Grote verschillen in waardering reisverzekeraars

25/07/2008 13:28

Independer

Consumenten waarderen de schadeafhandeling van verzekeraars zeer uiteenlopend. Gemiddeld scoren verzekeraars een 7,2 voor dit aspect. ZLM krijgt met een 8,6 de hoogste waardering voor schadeafhandeling van haar klanten. Fortis scoort op dit aspect het laagst (6,2). Dit blijkt uit onderzoek van Independer.nl.

In het onderzoek van Independer.nl zijn drie aspecten beoordeeld door consumenten: klaarstaan voor de klant, beloften nakomen en schadeafhandeling. Gemiddeld scoort ZLM op deze drie aspecten het hoogst (8,3), gevolgd door Univé, ANWB en Centraal Beheer Achmea (7,5). Fortis heeft gemiddeld een 6,4 en is hiermee de hekkensluiter van de lijst.

In vergelijking met het laatste onderzoek (januari 2008) van Independer.nl naar de waardering van reisverzekeraars daalt de gemiddelde score van Fortis van 6,9 naar 6,4. Het aspect waar Fortis veel op verliest is de schadeafhandeling (van 7,0 naar 6,2).

Een reisverzekering bij de best gewaardeerde reisverzekeraar (ZLM) is overigens niet voor iedereen weggelegd. ZLM heeft namelijk een beperkt werkgebied: de provincies Zeeland en Noord-Brabant.

Independer.nl heeft in de periode 15 juli 2007 t/m 14 juli 2008 de volgende vragen voorgelegd aan bezoekers die een vergelijking maakten voor een reisverzekering:

- Heeft u gedurende de laatste 12 maanden een reisverzekering gehad?

- Bij welke maatschappij heeft u deze reisverzekering afgesloten?

- Hoe beoordeelt u de maatschappij op de volgende punten: "klaarstaan voor de klant" en "beloften nakomen"?

- Heeft u schade geclaimd? Zo ja, hoe waardeert u de maatschappij op het punt van de schadeafhandeling?

In totaal hebben ruim 10.000 bezoekers deze vragen beantwoord.

http://www.independer.nl