Ingezonden persbericht

Fractie JA - Jouw Amersfoort

Geachte persvertegenwoordigers,

In de bijlage treft u de schriftelijke vragen aan die de gemeenteraadsfractie van Jouw Amersfoort over het onderwerp Huur op Maat aan het Amersfoortse College van B&W gesteld heeft. Dit initiatief van de woningcorporaties zal eveneens centraal staan in een landelijk symposium dat op 22 september in Amersfoort gaat plaatsvinden.

Deze beleidswijziging die per 1 oktober in eerste instantie voor 3 jaar ingevoerd wordt zal effect zal hebben op de huurprijzen van de woningen in het gehele gebied van woningcorporaties De Alliantie Eemvallei en Portaal. Voor zittende huurders verandert er vooralsnog niets, echter als zij gaan verhuizen binnen de huursector in bovengenoemde regio zullen zij onder dit nieuwe huurbeleid vallen, net als natuurlijk mensen die voor het eerst een sociale huurwoning betrekken. De huurprijzen van woningen zullen dan afhankelijk gesteld worden van het inkomen van de huurder. Huurders met een hoger inkomen zullen voor hetzelfde huis meer huur gaan betalen dan huurders met een lager inkomen en dit kan dus leiden tot verschillen in huurprijs van voor het overige identieke woningen.

Het doel van het nieuwe beleid is het vergroten van de keuzemogelijkheden van huurders met een lager inkomen door hen minder huur te laten betalen, wat gecompenseerd moet worden door de meerdere huuropbrengsten van huurders met wat hogere inkomens. Ook zou op deze manier het zgn. 'scheef wonen' tegengegaan worden. Het is een grote verandering t.o.v. het enkele jaren geleden gepropageerde beleid van woningen toewijzen juist zónder naar het inkomen van de huurder te kijken.

De fractie van Jouw Amersfoort is vooral kritisch t.o.v. de wijze waarop deze ingrijpende wijziging in het huurprijzenbeleid - die voor de zomervakantie ook al tot kritische geluiden uit de Amersfoortse gemeenteraad leidde - in de sociale sector ingevoerd wordt en hoe deze achteraf geëvalueerd zal worden. De publiciteit over dit onderwerp is nog maar net op gang gekomen en het symposium wordt gehouden enkele weken voor de invoering van het nieuwe beleid. Dit in tegenstelling tot de normale gang van zaken bij de reguliere huurverhoging, die 4 maanden van te voren aangekondigd moet worden. Ook vraagt de fractie hoe de mening van de huurders over dit nieuwe beleid gepeild is en hoe de resultaten ervan gemeten zullen worden: Voorts vraagt de fractie aan het College of en hoe ook de keuzemogelijkheden voor huurders met hogere inkomens vergroot zullen worden.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad 2008
|                                                                      |
|                                                                      |
|Datum: 29 augustus 2008                                               |
|                                                                      |
|Aan de voorzitter van de gemeenteraad.                                |
|                                                                      |
|Steller vragen: Pim van den Berg                                      |
|                                                                      |
|Onderwerp: Huur op Maat                                               |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Het College wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te         |
|beantwoorden:                                                         |
|                                                                      |
|Kort voor de zomervakantie is aan de gemeenteraad een toelichting     |
|gegeven over het onderwerp Huur op Maat. Dit initiatief van de        |
|woningcorporaties behelst een experiment onder het toezicht van het   |
|Ministerie van VROM dat vanaf 1 oktober dit jaar voor drie jaar zal   |
|worden ingevoerd. Kort gezegd komt het experiment hier op neer dat de |
|huur van huizen voortaan afhankelijk zal zijn van het inkomen van de  |
|huurder. Huurders met een hoger inkomen zullen voor hetzelfde huis    |
|(veel) meer huur gaan betalen dan huurders met een lager inkomen. De  |
|doelstellingen van dit driejarig experiment zijn onder andere:        |
|                                                                      |
|Het terugdringen van scheef wonen                                     |
|Het betaalbaar maken en houden van woningen                           |
|Het bieden van meer keuze voor alle woningzoekenden                   |
|Het effectief en doelmatig besteden van de middelen                   |
|Het weer op gang brengen van de doorstroming.                         |
|                                                                      |
|De woningcorporaties hebben het initiatief genomen om de regio        |
|Amersfoort aan te melden voor dit experiment, dat in rudimentaire vorm|
|al eerder binnen de prestatieafspraken volkshuisvesting opgenomen is, |
|toen nog onder de naam vouchers. De raad heeft indertijd om meer      |
|informatie gevraagd, welke vraag uiteindelijk gehonoreerd is door de  |
|presentaties dit voorjaar. De gemeente Amersfoort zal - als dit       |
|experiment slaagt - dit beleid opnemen in de reguliere afspraken met  |
|de corporaties en het zal een onderdeel zijn van haar                 |
|volkshuisvestingsbeleid. De financiële grenzen die binnen het         |
|experiment gehanteerd zullen worden, zullen echter volgens landelijke |
|regels worden vastgesteld, net zoals bij het reguliere huurbeleid. De |
|corporaties zijn in samenwerking met de gemeente Amersfoort           |
|verantwoordelijk voor het informeren van de betrokken inwoners over   |
|dit nieuwe beleid.                                                    |
|De fractie van Jouw Amersfoort heeft na bestudering van alle          |
|informatie die tot nu toe beschikbaar is de volgende vragen:          |
|                                                                      |
|Het is ons opgevallen dat tot nog toe de inhoud van dit experiment    |
|slechts aan een kleine groep huurders bekend (gemaakt) is en bij de   |
|huurdersorganisaties. De voorlichting aan het grote publiek is echter |
|pas zeer recent op gang gekomen, terwijl de normale jaarlijkse        |
|huurverhoging altijd voor 1 april dient te worden aangekondigd. Waarom|
|wordt pas sinds enkele weken - midden in de zomervakantie - in enkele |
|publicaties aandacht besteed aan dit experiment, terwijl het om een   |
|ingrijpende verandering voor een grote groep (aspirant-) huurders     |
|gaat?                                                                 |
|Hoeveel procent van de Amersfoortse huurders/adressen binnen de       |
|sociale huursector is aangesloten bij een van de stedelijke           |
|huurdersorganisaties? Op welke manier is het draagvlak gemeten onder  |
|deze georganiseerde huurders? En op welke manier onder de             |
|niet-georganiseerde huurders? Op welke manier is dit gebeurd onder de |
|woningzoekenden? Wat was hiervan de uitkomst?                         |
|Op 22 september a.s. zal door de SEV en de corporaties een            |
|'startbijeenkomst' gehouden worden over dit onderwerp, terwijl het    |
|experiment zoals bekend per 1 oktober in gaat. Waarom is deze         |
|bijeenkomst niet in een (veel) eerder stadium gehouden zodat alle     |
|betrokkenen, waaronder niet in de laatste plaats de betrokken         |
|huurders, zich een mening er over hadden kunnen vormen ruim vóór het  |
|huidige 'point of no return'? Volgen er nog vervolgbijeenkomsten na 22|
|september?                                                            |
|In het verleden werd bij wijzigingen in het woningtoewijzingsbeleid   |
|(bijv. van woonduur naar inschrijvingsduur als wachtlijstcriterium) is|
|steeds gewerkt met een overgangsperiode. Waarom is daar bij deze      |
|verandering niet ook voor gekozen, zodat zittende huurders en         |
|woningzoekenden de gelegenheid hadden gehad om - indien wenselijk -   |
|zich voor ingang van het experiment hierover te beraden en evt. te    |
|verhuizen?                                                            |
|Hoe verhoudt het Huur-op-Maat plan zich tot het enkele jaren geleden  |
|ingevoerde beleid om bij het toewijzen van sociale huurwoningen de    |
|huur- inkomenstabel geheel los te laten? Dit werd indertijd ingevoerd |
|om de keuzevrijheid voor huurders te verhogen (t.a.v. de vraag hoe    |
|veel of weinig zij voor wonen wilden uitgeven), mede omdat in het KAN-|
|experiment was gebleken dat 80 procent van de mensen vanzelf "passend"|
|(qua verhouding huur/inkomen) ging wonen. Op basis van welke          |
|statistische gegevens omtrent verhuisbewegingen in Amersfoort kan     |
|onderbouwd worden dat dit principe nu losgelaten moet worden?         |
|Wanneer de doelstelling o.m. is om de doorstroming te bevorderen, hoe |
|zullen dan de verhuisbewegingen en de motivatie daartoe worden        |
|gemonitord gedurende het experiment?                                  |
|Mocht dit experiment niet de gewenste verhuisbewegingen op gang       |
|brengen, kan het dan als mislukt beschouwd worden?                    |
|Op welke wijze zullen de andere doelstellingen worden gemonitord en   |
|geëvalueerd? Welke zullen de concrete en meetbare criteria zijn op    |
|basis waarvan het experiment als 'geslaagd' of 'mislukt' beoordeeld   |
|zal worden? En wat zal de weging zijn van deze criteria?              |
|In dit experiment is het de bedoeling dat de totale huursom die de    |
|corporaties binnen krijgen niet hoger wordt. Op welke wijze zal dit   |
|gemonitord en geëvalueerd worden?                                     |
|Op welke wijze zal na afloop van het experiment aangetoond worden dat |
|de meerdere huurinkomsten van de huurders met een wat ruimere beurs   |
|daadwerkelijk en rechtstreeks ten goede komen aan de huurders met een |
|smallere beurs? Zal dit landelijk, regionaal of lokaal gemeten worden?|
|                                                                      |
|Onder het Huur op maat systeem kan het gebeuren dat huurders in bijv. |
|1 straat of complex verschillende huren voor het zelfde type woning   |
|gaan betalen. Mocht het experiment na 3 jaar niet voortgezet worden,  |
|wat gebeurt er dan met de huurcontracten van hen die inmiddels onder  |
|Huur op Maat afgesloten zijn?                                         |
|Een van de gevolgen van het experiment zal zijn dat de hogere         |
|inkomensgroepen meer huur gaan betalen, zonder dat de daadwerkelijke  |
|kwaliteit van hun huurhuis toeneemt. Voor deze groep (veelal gezinnen |
|met een inkomen vanaf de huursubsidiegrens t/m ca. 40.000 per jaar)   |
|zijn weinig alternatieven voorhanden: te weinig kwalitatief goede     |
|huurwoningen in het iets duurdere segment, terwijl kopen lang niet    |
|altijd een reële optie is voor deze groep met de huidige              |
|huizenprijzen. Is het College met ons van mening dat dit experiment   |
|gepaard zou moeten gaan met maatregelen om de keuzevrijheid voor deze |
|groep te vergroten? Zo ja, welke maatregelen denkt u te kunnen nemen  |
|naast de bestaande (landelijke en regionale) instrumenten van         |
|Koopgarant en Startersleningen om de keuzevrijheid ook voor deze groep|
|daadwerkelijk verder te bevorderen? Zo nee, waarom niet?              |
|In de aankondiging van de bijeenkomst van 22 september a.s. noemt de  |
|SEV (St. Experimenten Volkshuisvesting) dit experiment een 'opmaat    |
|voor een nieuwe woontoeslag' en zij is van mening dat de              |
|hypotheekrenteaftrek en de huurtoeslag geleidelijk moeten worden      |
|omgevormd tot een eigendomsneutrale woontoeslag. Aangezien de         |
|landelijke politiek grotendeels afwijzend staat t.o.v. wijzigingen aan|
|de hypotheekrenteaftrek zal dit experiment vooralsnog alleen een      |
|hervorming betreffen t.a.v. het huurbeleid van sociale huurwoningen.  |
|Wat vindt het College ervan dat eenzijdig in de huursector deze stap  |
|gezet wordt terwijl daar voorlopig geen stappen t.a.v. de             |
|hypotheekrenteaftrek tegenover staan?  Welke consequenties zijn te    |
|verwachten en wat vindt u daarvan?                                    |
|Dit experiment zal geëvalueerd worden door de betrokken corporaties   |
|met het ministerie van VROM. Wanneer zal de gemeenteraad de evaluatie |
|van dit experiment naar verwachting ter bespreking aangeboden krijgen?|
|Welke zal de rol zijn van lokale betrokkenen hierin?                  |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Ondertekening en naam,                                                |
|Pim van den Berg,                                                     |
|                                                                      |
|                                                                      |

Bron: De vragen worden formeel ingediend bij de voorzitter van de raad (artikel 43 Reglement van orde van de raad 2008), maar feitelijk ingeleverd bij de griffie (op papier en elektronisch). Zie ook Richtingwijzer Instrumenten van raadsleden (§13.13).

---- --