Technische Universiteit Delft

Winglets
door M&C

Promotie van mw. M.J. Reijerkerk: "Aeroelastic model identification of winglet loads from flight test data"

08 september 2008 | 12:30 uur
plaats: Aula TU Delft

Mevrouw Ir. M.J. Reijerkerk | ingenieur luchtvaart en ruimtevaart, Nederland
promotor | Prof.dr.ir. J.A. Mulder (LR)
coprom. | Dr. Q.P. Chu (UHD-LR)

Aeroelastic model identification of winglet loads from flight test data
Voor het ontwerp van vliegtuigconstructies kan een hogere mate aan elasticiteit worden getolereerd, waardoor deze duidelijk lichter geconstrueerd kunnen worden.
De vliegtuigen van de toekomst kunnen groter worden. Desondanks kunnen betere prestaties en minder massa worden bereikt. De prestatie van het vliegtuig kan nog verder worden verbeterd door het gebruik van winglets of door andere toevoegingen aan het uiteinde van de vleugel. De steeds groter wordende flexibiliteit in combinatie met de grotere afmetingen kunnen leiden tot significante verplaatsingen van de constructie. Door deze grotere verplaatsingen wordt de interactie tussen de aerodynamica en de structuurmechanica steeds belangrijker. Doordat de winglets aan het uiteinden van de vleugels zijn geplaatst, worden hun aerodynamische prestaties duidelijk beïnvloed door de bewegingen van de elastische vleugel.
Uiteraard moet een veilig en betrouwbaar gebruik van het vliegtuig worden gegarandeerd en bewezen door middel van geschikte ontwerpberekeningen.

Het doel van dit onderzoek was een algoritme te ontwikkelen, waarmee het mogelijk is om elastische effecten op de buitenvleugel te identificeren binnen de context van belastingsbepaling tijdens manoeuvres, gebaseerd op de Maximum Likelihood Methode. Het grote verschil met de benaderingen van bestaande publicaties is dat de modellen in dit onderzoek baseren op verdeelde lokale data, in plaats van op het netto effect op de vliegprestaties. Doordat dit veroorzaakt dat de grootte van de specifieke modellen veel groter moet zijn, wordt het mogelijk om met de geïdentificeerde modellen een veel gedetailleerdere interpretatie van de geobserveerde toe- of afname in de prestaties van het winglet te maken.

Laatst gewijzigd: 28 augustus 2008