AutoRai

Mazda introduceert nieuwste technologieën

(9/9/2008)
Als onderdeel van de lange termijn strategie van Mazda, gericht op duurzaamheid, heeft Mazda Motor Corporation onlangs aangekondigd dat al haar producten in het jaar 2015 gemiddeld 30 % minder brandstof zullen verbruiken. Als vervolg daarop presenteert Mazda nu in Japan drie compleet nieuwe technologische ontwikkelingen die vrijwel gereed zijn voor introductie in nieuwe autoâs.

Meer dan 9 % brandstofbesparing met Mazdaâs Smart Idle Stop System (SISS)
Mazdaâs SISS zorgt ervoor dat de motor van een auto automatisch stopt zodra deze stilstaat en ook automatisch weer start, met gebruikmaking van directe brandstofinspuiting en een voorbereidende actie van een startmotor. Om de motor op deze wijze te starten is het noodzakelijk dat de zuiger in compressieslag en de zuiger in arbeidsslag stilstaan in een positie waarin het luchtvolume optimaal is. Daarom stuurt het SISS de zuigerpositie tijdens het uitschakelen van de motor aan. Daarmee is Mazdaâs systeem uniek en tevens een wereldprimeur, omdat het de positie van de zuigers detecteert voordat de motor gestart wordt, in tegenstelling tot conventionele systemen die dit doen nadat een elektrische startmotor de motor al heeft rondgedraaid. Dankzij deze innovatie start Mazdaâs SISS ongeveer twee keer zo snel een motor als andere systemen dat doen en zorgt daarbij voor een meer geleidelijke herstart en een grotere brandstofbesparing. Het SISS zal in de eerst helft van het volgend jaar in Europa worden geïntroduceerd.

Schonere 2.2 liter CiTD met meer vermogen en koppel Begin volgend jaar zal er nog een zeer belangrijk product van de âDuurzame Zoom-Zoomâ strategie van Mazda worden geïntroduceerd in Europa. Met de lancering van de nieuwe generatie 2.2 liter CiTD common rail turbodieselmotor brengt Mazda een schone, zeer zuinige en krachtige motor op de markt. Met zân 185 pk en 400 Nm behoort deze krachtbron meteen tot één van de sterkste in zijn segment. Om de significante brandstofbesparing te bereiken is de motor voorzien van innovatieve technologieën, waaronder ultra hoge brandstofdruk en een lagere compressieverhouding.

Bovendien is het door Mazda ontwikkelde roetfilter voorzien van een Mazda-uitvinding, een raatvormig keramisch lichaam. Daardoor kan het regeneratie-interval worden gehalveerd en de regeneratietijd worden bekort tot eenderde van de oorspronkelijke waarde.

Innovatieve kunststof verlijmingstechniek reduceert gebruik van kunstharsen met 20 tot 30 % en daarmee het gewicht van de auto Mazda gaat met zân lichtgewicht strategie nog een stapje verder dankzij het gebruik van een nieuwe verlijmingstechniek die het gewicht van kunststof onderdelen aanzienlijk verlaagt, zonder daarbij concessies te doen aan de sterkte en stijfheid. Deze nieuwe techniek reduceert niet alleen het gewicht van de auto maar zorgt er ook voor dat het gebruik van op olie gebaseerde harsen met zoân 20 tot 30 % wordt teruggebracht, wat ook weer gevolgen heeft voor de hoeveelheid CO2 emissies. De nieuwe techniek kan gebruikt worden bij de productie van vrijwel alle kunststof onderdelen in een auto.

De nieuwe technologieën passen uitstekend binnen de lichtgewicht strategie van Mazda, zoals deze al ten uitvoer is gebracht bij de introductie van de nieuwe Mazda2 en nieuwe Mazda6, die tegen de heersende trend in de automobielindustrie in, lichter en zuiniger waren dan hun voorgangers.