters CampZone powered by Getronics PinkRoccade 2008 met hoge snelheid op grote schaal tegen elkaar kunnen gamen in een nieuwe netwerkomgeving.

Het kampeer terrein van Codemasters CampZone powered by Getronics PinkRoccade is verdeeld in zes velden, waarbij dit jaar voor het eerst op elk veld een eigen subCore (HP ProCurve 9308) geplaatst zal worden. Deze subCores staan middels een 10 Gigabit interlink in contact met de mainCore (HP ProCurve 9315) van ons lokale datacentrum. Door het plaatsen van deze subCores kunnen op alle velden de deelnemers ruim voorzien worden van een 1 Gigabit aansluitingen!

Door het totale concept zal het netwerk niet alleen veel sneller zijn, maar hoeven deelnemers ook geen IP settings meer in te voeren in hun computer om gebruik te kunnen maken van het netwerk! Hoofd netwerk GameParty BV en General manager van het CampZone Community Network (CCN) Andries Faassen zegt over het netwerk:"Dit jaar wordt de wasknijper traditie, waarop voor elke deelnemer zijn ip adres geschreven stond, gelaten voor wat het is en wordt een DHCP systeem gebruikt, wat verder toe draagt aan het verbeteren van de netwerk functionaliteit". Door het gebruik van DHCP krijgen deelnemers met minder technische kennis van een computer, gemakkelijker toegang tot het netwerk van het evenement.

Andries Faassen:"Layer 3 is normaal niet inzetbaar voor een LAN-party, omdat er teveel scheiding ontstaat op het netwerk. Er kunnen dan geen gameservers van andere mensen meer gevonden worden. Door een eigengemaakte tool hebben we het mogelijk gemaakt de voordelen van layer 2 en layer 3 in 1 netwerk te combineren, zonder de nadelen ervan." Elke switch zal zijn eigen VLAN vormen welke via in het totaal 7 Foundry Big Iron/ HP93xx routing switches aan elkaar gerouteerd zullen worden tot 1 groot netwerk. Door dit concept zullen de verschillende gameservers in het net tóch gevonden kunnen worden door de gamer.

Jasper Schoo, voorzitter van de Nederlandse E-Sportbond, zegt hierover: "Dit is een belangrijke ontwikkeling voor de LAN-party scene. Gamers zullen hierdoor hun netwerkkaart willen upgraden naar een 10/100/1000Mbit kaart, om zo optimaal mogelijk tegen elkaar te kunnen spelen op een LAN-party. Daarbij verwacht ik dat hierdoor de LAN-party scene misschien wel weer meer in opmars zal komen."

Het CampZone Community netwerk is een samenwerkingsverband tussen de verschillende organisaties GameParty.net, Illuzion, Pear Networks, Rent-A-Lan en WallyLAN wat gezamenlijk het CCN project in beheer heeft. Elke organisatie uit het CCN team heeft ieder voor zich jarenlang ervaring in het opzetten van gaming netwerken op LAN-evenementen. Slechts door het bundelen van ieders netwerkcomponenten en het delen van kennis, kan dit netwerk gerealiseerd worden.

Meer informatie over Codemasters CampZone is te vinden op www.codemasterscampzone.nl
Links: http://www.codemasterscampzone.nl