Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

CBS Outdoor doet symbolisch bod in reclametender Den Bosch
Exploitant van buitenreclame wil nadruk op kwaliteit in plaats van financiële bijdrage

Amsterdam, 8 augustus 2008 - Vandaagg heeft CBS Outdoor een opmerkelijk bod ingeleverd bij de gemeente Den Bosch. Tot 14.00 uur konden alle exploitanten van buitenreclame meedoen aan een tender voor het reclamecontract van deze gemeente. CBS Outdoor heeft ervoor gekozen een statement te maken en een symbolisch bedrag van 0 euro te bieden. Met deze symbolische daad wil CBS Outdoor de trend aankaarten dat in tenders te veel de nadruk is komen te liggen op de financiële bijdrage voor de gemeente. Hierdoor wordt de afdracht steeds verder opgedreven, wat ten koste gaat van investeringen in de kwaliteit van het bushokjesmeubilair. CBS Outdoor vindt dit een onaanvaardbare ontwikkeling.

Een buitenreclametender bestaat uit een combinatie van een financiële bijdrage voor de gemeente (de afdracht) en een kwaliteitselement: het meubilair moet bijdragen aan milieu, duurzaamheid, veiligheid en stadsaanzicht.

Focus op kwaliteit
Het kwaliteitselement krijgt nu veel minder aandacht, terwijl dit voor CBS Outdoor juist een grote rol speelt. CBS Outdoor heeft duurzaamheid, veiligheid en milieu hoog in het vaandel staan. Dit blijkt bijvoorbeeld uit investeringen in toonaangevend en innovatief meubilair, dat een bijdrage levert aan de lokale samenleving en naadloos past in de natuurlijke of stedelijke omgeving.

Signaal afgeven
'We willen graag een signaal afgeven over een tendens in onze branche waar we niet blij mee zijn', aldus Raimon Gort, algemeen directeur van CBS Outdoor. 'Wij kunnen ons niet vinden in de huidige aanbestedingsontwikkelingen die met name prijsopdrijvend zijn en niet kwaliteitsopdrijvend. Bij de tender van de gemeente Den Bosch hebben we daarom ervoor gekozen om zo veel mogelijk te voldoen aan de kwaliteitselementen die in de tender zijn voorgeschreven en niet mee te gaan in de verwachte financiële biedingsstrijd. CBS Outdoor is gewend om afdrachten te betalen, maar op dit moment lijken de verhoudingen zoek te zijn en investeren we liever in kwaliteit, waar de burger direct voordeel van heeft. Voor de duidelijkheid: CBS Outdoor bestrijdt niet het belang van afdrachten. Wij betalen dan ook aan bijna al onze contractanten vergoedingen, die soms vrij substantieel zijn. Overigens is de samenwerking met de gemeente Den Bosch zeer prettig. We zullen de komende periode intensief van gedachten wisselen met de gemeente en ons standpunt toelichten.'

Over CBS Outdoor
CBS Outdoor is aanbieder van buitenreclame en stadsmeubilair, zoals abri's en billboards, stationsreclame in vele vormen, bus- en tramreclame en digitale outdoormedia. CBS Outdoor maakt deel uit van CBS Corporation.