Gemeente Aalten


Gemeentelijke toezichthouders aan de slag met controle op Drank- en Horecawet

Voor de gemeenten Aalten, Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk zijn tot 1 april 2010 twee toezichthouders Drank- en Horecawet aangesteld. De genoemde gemeenten nemen gezamenlijk deel aan een pilot Toezicht Drank- en Horecawet van de ministeries BZK en VWS.

Door de deelname aan deze proef wordt het toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet, vooruitlopend op de toekomstige wijziging van deze wet, overgedragen aan deze gemeenten. Tot nu toe controleert de Voedsel- en Warenautoriteit deze wet. De pilot is bedoeld om ervaring op te doen met het toezicht op lokaal niveau. Ook moet duidelijk worden of toezicht door gemeenten kansen biedt voor effectievere en efficiëntere aanpak van overmatig drankgebruik door jongeren. In het kader van de pilot is geld beschikbaar voor de aanstelling van twee toezichthouders.

De toezichthouders hebben hun werkplek in Winterswijk en werken van hieruit voor Aalten, Berkelland en Oost Gelre. Zij hebben inmiddels de nodige opleidingen achter de rug en kunnen nu aan de slag.

Controle

De toezichthouders gaan onder andere controle uitoefenen op:


- vergunningen (o.a. controle op aanwezigheid van leidinggevenden)


- verstrekken van alcoholhoudende drank zonder vereiste vergunning


- naleving van voorschriften van paracommerciële instellingen


- bezit en naleving van voorschriften van artikel 35-ontheffingen bij evenementen


- naleving van de leeftijdsgrenzen bij de verkoop van alcoholische drank aan jongeren, zowel

in de horeca als in supermarkten en tijdens evenementen


- gebruik van alcoholhoudende drank op de openbare weg.

De inzet van de toezichthouders vindt vooral plaats buiten kantoortijden, onder andere in de weekenden. Zij zijn bevoegd een zogenoemd boeterapport op te stellen en de deelnemende gemeenten hebben de mogelijkheid om direct te handelen als de wet wordt overtreden.

Voordelen gemeenten

De deelnemende gemeenten zien hierin voordelen zoals:


- het zelf opdoen van ervaring met het toezicht op de Drank- en Horecawet;


- mogelijkheden voor een betere aansluiting en afstemming tussen vergunningverlening,

toezicht en handhaving;


- het verbeteren van de intergemeentelijke samenwerking en het invullen van een integraal

handhavingsbeleid;


- effectief uitvoering te geven aan verschillende actiepunten van het in 2005 ingezette

alcoholmatigingsbeleid. Scherpere controle, met name op de leeftijdsgrenzen is

hierbij één van de actiepunten.