Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Geen zonneschijn voor reisbranche

Dreigende kredietcrisis zorgt voor behoedzame consumenten

Amsterdam, 4 augustus 2008 --- Vorig jaar bereikte de reisbranche nog een hoogtepunt in de maanden juni en juli. Er was een ware stormloop op de online reisbureaus. Dit jaar is niets van deze trend te bespeuren. Uit een peiling van Postbank.nl in de derde week van juli blijkt juist dat consumenten minder geld uitgeven aan hun vakantie. De consumenten zijn behoudender dan afgelopen jaar.

Deze voorzichtigheid van consumenten is volgens het CBS toe te schrijven aan zowel een verslechtering van het oordeel over de economie als een verminderde koopbereidheid. De indicator voor het consumentenvertrouwen daalde van -17 in mei naar -19 in juni. Sinds september 2007 is het vertrouwen sterk gedaald en in juni uitgekomen op het laagste punt in tweeënhalf jaar.

Ook Thomas Joosten van affliate marketing netwerk M4N ziet de afname van de consumentenbestedingen terug in zijn statistieken. M4N heeft een netwerk van affiliates (niche websites) die een vergoeding krijgen voor het plaatsen van advertenties van specifieke aanbieders, bijvoorbeeld van online reisaanbieders. Opvallend is dat in de zomer van 2007 de reisbranche veel extra boekingen had door het slechte weer. Toen dit jaar het weer slecht was, zoals begin juli, waren er wel extra boekingen maar niet met zulke overtuigende cijfers als in 2007. Consumenten geven hun geld bewuster uit en grote aankopen worden niet gedaan , concludeert Joosten.

Thomas Joosten is niet pessimistisch over de vooruitzichten voor affiliate marketing: Klanten betalen voor keiharde resultaten, en dus is M4N recessie proof. Bovendien zullen consumenten in slechte tijden alleen nog maar meer op zoek gaan naar de beste prijs-kwaliteitverhouding en zal de verschuiving van bestedingen van offline naar online plaatsvinden.

Over M4N

M4N heeft als missie om het zoeken, vinden en kopen van producten op internet gemakkelijker te maken. M4N bereikt dit door een netwerk van website eigenaren, affiliates genoemd, te koppelen aan aanbieders van producten op internet. Het bedrijf ziet de affiliates als distributiekanaal: zij maken informatie (commercieel en niet commercieel) namelijk toegankelijk voor specifieke doelgroepen en linken naar de juiste plekken op de vaak uitgebreide websites van adverteerders. Met M4N kunnen zowel affiliates als adverteerders beter op het online koopproces afstemmen door middel van goede

statistieken en promotiemateriaal. Voor meer informatie, zie: Affiliate netwerk voor adverteerders en exploitanten www.m4n.nl.

Voor meer informatie voor de pers

Lubbers & De Jong

Maartje van Oeveren

020 421 0565

maartje@l-dj.nl

M4N

Thomas Joosten

020 468 32 54

thomas.joosten@m4n.nl