GroenLinks

Spoorplannen niet ambitieus genoeg

4 september 2008

De plannen die Prorail en NS kunnen verwezenlijken van de 4,5 miljard euro die het kabinet heeft uitgetrokken zijn niet ambitieus genoeg. Er is ruim een miljard tekort om de meest nijpende knelpunten op het spoor aan te pakken. Bovendien is er geen budget om in het hele land de frequentie op te voeren. GroenLinks vindt dat er méér geld beschikbaar moet komen voor het spoor.

Femke Halsema: "NS-baas Veenman claimde een jaar geleden nog 8 miljard euro om de trein ook buiten de Randstad in de spits te kunnen laten concurreren met de auto. Een terechte claim. In dat licht bezien komt het spoor er te bekaaid vanaf bij dit kabinet. GroenLinks wil dat het hele bedrag op tafel komt om ook in de vervoerssector de klimaatcrisis te lijf te kunnen gaan. Omdat een treinreiziger per kilometer drie keer zo weinig CO2 uitstoot als een automobilist, zijn investeringen in het spoor een adequaat antwoord op de almaar stijgende CO2-uitstoot door vervoer.

GroenLinks steunt de ambitie uit het Actieplan Spoor om in elk geval in de Randstad elk uur zes sprinters en zes intercitys te laten rijden. Genoeg geld hiervoor blijkt er niet te zijn. Bovendien wil GroenLinks niet dat de rest van het land aan haar lot wordt overgelaten. Halsema: Nederland houdt niet op bij Arnhem en Eindhoven. Ook in andere regios moet de trein kunnen concurreren met de auto. Dit budget is niet eens genoeg voor de vier corridors die het kabinet zelf als prioriteit heeft bestempeld. Daar moet dus geld bij.

GroenLinks stelt voor de benodigde 3,5 miljard extra weg te halen uit het budget voor méér en bredere wegen. Halsema: Projecten als de A4 Midden Delfland, het doortrekken van de A15 of talloze wegverbredingen kosten handenvol geld. Door een deel van de 20 miljard, die klaarligt voor extra asfalt, te verschuiven naar het spoor bewijzen we bovendien het milieu een grote dienst.

GroenLinks is erg benieuwd waar de andere helft van de 4,5 miljard die Eurlings wél heeft gevonden vandaan komt. Halsema: 2,5 miljard euro lag al op de plank; gelabeld als geld voor het spoor. Het is te hopen dat de andere 2 miljard wel écht nieuw spoorgeld is.

Femke Halsema