Ingezonden persbericht


MKB kan meer halen uit internet

25 jul. 2008

In Nederland heeft 95% van de MKB bedrijven toegang tot internet, waar in Europa 90% van alle bedrijven toegang heeft tot internet. Bedrijven maken voornamelijk gebruik van internet in de vorm van e-mail en het zoeken van informatie, terwijl internet voor veel meer te gebruiken valt. EIM heeft onderzocht wat e-commerce het MKB kan bieden.

E-business, e-commerce en e-marketing
Vaak worden de termen e-business en e-commerce door elkaar gebruikt. De term e-business is de overkoepelende term die refereert aan het gebruik van digitale interactieve technologieën en informatie technologie om bedrijfsactiviteiten uit te voeren, waarbij e-commerce specifiek gaat over aan- en verkoop van goederen. De MKB bedrijven die zich bezig houden met verkoop via internet halen daar in bijna 50% van de gevallen minder dan 10% van de omzet uit. Een middel wat gebruikt kan worden in het kader van e-commerce is e-marketing. Hierbij wordt online geadverteerd voor producten en diensten, maar ook mailingen verstuurd per e-mail vallen hieronder. Het gebruik van e-marketing biedt bedrijven kansen op het gebied van verkoop, gebruikersbeleving van de consument en het verbeteren van de koopervaring. Gebrek technische internetkennis knelpunt kleinbedrijf Bijna 50% van de bedrijven is bezig met vernieuwing van producten en diensten of bedrijfsprocessen. Juist dat soort vernieuwingen bieden een goede kans om e-marketing te introduceren en een plek te geven in de bedrijfsvoering. Voor kleinere bedrijven geldt dat de houding van de eigenaar/manager een grote rol speelt hoe het bedrijf tegen het gebruik van e-business aankijkt. Kleinere bedrijven ervaren een gebrek aan technische kennis vaak als knelpunt om internet intensiever te gebruiken. Deze kennis kan vaak wel opgedaan worden door bepaalde cursussen te volgen of iemand met de benodigde expertise in dienst te nemen. Bovendien maakt het wel een verschil in wat voor branche een bedrijf actief is en of de producten of diensten zich goed lenen voor activiteiten via internet. Voor inlichtingen: 079 343 06 04

E-commerce in het MKB

Pagina's: 10 | 25 jul. 2008 | Bestelnummer: M200804 | Prijs gedrukte versie: nvt Auteurs: K.P. van den Berg MSc

Beschrijving:
Na de internethype rond deze eeuwwisseling is het wat rustiger geworden omtrent berichtgevingen over e-commerce. Natuurlijk is e-commerce niet verdwenen en er valt nog heel veel mee te doen, met name voor bedrijven in het MKB. Internet is inmiddels wel ingeburgerd, maar wordt door bedrijven voornamelijk gebruikt voor e-mail berichten, het opzoeken van informatie en een website als etalage of promotiemiddel. Juist door gebruik te maken van e-marketing kunnen bedrijven in het MKB veel nieuwe mogelijkheden voor zichzelf creëren en e-commerce activiteiten beter ondersteunen.