Plannen voor vrije busbaan tussen Huizen en Hilversum
publicatiedatum: dinsdag 9 september 2008
De provincie Noord-Holland en de gemeenten Hilversum, Huizen,
Blaricum, Laren en Eemnes hebben gezamenlijk een studie gedaan naar
een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-verbinding tussen Huizen en
Hilversum. In de plannen die gemaakt zijn naar aanleiding van deze
studie krijgt de HOV-bus een vrije busbaan die grotendeels loopt langs
de snelweg A27. De reistijd van Huizen naar het NS-station Hilversum
kan daardoor bijna gehalveerd worden, van 40 minuten naar 21 minuten.
Deze plannen worden maandag 15 september en donderdag 18 september in
respectievelijk Hilversum en Huizen toegelicht voor iedereen die
hiervoor belangstelling heeft. De Hilversumse bijeenkomst vindt in
Hotel Lapershoek plaats, in Huizen wordt het plan besproken in De
Graaf Wichman. Beide bijeenkomsten starten om 19.30 uur en eindigen
rond 21.45 uur. De deuren openen al rond 19.00 uur.
Erik Boog, wethouder verkeer en vervoer: "Een HOV-verbinding kan een
belangrijke bijdrage leveren aan verbetering van de bereikbaarheid in
deze regio. Bij een HOV-verbinding gaat om een betrouwbare, snelle
verbinding. Maar belangrijk is ook de kwalitatief hoogwaardige
uitstraling. Snelle busverbindingen leveren veel extra reizigers op.
Kijk maar naar de Zuidtangent: de supersnelle verbinding die
bijvoorbeeld Haarlem, Schiphol en Amsterdam-Zuidoost met elkaar
verbindt. Dat is een groot succes. Bovendien profiteert Hilversum door
een betere bereikbaarheid ook economisch en maatschappelijk van een
HOV-verbinding. Tegelijkertijd is het een hele uitdaging om deze baan
zorgvuldig in te passen in de gemeenten en natuurgebieden."
"Tijdens de twee bijeenkomsten willen we graag over deze mogelijke
HOV-verbinding de mening horen van bewoners, bedrijven en
organisaties. Zo kunnen we straks een afgewogen besluit nemen." Het
bestuur van Hilversum, de omliggende gemeenten en de provincie
besluiten later dit jaar of een HOV-verbinding haalbaar is. Er wordt
dan aan de gemeenteraden en provinciale staten een voorstel gedaan. Na
een positief besluit starten de formele procedures.
Met ´hoogwaardig openbaar vervoer' wordt bedoeld dat de verbinding erg
snel is en dat de reistijden betrouwbaar zijn. De busrit is
ongestoord, stipt en vaak, in de spits mogelijk 16 keer per uur. De
voertuigen zijn comfortabel, de haltes voor iedereen toegankelijk en
de reisinformatie actueel. De bus rijdt daarom zoveel mogelijk over
een vrije busbaan, los van het overige verkeer. Op punten waar de
busbaan de autowegen kruist, krijgt de bus voorrang. Bovendien sluit
de bus goed aan op de treinen in Hilversum en het ander openbaar
vervoer.
Het busstation Huizen is het beginpunt van de HOV-baan en het
NS-station Hilversum het eindpunt. Het traject in Huizen loopt via de
Huizermaatweg en vanaf Huizen naar Hilversum langs de A27. Aan de
Westzijde van de A27 komt een busbaan in twee richtingen, die
bestaande afritten, viaducten en het knooppunt Eemnes ongelijkvloers
passeert. Op het laatste stukje van de route buigt de busbaan af van
de A27 naar het NS-station Hilversum. Voor dit laatste deel van het
tracé is studie gedaan naar drie varianten: `spoor', `Anna's Hoeve' en
`Arenapark'.
Mogelijke routes
Het busstation Huizen is het beginpunt van de HOV-baan en het
NS-station Hilversum het eindpunt. Het traject in Huizen loopt via de
Huizermaatweg en vanaf Huizen naar Hilversum langs de A27. Aan de
Westzijde van de A27 komt een busbaan in twee richtingen, die
bestaande afritten, viaducten en het knooppunt Eemnes ongelijkvloers
passeert. Op het laatste stukje van de route buigt de busbaan af van
de A27 naar het NS-station Hilversum. Voor dit laatste deel van het
tracé is studie gedaan naar drie varianten: `spoor', `Anna's Hoeve' en
`Arenapark'.
1. Variant spoor
In deze variant loopt de busbaan vanaf het knooppunt A1/A27 langs de
spoorlijn naar het station Hilversum. De busbaan ligt hierbij naast
het spoor, aan de noordkant van de sporen. Het laatste deel van de
baan loopt over de Zuiderweg en eindigt op het Oosterspoorplein.
2. Variant Anna's Hoeve
In deze buigt de HOV-bus iets eerder af van de A27 en rijdt hij naar
Hilversum over de Weg over Anna's Hoeve. De bus heeft dan geen eigen
baan. Bij de grens van de bebouwde kom buigt de route naar het spoor
af. Vanaf de kruising tussen de Oosterengweg en het spoor gaat de baan
langs het spoor naar het station.
3. Variant Arenapark
In deze variant volgt de busbaan de A27 iets verder naar het zuiden
tot aan de Soestdijkerstraatweg (N415) en gaat vanaf daar via het
Arenapark naar station Hilversum. Dit is globaal de huidige route van
de lijnen 100 en 103 tussen Huizen en Hilversum. In deze variant rijdt
de bus in Hilversum mee met het overige verkeer en eindigt op het
busstation.
Haltes
Snelheid is een belangrijk kenmerk van hoogwaardig openbaar vervoer.
Daarom moeten de haltes niet te dicht bij elkaar liggen. Beginpunt van
de HOV-baan is het busstation in Huizen, eindpunt het NS-Station
Hilversum. Bij beide kunnen de reizigers overstappen op andere
buslijnen. In Hilversum ook op (intercity)treinen naar Amsterdam,
Schiphol, Almere, Amersfoort en Utrecht. Vooral inwoners van Huizen
profiteren hiervan omdat Huizen nu nog één van de grootste gemeenten
in Nederland zonder station is.
Een derde belangrijke halte is Stichtse Hoek bij de huidige bushalte
en carpoolplaats Blaricum. Automobilisten en reizigers met andere
buslijnen kunnen hier overstappen op de HOV-bus. Ook de buslijn uit
Almere stopt op deze halte.
Naast deze drie overstaphaltes krijgt de HOV-lijn nog acht haltes in
woon- en werkgebieden:
Huizen: Huizermaatweg;
Huizen: Bovenmaatweg (=huidige halte Drie in één);
Blaricum: Bijvanck;
Blaricum: Stachouwerweg;
Eemnes: Laarderweg;
Hilversum: Arenapark (alleen in variant Arenapark);
Hilversum: Mussenstraat (alleen in varianten Spoor en Anna's Hoeve);
Hilversum: Groest (alleen in variant Arenapark).
Gemeente Hilversum