Convenant geleiderailschaden

04/09/2008 16:47

Verbond Van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars en Rijkswaterstaat (RWS) hebben een convenant gesloten voor een genormeerde vergoeding van schade aan vangrails langs de rijkswegen. Jaarlijks betalen verzekeraars circa twaalf miljoen euro voor schade aan wat in de volksmond vangrails heet, officieel 'geleiderailschaden' genoemd. Het gaat daarbij om zo'n 6.500 gebeurtenissen waarbij auto's zelf of door botsingen met andere verkeersdeelnemers de geleiderail beschadigen. Vooralsnog bestond een grote variëteit aan kostenberekeningen en werd schade vaak decentraal afgehandeld. Mede na een inventarisatie door ingenieursbureau DHV van veel voorkomende schade en relatief eenvoudig te normeren geleiderailschade, werd de weg geopend om te komen tot een landelijke afhandeling en normering van (gemiddelde) schadebedragen. Het totale bedrag per strekkende meter geleiderail is in het convenant vastgesteld op 53 euro. Voor begeleiding en toezicht (B?) is 112 euro per schadegeval overeengekomen. Per gebeurtenis wordt een plafond gehanteerd van 10.000 euro. Wanneer de schade boven dat bedrag uitgaat, zal de schadevergoeding op basis van werkelijke kosten worden afgewikkeld.

Voor Rijkswaterstaat is het de eerste keer dat een dergelijk convenant wordt afgesloten. Directeur Hugo Kramer van de Corporate Dienst van RWS sprak daarom van een "droom die uitkwam". Het convenant weerspiegelt de filosofie achter de recente reorganisatie van RWS, die zich onder meer richt op het standaardiseren, harmoniseren en normeren van bedrijfsprocessen. Door deze nieuwe aanpak van schadeafhandeling voorziet de RWS-directeur een "gigantische besparing", die uiteindelijk ten goede komt aan de burger. Ook de burger als verzekeringnemer is volgens directeur Leo De Boer van het Verbond van Verzekeraars gebaat bij besparingen door een "goedkopere en snellere afwikkeling van schade aan geleiderails, rechtstreeks met Rijkswaterstaat". Kramer en De Boer hopen daarom dat in de toekomst ook op andere terreinen van wegmeubilairschades soortgelijke overeenkomsten kunnen worden gesloten. Daarbij gaan de eerste gedachten uit naar lichtmasten, waaraan zo'n duizend keer per jaar schade ontstaat als gevolg van verkeersongelukken. Maar in theorie komt volgens de convenantpartners "alles dat stuk kan gaan aan of rond een rijksweg" in aanmerking voor afspraken over normbedragen, mits het voldoende eenvoudig is en vaak genoeg voorkomt om zinnige standaardberekeningen te kunnen maken. "Vandaag slaan we een nieuwe weg in waarvan het einde nog niet in zicht is", aldus De Boer.