Mazda introduceert nieuwste technologieën
(9/9/2008)
Als onderdeel van de lange termijn strategie van Mazda, gericht op
duurzaamheid, heeft Mazda Motor Corporation onlangs aangekondigd dat
al haar producten in het jaar 2015 gemiddeld 30 % minder brandstof
zullen verbruiken. Als vervolg daarop presenteert Mazda nu in Japan
drie compleet nieuwe technologische ontwikkelingen die vrijwel gereed
zijn voor introductie in nieuwe autoâs.
Meer dan 9 % brandstofbesparing met Mazdaâs Smart Idle Stop System
(SISS)
Mazdaâs SISS zorgt ervoor dat de motor van een auto automatisch stopt
zodra deze stilstaat en ook automatisch weer start, met gebruikmaking
van directe brandstofinspuiting en een voorbereidende actie van een
startmotor. Om de motor op deze wijze te starten is het noodzakelijk
dat de zuiger in compressieslag en de zuiger in arbeidsslag stilstaan
in een positie waarin het luchtvolume optimaal is. Daarom stuurt het
SISS de zuigerpositie tijdens het uitschakelen van de motor aan.
Daarmee is Mazdaâs systeem uniek en tevens een wereldprimeur, omdat
het de positie van de zuigers detecteert voordat de motor gestart
wordt, in tegenstelling tot conventionele systemen die dit doen nadat
een elektrische startmotor de motor al heeft rondgedraaid. Dankzij
deze innovatie start Mazdaâs SISS ongeveer twee keer zo snel een motor
als andere systemen dat doen en zorgt daarbij voor een meer
geleidelijke herstart en een grotere brandstofbesparing. Het SISS zal
in de eerst helft van het volgend jaar in Europa worden
geïntroduceerd.
Schonere 2.2 liter CiTD met meer vermogen en koppel
Begin volgend jaar zal er nog een zeer belangrijk product van de
âDuurzame Zoom-Zoomâ strategie van Mazda worden geïntroduceerd in
Europa. Met de lancering van de nieuwe generatie 2.2 liter CiTD common
rail turbodieselmotor brengt Mazda een schone, zeer zuinige en
krachtige motor op de markt. Met zân 185 pk en 400 Nm behoort deze
krachtbron meteen tot één van de sterkste in zijn segment. Om de
significante brandstofbesparing te bereiken is de motor voorzien van
innovatieve technologieën, waaronder ultra hoge brandstofdruk en een
lagere compressieverhouding.
Bovendien is het door Mazda ontwikkelde roetfilter voorzien van een
Mazda-uitvinding, een raatvormig keramisch lichaam. Daardoor kan het
regeneratie-interval worden gehalveerd en de regeneratietijd worden
bekort tot eenderde van de oorspronkelijke waarde.
Innovatieve kunststof verlijmingstechniek reduceert gebruik van
kunstharsen met 20 tot 30 % en daarmee het gewicht van de auto
Mazda gaat met zân lichtgewicht strategie nog een stapje verder
dankzij het gebruik van een nieuwe verlijmingstechniek die het gewicht
van kunststof onderdelen aanzienlijk verlaagt, zonder daarbij
concessies te doen aan de sterkte en stijfheid. Deze nieuwe techniek
reduceert niet alleen het gewicht van de auto maar zorgt er ook voor
dat het gebruik van op olie gebaseerde harsen met zoân 20 tot 30 %
wordt teruggebracht, wat ook weer gevolgen heeft voor de hoeveelheid
CO2 emissies. De nieuwe techniek kan gebruikt worden bij de
productie van vrijwel alle kunststof onderdelen in een auto.
De nieuwe technologieën passen uitstekend binnen de lichtgewicht
strategie van Mazda, zoals deze al ten uitvoer is gebracht bij de
introductie van de nieuwe Mazda2 en nieuwe Mazda6, die tegen de
heersende trend in de automobielindustrie in, lichter en zuiniger
waren dan hun voorgangers.
AutoRai