Gemeente Moerdijk
26-08-2008: Scherpe controles op duobakken
Met de vakantieperiode achter de rug zijn ook de toezichthouders
binnen de gemeente Moerdijk weer aan de slag met de controle op het
aanbieden van huishoudelijk afval. In de eerste helft van het jaar is
gebleken dat de controles wel degelijk noodzakelijk zijn. In totaal
werden twaalf processen-verbaal opgemaakt. Het grootste probleem zijn
de overvolle duobakken die worden aangeboden, met openstaande
deksels. Heeft u als bewoner teveel afval voor één duobak, dan kunt u
tegen betaling (± 7 per maand) een tweede duobak aanvragen.
Daarnaast blijkt ook regelmatig dat het tussenschot van de duobakken
is verwijderd, waardoor er geen gescheiden afval wordt aangeboden. De
gemeente moet extra betalen voor het verwerken van dit huishoudelijk
afval. Ook staan bakken te vroeg of te lang op de straat. De duobak
mag uitsluitend op de inzameldag vanaf 07.30 uur op straat worden
aangeboden. Nadat de bak is geleegd, moet deze dezelfde dag weer van
straat zijn verwijderd. De toezichthouders gebruiken gele kaarten om
bewoners te waarschuwen. Bij twee soortgelijke overtredingen ontvangt
de eigenaar een rode kaart en wordt er proces-verbaal opgemaakt. Bij
een ernstige overtreding kan de toezichthouder direct een
proces-verbaal opmaken.
Momenteel is de gemeente bezig met het ontwikkelen van een nieuw
registratiesysteem voor de duobakken. De huidige registratie, door
middel van registratienummers, wordt door sommige eigenaren
weggekrast, waardoor de bak niet meer geregistreerd kan worden. Met
het nieuwe registratiesysteem hoopt de gemeente dit probleem te
verhelpen.