AutoRai

De beste Volkswagen Golf aller tijden

(9/8/2008)
Volkswagen introduceert een nieuwe Golf, de beste aller tijden. Het model is gepositioneerd in de compacte klasse, maar overstijgt de grenzen van zijn segment; de Golf past iedereen. Dankzij het gebruik van innovatieve aandrijftechnologie is het gemiddelde brandstofverbruik tot wel 28 procent gedaald. Alle benzine- en dieselversies voldoen nu al aan de Euro5-emissienorm.

Met zijn heldere en krachtige design wijst de nieuwe Golf â verkrijgbaar als twee- en vierdeursmodel en in de uitvoeringen Trendline, Comfortline en Highline â voor Volkswagen de weg naar de toekomst. Qua geluids- en inzittendencomfort is de auto een klasse apart. Met hulpsystemen als de automatische afstandscontrole ACC, adaptieve onderstelafstemming DCC en Park Assist brengt de Golf toptechnologie binnen het bereik van velen. Een intelligenter ESP-systeem, verbeterde crashbestendigheid, zeven airbags inclusief een knieairbag, antiwhiplash hoofdsteunen (WOKS), gordelsensoren op de achterste zitplaatsen en dagrijverlichting, dragen bij aan een verhoogde veiligheid.

Oergenen
Wanneer de nieuwe Golf naast een Golf van de vorige generatie wordt geparkeerd, is onmiddellijk zichtbaar hoe groot de verschillen zijn. Het team van Walter deâSilva, Klaus Bischoff en Flavio Manzoni, creatief leider van het Volkswagen-concern, distilleerde de oergenen uit de Golf-reeks en gaf er een nieuwe interpretatie aan; alle carrosseriedelen werden nieuw vormgegeven. Tot de typische stijlkenmerken van de Golf behoren de onmiskenbare voorzijde van de eerste generatie. De dakpartij rust, nu net als bij de nieuwe Scirocco, op een prominent aanwezige schouderpartij. Verantwoordelijk hiervoor is de gespierde lijn die loopt vanaf de koplampen naar de achterlichten. Van opzij zorgt deze âkarakterlijnâ ervoor dat de Golf ook van opzij bezien lager en stoerder op zijn wielen staat.

Geluidsisolatie
De nieuwe Golf blinkt ook uit op het vlak van geluidsisolatie. Een speciale dempingsfolie in de voorruit en nieuw ontwikkelde portier- en zijruitafdichtingen zorgen ervoor dat rijgeluiden in veel mindere mate doordringen in het interieur. Door de nieuw vormgegeven buitenspiegels is er tevens duidelijk sprake van minder windgeruis. Ook motorgeluiden dringen dankzij de verbeterde isolatie minder tot het inzittendencompartiment door.

Stille common-rail dieselmotoren
Medeverantwoordelijk voor de gunstige akoestische eigenschappen van de nieuwe Golf zijn de bijzonder stille common-rail TDI-motoren. Twee balansassen (vanaf versie met 103 kW/140 pk) maken een eind aan ongewenste trillingen. Er staan TDI-motoren gepland met vermogens van 66 kW/90 pk tot 125 kW/170 pk. Ten tijde van zijn marktintroductie is de nieuwe Golf leverbaar met keuze uit twee 2,0-liter TDI-motoren van respectievelijk 81 kW/110 pk en 103 kW/140 pk. Alle dieselmotoren zijn standaard uitgerust met een Diesel Partikel Filter (DPF). De nieuwe TDI-motoren zijn buitengewoon zuinig. De 110 pk sterke dieselversie verbruikt slechts 4,5 l/100 km (CO2-uitstoot van 119 g/km), de 140 pk sterke variant stelt zich tevreden met 4,9 l/100 km (CO2-uitstoot van 129 g/km) â een brandstofverbruik dat circa 0,6 liter lager ligt dan voorheen!

Zuinige benzinemotoren
Het aanbod aan benzinemotoren omvat ten tijde van de marktintroductie vier varianten met respectievelijk 59 kW/80 pk, 75 kW/102 pk, 90 kW/122 pk en 118 kW/160 pk. Laatstgenoemde twee motoren zijn voorzien van een compressor en/of turbo (TSI). Dat neemt niet weg dat alle benzinemotoren eveneens zeer zuinig met brandstof omspringen. De instapversie met 80 pk verbruikt slechts 6,4 l/100 km (149 g/km CO2) â 0,5 liter minder dan zijn voorganger. Maar het zijn met name de TSI-motoren die pas echt uitblinken qua rendement: de nieuwe Golf 1.4 TSI met 122 pk verbruikt 6,2 l/100 km (144 g/km CO2), oftewel 0,1 liter minder dan voorheen. Zelfs de topversie, de 1.4 TSI met 160 pk, laat voorbeeldige verbruikscijfers zien: 6,3 l/100 km.

Efficiënte DSG-transmissie
Met uitzondering van de instapversies zijn alle benzine- en dieselvarianten tevens leverbaar met de DSG-transmissie. Afhankelijk van het maximumkoppel van de gekozen motor wordt hiervoor een 6-traps of 7-traps DSG-bak gebruikt. De combinatie van TSI-krachtbron en DSG-transmissie resulteert in een bijzonder laag brandstofverbruik: de
1.4 TSI met 160 pk en 7-traps DSG-bak verbruikt bijvoorbeeld slechts 6,0 l/100 km (139 g/km CO2). Een brandstofbesparing welke 28 procent lager ligt dan voorheen.