Prestaties afspreken doe je zo!

08/09/2008 14:56

berenschot

Utrecht, 8 september 2008 - Betrek consumentenorganisaties en ketenpartners bij het maken van prestatieafspraken. Interpreteer samen de resultaten en communiceer pas daarna richting de buitenwereld. En geef liever een bonus dan een boete. Dit zijn drie praktische handreikingen uit het boek 'Prestaties afspreken doe je zo! Lessen over outputsturing uit 8 sectoren.' Dit boek is het resultaat van een onderzoek naar prestatieafspraken dat Berenschot heeft uitgevoerd in samenwerking met Kwink Groep en de Technische Universiteit Delft.

Prestatieafspraken tussen overheden en uitvoerders van publieke diensten staan volop in de belangstelling. Ze worden gemaakt in uiteenlopende sectoren zoals het openbaar vervoer, de zorgsector, de politiesector, de woonsector en het onderwijs. En in andere sectoren zijn overheden voornemens prestatieafspraken te maken. In het op 11 september a.s. te presenteren boek 'Prestaties afspreken doe je zo!' hebben Berenschot, Kwink Groep en de TU Delft hun bevindingen mede op basis van lessen uit acht uiteenlopende sectoren beschreven.

Het maken van prestatieafspraken gebeurt volgens de onderzoekers vaak in een stroperig onderhandelingsproces waarin partijen die wederzijds van elkaar afhankelijk zijn er maar moeilijk samen uitkomen. Een extra complicerende factor is het feit dat 'iedereen zich met alles bemoeit'. Volgens de onderzoekers komt het aan op slim onderhandelen en het maken van strategische keuzes. Keuzes ten aanzien van de partijen die mogen meepraten en meebeslissen, de onderwerpen waarover afspraken gemaakt worden en de wijze waarop wordt gemeten en geoordeeld. In het boek 'Prestaties afspreken doe je zo!' presenteren de onderzoekers praktische tips en tools die behulpzaam zijn bij het maken van deze keuzes.

De onderzoekers pleiten onder meer voor een steviger rol van consumentenorganisaties. Vaak heeft de overheid de regie en ziet zij er op toe dat de belangen van de burger en eindgebruiker voldoende geborgd zijn. Maar die overheid hoeft zich niet altijd op te werpen als de behartiger van het publieke belang. Het kan juist productief zijn om die rol over te laten aan representatieve organisaties van eindgebruikers. Die kennen de problematiek doorgaans uitstekend en weten beter dan de overheid wat de consument bezighoudt. Als voorbeeld wordt NS genoemd die met consumentenorganisaties rechtstreeks afspraken maakt over tarieven en punctualiteit.





http://www.berenschot.com