Verbond van Verzekeraars, Nikon en Steenbergen samen in De Fotoprijs

09/09/2008 15:15

Verbond Van Verzekeraars

Fotoprijs Verbond van Verzekeraars / Nikon en Steenbergen Stipendium gaan samenwerken in het grootste evenement voor studenten fotografie in Nederland

Rotterdam/Den Haag/Lijnden, 8 september 2008 - De Steenbergen Stichting, het Verbond van Verzekeraars, het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam en Nikon Nederland slaan de handen ineen om met ingang van dit studiejaar (2008/2009) samen het grootste 'evenement' voor fotografiestudenten in Nederland te organiseren: De Fotoprijs, Nederlandse Prijs voor Fotografiestudenten. Doel van De Fotoprijs is om jong talent te stimuleren en foto-(beroeps)opleidingen de kans te geven zich te onderscheiden en zich te profileren. Met De Fotoprijs is er vanaf nu één prijs met één gezicht, met meer aanzien en dus meer aanmoediging en beloning voor de 'high potentials' onder Nederlandse fotografiestudenten.

Deelname aan De Fotoprijs staat open voor studenten van alle beroepsopleidingen in de fotografie, inclusief (kunst)academies met afstudeerrichting fotografie. De Fotoprijs kent drie categorieën:


- Vrij werk: werk van studenten uit alle studiejaren aan alle fotografieopleidingen;


- Themawerk: werk van studenten uit alle studiejaren aan alle fotografieopleidingen op basis van een jaarlijks wisselend thema (1);


- Eindexamenwerk (Steenbergen Stipendium): eindexamenwerk van studenten fotografie aan geaccrediteerde kunstacademies in Nederland.

Een onafhankelijke en deskundige jury beoordeelt eindexamenwerk en inzendingen in de genoemde categorieën. Voor elk van deze categorieën is een hoofdprijs van 5.000 euro beschikbaar. Daarnaast zal een aantal door de jury genomineerde werken van zaterdag 5 september 2009 tot en met zondag 25 oktober 2009 worden geëxposeerd in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Hier kunnen bezoekers tevens hun stem uitbrengen voor het toekennen van de Publieksprijs. Het Nederlands Fotomuseum is tevens de locatie van de officiële prijsuitreiking en feestelijkheden rondom De Fotoprijs op donderdag 1 oktober 2009 (data onder voorbehoud).

(1) In het studiejaar 2008/2009 is het thema 'What you see is what you get'.

Tegenwoordig moet alles transparant zijn, transparantie stelt de maat van vertrouwen. Tegelijkertijd willen we alles ook veel mooier, heftiger of deftiger maken dan de werkelijkheid. Pimp my car, pimp your body, pimp the picture - pimpen is hot, en dankzij voortschrijdende technieken kan de werkelijkheid niet alleen mooier gemaakt worden, maar hier en daar ook geweld aan gedaan worden. Hoe kunnen we deze twee uitersten met elkaar verbinden? Is het überhaupt wel mogelijk om door de schijn de werkelijkheid te kunnen zien? Is het mogelijk de harde werkelijkheid te verdragen zonder het te 'pimpen'? Is wat we zien de werkelijkheid?