Beleef sport en vitaliteit op 'Vitality Campus' Holland Heineken House

31/07/2008 08:30

Achmea Divisie Zorg

Een plek waar bezoekers van het Holland Heineken House sport en vitaliteit kunnen beleven. Die belofte doen de vier initiatiefnemers van de Vitality Campus, dit jaar voor het eerst te bezoeken in het Holland Heineken House tijdens de Spelen in Beijing. Initiatiefnemers Zilveren Kruis Achmea, Pfizer, DSM en Unilever willen bezoekers ieder vanuit een eigen invalshoek gezondheid, vitaliteit, bewegen en de rol van innovatie laten ervaren. Bezoekers kunnen hun sprongkracht meten, het Olympisch parcours rijden op de racefiets en uitleg krijgen over de werking van een koelvest. NOC-NSF-voorzitter Erica Terpstra is blij met het initiatief van haar partners en suppliers, waarmee sport en vitaliteit een bijzonder accent krijgen in het Holland Heineken House.

Als Erica Terpstra op 7 augustus in Beijing het Holland Heineken House opent, zal zij tijdens de rondleiding op de Vitality Campus het eerste exemplaar van het Vitality Campus paspoort in ontvangst nemen. Dit is een gezamenlijk product van de vier initiatiefnemers, dat deelnemers die op de campus het 'vitaliteitscircuit' doorlopen meekrijgen. 'Ik ben enorm trots op de Vitality Campus', laat de NOC-NSF-voorvrouw al weten. 'Fantastisch dat bezoekers tijdens een sportevenement als de Spelen meer kunnen leren over hun eigen vitaliteit en allerlei aspecten van gezondheid, bewegen en innovatie kunnen beleven. Absoluut toegevoegde waarde voor het Holland Heineken House.'

Test hoe vitaal je bent

Op de Vitality Campus kunnen bezoekers uitvinden hoe vitaal ze zijn, via allerlei metingen met high tech apparatuur. Zo is er een sprongkrachtmeter, een spirometer die de longinhoud vaststelt en diverse 'wellpoints' waar BMI, bloeddruk en hartritme worden gemeten. Deelnemers aan het 'vitaliteitscircuit' kunnen de eigen meetwaarden vergelijken met die van bekende Olympische sporters en hun resultaten in het 'Vitality Campus paspoort' vastleggen. Professionals zijn aanwezig om uitleg en advies over de resultaten te geven. De initiatiefnemers willen met de vitality check niet de belerende vinger opsteken; plezier en nieuwe informatie opdoen over jezelf, vitaliteit en bewegen staat voorop.

Lekker bewegen

Op de Vitality Campus kan vanzelfsprekend worden bewogen: zo zijn er fietsen met beeldschermen waar diverse routes kunnen worden ingesteld. Zo kun je ervaren hoe het voelt om een deel van het Olympisch parcours van Beijing te fietsen of de Alpe d'Huez te beklimmen. Bezoekers van het Holland Heineken House worden uitgenodigd deel te nemen aan de rennerscompetitie. Naast fietsen, staan er op de Vitality Campus ook Wii-spelcomputers, waar bezoekers allerlei sporten en bewegingsspellen op kunnen spelen.

Ontspanning

Omdat ontspanning ook belangrijk is voor de vitaliteit, beschikt de Vitality Campus over massagestoelen waarin de bezoeker even helemaal tot rust kan komen. Ook zijn er films te zien over innovatie, vitaliteit en sport. Aan de foodbar kunnen bezoekers hapjes en drankjes proeven, waaronder sportdrank en dé opkikker in China: thee met melk, beiden in poedervorm... In het informatieve deel van de campus worden innovaties gedemonstreerd in de sport, zoals de werking van een koelvest.

Initiatiefnemers

DSM en Unilever zijn partners van NOC-NSF, Zilveren Kruis Achmea en Pfizer zijn via een official suppliership aan NOC-NSF verbonden. De vier initiatiefnemers van de Vitality Campus houden zich vanuit een eigen invalshoek bezig met gezondheid, vitaliteit, bewegen en innovatie. Preventie, vitaliteit en bewegen zijn maatschappelijk relevante thema's, waar de initiatiefnemers met de Vitality Campus graag invulling aan geven. Het ligt in het voornemen van de betrokken organisaties dat de Vitality Campus na de Olympische Spelen ook in Nederland nog te bezoeken is, tijdens evenementen georganiseerd door één van de initiatiefnemers.

Het Holland Heineken House is tijdens de Olympische Spelen de centrale ontmoetingsplaats van Nederlandse sporters, supporters, sponsors en pers. Tot nog toe kende het Holland Heineken House - voor het eerst geïntroduceerd tijdens de Olympische Spelen van 1992 in Barcelona - geen plaats waar de verwachte tienduizenden bezoekers informatie kunnen krijgen over hun gezondheid en vitaliteit en allerlei aspecten van sport en bewegen kunnen beleven.

Noordwijk /Capelle aan den IJssel /Heerlen /Rotterdam, 31 juli 2008