Wereldprimeurs van Subaru op Salon van Parijs
(9/9/2008)
Subaru introduceert op de Parijse autotentoonstelling niet alleen de
nieuwe Forester met Boxer Dieselmotor, maar óók meteen de Subaru
Impreza Boxer Diesel. De Parijse show vindt plaats van 4 tot en met 19
oktober.
Kort na de introductie in Parijs zal de Forester 2.0D medio oktober al
bij de Subaru-dealer staan, waarna in januari 2009 de Impreza 2.0D
volgt. Daarmee zijn dan alle Subaru's die belangrijk zijn voor de
zakelijke markt ook beschikbaar met de unieke Boxer Diesel. De Legacy-
en Outback-reeks worden immers reeds geleverd in 2.0D-uitvoering.
Afgezien van de nieuwe dieseluitvoeringen toont Subaru op de Parijse
autotentoonstelling ook de elektrisch aangedreven conceptmodellen R1e
and G4e, die een beeld geven van Subaruâs milieuvriendelijke
technologische ontwikkelingen. Als pronkstuk wordt ook de imposante
Impreza WRC 2008-rallyauto tentoongesteld, die thans wordt ingezet bij
het Wereldkampioenschap Rally.
Subaru Forester 2.0D en Impreza 2.0D
De Subaru Boxer Diesel is buitengewoon enthousiast ontvangen, toen
deze krachtbron beschikbaar kwam in de modellen Legacy en Outback. In
het geval van de nieuwe Forester 2.0D en Impreza 2.0D is de motor nu
gekoppeld aan een gesloten DPF (diesel particulate filter, oftewel
roetfilter) en een nieuw ontwikkelde, handgeschakelde
zesversnellingsbak. Deze combinatie zorgt in de Boxer Dieselmodellen
voor uitmuntende prestaties en een bescheiden brandstofverbruik.
Vandaar ook dat de Forester 2.0D een van de laagste CO2-emissies heeft
in zijn segment: 167 g/km.
Impreza 2.0D
Voorafgaand aan de officiële onthulling van de Subaru Impreza 2.0D
kan Subaru nog niet teveel in detail treden over de specificaties van
de auto. Wel is reeds bekend dat de auto met zijn aangepaste onderstel
en zesversnellingsbak in vele opzichten tot de toppers in zijn
categorie zal gaan behoren. Oók qua prestaties, met bovendien een
gustige CO2-uitstoot van slechts 152 g/km.
Subaru Boxer Diesel
De door Subaru in eigen huis ontwikkelde Boxer Dieselmotor is zowel
compact van bouw als licht in gewicht. Dankzij het boxer-principe
draagt de motor bij aan het lage zwaartepunt van de modellen waarin
hij gemonteerd is, hetgeen op zijn beurt weer bijdraagt aan de
fantastische rijeigenschappen. Een ander kenmerk van de Boxer Diesel
is het uiterst bescheiden geluidsniveau en het lage trillingsniveau.
Volledigheidshalve hierbij de belangrijkste specificaties van de
common rail dieselmotor: het betreft een tweeliter, 16V boxer
turbodieselmotor, die goed is voor 108 kW (147 pk) bij 3.600 toeren
voor de Forester, en 110 kW (150 pk) bij 3.600 toeren voor de Impreza,
in beide gevallen met een maximum koppel van 350 Nm bij 1800 â 2400
tpm.
Subaru R1e en G4e Concept
Naast de nieuwe Boxer Diesel-versies toont Subaru op de Parijse
autotentoonstelling onder meer de WRC 2008-Impreza en de in
samenwerking met TEPCO (Tokyo Electric Power Company) ontwikkelde
Subaru R1e. Met deze elektrisch aangedreven auto worden inmiddels
talrijke praktijkproeven uitgevoerd; zo rijden er thans 40 exemplaren
van de R1e in het wagenpark van TEPCO.
De eveneens in Parijs getoonde Subaru G4e Concept is Subaru's nieuwste
elektrisch aangedreven prototype, voorzien van lithium-ion accu's die
zorgen voor een actieradius van 200 kilometer.
...en een Subaru 360
Ter gelegenheid van het feit dat vijftig jaar geleden Subaruâs eerste
serieproductiemodel van de band liep, zal er op de Parijse
autotentoonstelling ruimte worden vrijgemaakt voor een van de
allereerste Subaru 360-modellen. Displays rond de auto tonen het
publiek een blik op de rijke historie van de (inmiddels) grootste
fabrikant van vierwielaagedreven personenauto's ter wereld.
AutoRai