Gemeente Moerdijk


26-08-2008: Scherpe controles op duobakken

Met de vakantieperiode achter de rug zijn ook de toezichthouders binnen de gemeente Moerdijk weer aan de slag met de controle op het aanbieden van huishoudelijk afval. In de eerste helft van het jaar is gebleken dat de controles wel degelijk noodzakelijk zijn. In totaal werden twaalf processen-verbaal opgemaakt. Het grootste probleem zijn de overvolle duobakken die worden aangeboden, met openstaande deksels. Heeft u als bewoner teveel afval voor één duobak, dan kunt u tegen betaling (± 7 per maand) een tweede duobak aanvragen.

Daarnaast blijkt ook regelmatig dat het tussenschot van de duobakken is verwijderd, waardoor er geen gescheiden afval wordt aangeboden. De gemeente moet extra betalen voor het verwerken van dit huishoudelijk afval. Ook staan bakken te vroeg of te lang op de straat. De duobak mag uitsluitend op de inzameldag vanaf 07.30 uur op straat worden aangeboden. Nadat de bak is geleegd, moet deze dezelfde dag weer van straat zijn verwijderd. De toezichthouders gebruiken gele kaarten om bewoners te waarschuwen. Bij twee soortgelijke overtredingen ontvangt de eigenaar een rode kaart en wordt er proces-verbaal opgemaakt. Bij een ernstige overtreding kan de toezichthouder direct een proces-verbaal opmaken.
Momenteel is de gemeente bezig met het ontwikkelen van een nieuw registratiesysteem voor de duobakken. De huidige registratie, door middel van registratienummers, wordt door sommige eigenaren weggekrast, waardoor de bak niet meer geregistreerd kan worden. Met het nieuwe registratiesysteem hoopt de gemeente dit probleem te verhelpen.