Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 6 augustus 2008

Bijzondere gids onthult geheimen van themajaar Amsterdam Hidden Treasures

Achter elke gevel, om elke hoek en in elk steegje liggen de verborgen schatten van Amsterdam voor het oprapen. Maar je moet ze wél kennen. Als onderdeel van het themajaar 2008 Amsterdam Hidden Treasures hebben Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) en Boomerang Publishing een handige gids samengesteld: Verborgen Schatten. Het kleurrijke tweetalige boekje is voor 4,95 euro verkrijgbaar bij de VVV-informatiekantoren van het ATCB. De gids onthult 106 verborgen plekjes: winkels, restaurants, architectuur en de places to be and see. Stuk voor stuk bijzondere locaties die Amsterdam tot zo'n ongeëvenaarde stad maken. Daarbij wordt voortdurend afgeweken van de gebaande paden en uitgeweken naar de hotspots waar de underground, de avant garde en de echte Amsterdammers winkelen, eten, drinken en zich vooral vermaken.

Onder het motto 'Iedereen is schatzoeker' zijn vier wandelroutes uitgestippeld die bezoekers meenemen langs de leukste plekken van de stad. Iedere wandeling is voorzien van een plattegrond. Zo neemt de eerste wandeling 'Van cultuurpark tot buurtcafé' de bezoeker bijvoorbeeld mee vanaf het Westerpark tot in het hart van de Jordaan. De bezoeker kan 'eilandhoppen' over de Westelijke Eilanden, een bezoek brengen aan 'kleine bioscopen' of bootjes kijken vanaf een verborgen terras, vlakbij het Waterlooplein. Tijd voor lekkere trek? Dan biedt een omgebouwde loods in Noord uitkomst, waar een restaurant gevestigd is met de intrigerende naam Hotel de Goudfazant. Andere thema's van de wandelingen zijn 'Van stadspark naar stadspark', 'Van dappere huisjes naar jeneverkelder' en 'Van boekenkasten tot diamanten'. Onderdeel van deze laatste wandeling is de zevende verdieping van de nieuwe Openbare Bibliotheek. Hier heeft de schatzoeker een overweldigend uitzicht over de stad. Al met al is Verborgen Schatten/Hidden Treasures een ideale gids voor alle Amsterdammers en bezoekers van Amsterdam, van dagjesmensen tot wereldreizigers. Hoofdsponsor van de toeristische themajaren is The Amsterdam Diamond Group; sponsor is Canal Bus. Meer informatie over het themajaar Amsterdam Hidden Treasures 2008 op www.amsterdamhiddentreasures.nl

Voor meer persinformatie en beeldmateriaal: Amsterdam Toerisme & Congres Bureau Communicatie & Media Services, tel. 020 - 5 512 531 E-mail: h.terbalkt@atcb.nl Persberichten van ATCB zijn te vinden op www.atcb.nl onder 'Nieuws'

Publieksinformatie: tel. 0900 400 40 40 (E 0,40 pm) en www.amsterdamtourist.nl

Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft als taak het toeristisch- en zakelijk bezoek aan Amsterdam en regio te bevorderen. ATCB is op dit gebied de centrale organisatie voor Amsterdam en regio, die zich inzet voor de belangen van deze sector. Als kennis- en informatiecentrum voor toeristisch en zakelijk bezoek heeft ATCB een spilfunctie in de ontwikkeling hiervan. Daarnaast behoren tot de kerntaken het opstellen en uitvoeren van marketing- en promotieplannen, het stimuleren van innovatie en productontwikkeling en het bewaken van de kwaliteit van het toeristische product. Samen met het bedrijfsleven, culturele instellingen en overheid werkt ATCB aan het verhogen van de bestedingen door bezoekers in Amsterdam en regio, en het stimuleren van de werkgelegenheid.


---- --