Volvo lanceert groen label: DRIVe
(9/9/2008)
Volvo presenteert op de komende Autosalon van Parijs nieuwe, zuinige
dieselvarianten van de C30, de S40 en de V50. Alle drie de auto's
verbruiken extreem weinig brandstof - 4,4 liter per 100 km voor de C30
en 4,5 liter per 100 km voor de S40 en V50 - waardoor een zeer lage
CO2-uitstoot van 115 en 118 gram per kilometer haalbaar is.
De drie Volvo's zijn hiermee de schoonste auto's in hun klasse voor
wat betreft CO2-emissie. Deze versies zijn uitgerust met speciale
voorzieningen die ze nog economischer in het gebruik maken. Het
DRIVe-label dat ze dragen, onderstreept de milieuvriendelijke ambities
van deze Volvo's.
De DRIVe-uitvoeringen zijn gebaseerd op de Volvo C30 Efficiency, de
conceptauto die Volvo in oktober 2007 voor het eerste toonde op de IAA
in Frankfurt. De maatregelen om de CO2-uitstoot te reduceren die Volvo
daar presenteerde, gaan voor het einde van dit jaar in productie in de
Volvo C30, S40 en V50.
âWe wilden bewijzen dat een lage CO2-uitstoot niet is voorbehouden aan
kleine dieselauto's. Door de Volvo V50 aan te bieden met een
CO2-uitstoot van 118 gram per kilometer, maken we dit ook mogelijk
voor families en andere klanten die extra ruimte nodig hebben én een
milieuvriendelijke keuze willen maken', zegt de president en CEO van
Volvo Cars, Fredrik Arp.
Holistische benadering
De reductie van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot is bereikt
door de mogelijkheden van de auto op het gebied van efficiency en
zuinigheid grondig te analyseren en die te benutten door de auto's op
vier specifieke punten te optimaliseren.
Minder luchtweerstand:
* Het onderstel is met zo'n 10 millimeter verlaagd, waarbij de
comfortabele afstelling van de reguliere modellen behouden is.
* Montage van een voorspoiler als die op de T5-uitvoeringen van de
S40 en V50.
* Een gesloten grille. Achter de vertrouwde Volvo-grille zit een
paneel dat voor betere aerodynamische eigenschappen zorgt.
* Windgeleiders voor de voorwielen.
* Aangepast ontwerp van de wielen voor optimale aerodynamica.
Beschikbaar in 16-inchmaten.
* Windgeleiders onder de voertuigbodem voor een efficiëntere
luchtstroom onder de auto (Volvo C30).
* Unieke achterspoiler (Volvo C30). De Volvo S40 heeft dezelfde
spoiler als de T5- en D5-uitvoeringen.
* Nieuwe achterbumper (Volvo C30).
Lagere rolweerstand:
⢠Alle drie de auto's zijn standaard uitgerust met een nieuwe
generatie Michelin-banden met lage rolweerstand. Beschikbaar voor
16-inchwielen.
Hogere overbrengingsverhoudingen:
⢠Versnellingsbak met aangepaste overbrengingsverhoudingen voor de
derde, vierde en vijfde versnelling.
Efficiëntere aandrijflijn:
* Geoptimaliseerde motorkoeling, motormanagement en
stuurbekrachtiging.
* Nieuwe transmissie met minder frictie.
* Schakelindicator op de infodisplay.
âEen nieuwe transmissieolie zorgt voor 0,75 procent minder
brandstofverbruik. Banden met lage rolweerstand besparen nog eens twee
procent. Deze aanpassingen lijken misschien bescheiden, maar het is
belangrijk om het in een breder kader te bezien. Alles bij elkaar
hebben alle kleine aanpassingen ons geholpen om ons doel, een
CO2-uitstoot van minder dan 120 gram per kilometer voor deze drie
modellen, te bereiken. En dat zonder concessies te doen aan de
rijeigenschappen en het comfort van de auto's. Dat was een belangrijke
voorwaarde', zegt Magnus Jonsson, Senior Vice President, Research &
Development bij Volvo Cars.
Volvo C30 beste in de ECO-test
De modellen van Volvo met het DRIVe-label zijn gecertificeerd volgens
de verplichte Europese NEDC-norm. Bovendien blonk de Volvo C30 ook uit
in de zogeheten ECO-test, waarbij nog striktere normen worden
gehanteerd betreffende CO2- en fijnstofemissie. Deze certificering
wordt gewaardeerd met sterren en punten, net als bij de
EuroNCAP-normering voor veiligheid. De onafhankelijke ECO-test plaatst
de Volvo C30 met het DRIVe-label bovenaan op de ranglijst van zijn
segment, met een totale âmilieuscore' van vier sterren en 76 punten.
Voordelen voor het milieu en de portemonnee
Het terugdringen van het brandstofgebruik en de CO2-uitstoot biedt
diverse voordelen. Niet alleen het milieu profiteert, maar ook de
consument. Alle nieuwe dieselmodellen van Volvo zijn uitgerust met een
partikelfilter die ongeveer 95 procent van alle roetdeeltjes opvangt.
Dankzij de goede milieuprestaties van deze Volvo's kunnen kopers in
dertien Europese landen die maatregelen hebben getroffen die gebaseerd
zijn op de CO2-uitstoot van een auto, rekenen op financiële
voordelen, zoals milieusubsidies en korting op de aanschafbelasting.
In Nederland levert dat het milieulabel A op.
De stijgende brandstofprijzen maken onze 1.6D DRIVe-versies eveneens
erg aantrekkelijk. Het brandstofverbruik is teruggedrongen met 0,5
liter per 100 kilometer en bedraagt nu nog maar 4,4 liter per 100 km
op snelwegen.
Verkocht in heel Europa
âOnze DRIVe-modellen verkopen we in heel Europa, ook in landen waar
nog geen financieel voordeel wordt geboden voor dergelijke auto's. We
doen dit om iedereen de kans te geven om te kiezen voor een
milieuvriendelijk alternatief van Volvo. Het is voor ons niet alleen
een kwestie van stijgende verkoopcijfers op de korte termijn, maar
vooral ook een manier om te laten zien dat Volvo de zorg voor het
milieu zeer belangrijk vindt. Nu en in de toekomst', zegt Fredrik Arp.
Volvo Cars verwacht volgend jaar meer dan 20.000 1.6D
DRIVe-uitvoeringen te verkopen in Europa. De verkopen zullen naar
verwachting gespreid in Europa plaatsvinden, met Frankrijk, Zweden en
Spanje als de markten waarop de meeste exemplaren worden verkocht. In
deze landen gelden bijzonder gunstige regelingen waarvan de kopers van
dergelijke auto's profiteren.
De DRIVe-uitvoeringen zijn net als andere Volvo's uit te rusten met
allerlei opties en accessoires van Volvo, behalve die die de
aerodynamica van de auto negatief beïnvloeden.
âDe meerprijs wordt zeer bescheiden als je de voordelen voor de klant
in overweging neemt, bijvoorbeeld de milieusubsidies en het lagere
brandstofverbruik. We denken ook dat onze klanten het ruime aanbod aan
opties voor hun auto met DRIVe-label kunnen waarderen', zegt Fredrik
Arp.
Het milieuvriendelijkste gamma
Behalve de beschreven dieselmodellen met het DRIVe-label biedt Volvo
ook een ruim gamma van auto's met een Flexifuel-motor. Klanten hebben
de keus uit maar liefst vijf modellen en drie verschillende motoren op
bio-ethanol. Alles bij elkaar biedt Volvo vandaag de dag het breedste
aanbod van premiumauto's met een lichte âecologische voetafdruk'.
Evengoed is Volvo ook bezig met intensief onderzoek naar
hybridetechnologie en toekomstige, alternatieve brandstoffen. De
opvallende Volvo ReCharge Concept plug-inhybride kan daar niet los van
gezien worden, net als de beslissing van de Ford Motor Company om zijn
Europese hybridecentrum in Göteborg te vestigen, Volvo's thuishaven.
Dit alles onderstreept het grote potentieel van milieutechnologie
binnen het bedrijf.
AutoRai