Gemeente Hilversum

Plannen voor vrije busbaan tussen Huizen en Hilversum

publicatiedatum: dinsdag 9 september 2008

De provincie Noord-Holland en de gemeenten Hilversum, Huizen, Blaricum, Laren en Eemnes hebben gezamenlijk een studie gedaan naar een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-verbinding tussen Huizen en Hilversum. In de plannen die gemaakt zijn naar aanleiding van deze studie krijgt de HOV-bus een vrije busbaan die grotendeels loopt langs de snelweg A27. De reistijd van Huizen naar het NS-station Hilversum kan daardoor bijna gehalveerd worden, van 40 minuten naar 21 minuten.

Deze plannen worden maandag 15 september en donderdag 18 september in respectievelijk Hilversum en Huizen toegelicht voor iedereen die hiervoor belangstelling heeft. De Hilversumse bijeenkomst vindt in Hotel Lapershoek plaats, in Huizen wordt het plan besproken in De Graaf Wichman. Beide bijeenkomsten starten om 19.30 uur en eindigen rond 21.45 uur. De deuren openen al rond 19.00 uur.

Erik Boog, wethouder verkeer en vervoer: "Een HOV-verbinding kan een belangrijke bijdrage leveren aan verbetering van de bereikbaarheid in deze regio. Bij een HOV-verbinding gaat om een betrouwbare, snelle verbinding. Maar belangrijk is ook de kwalitatief hoogwaardige uitstraling. Snelle busverbindingen leveren veel extra reizigers op. Kijk maar naar de Zuidtangent: de supersnelle verbinding die bijvoorbeeld Haarlem, Schiphol en Amsterdam-Zuidoost met elkaar verbindt. Dat is een groot succes. Bovendien profiteert Hilversum door een betere bereikbaarheid ook economisch en maatschappelijk van een HOV-verbinding. Tegelijkertijd is het een hele uitdaging om deze baan zorgvuldig in te passen in de gemeenten en natuurgebieden."

"Tijdens de twee bijeenkomsten willen we graag over deze mogelijke HOV-verbinding de mening horen van bewoners, bedrijven en organisaties. Zo kunnen we straks een afgewogen besluit nemen." Het bestuur van Hilversum, de omliggende gemeenten en de provincie besluiten later dit jaar of een HOV-verbinding haalbaar is. Er wordt dan aan de gemeenteraden en provinciale staten een voorstel gedaan. Na een positief besluit starten de formele procedures.

Met ´hoogwaardig openbaar vervoer' wordt bedoeld dat de verbinding erg snel is en dat de reistijden betrouwbaar zijn. De busrit is ongestoord, stipt en vaak, in de spits mogelijk 16 keer per uur. De voertuigen zijn comfortabel, de haltes voor iedereen toegankelijk en de reisinformatie actueel. De bus rijdt daarom zoveel mogelijk over een vrije busbaan, los van het overige verkeer. Op punten waar de busbaan de autowegen kruist, krijgt de bus voorrang. Bovendien sluit de bus goed aan op de treinen in Hilversum en het ander openbaar vervoer.

Het busstation Huizen is het beginpunt van de HOV-baan en het NS-station Hilversum het eindpunt. Het traject in Huizen loopt via de Huizermaatweg en vanaf Huizen naar Hilversum langs de A27. Aan de Westzijde van de A27 komt een busbaan in twee richtingen, die bestaande afritten, viaducten en het knooppunt Eemnes ongelijkvloers passeert. Op het laatste stukje van de route buigt de busbaan af van de A27 naar het NS-station Hilversum. Voor dit laatste deel van het tracé is studie gedaan naar drie varianten: `spoor', `Anna's Hoeve' en `Arenapark'.

Mogelijke routes
Het busstation Huizen is het beginpunt van de HOV-baan en het NS-station Hilversum het eindpunt. Het traject in Huizen loopt via de Huizermaatweg en vanaf Huizen naar Hilversum langs de A27. Aan de Westzijde van de A27 komt een busbaan in twee richtingen, die bestaande afritten, viaducten en het knooppunt Eemnes ongelijkvloers passeert. Op het laatste stukje van de route buigt de busbaan af van de A27 naar het NS-station Hilversum. Voor dit laatste deel van het tracé is studie gedaan naar drie varianten: `spoor', `Anna's Hoeve' en `Arenapark'.


1. Variant spoor
In deze variant loopt de busbaan vanaf het knooppunt A1/A27 langs de spoorlijn naar het station Hilversum. De busbaan ligt hierbij naast het spoor, aan de noordkant van de sporen. Het laatste deel van de baan loopt over de Zuiderweg en eindigt op het Oosterspoorplein.


2. Variant Anna's Hoeve
In deze buigt de HOV-bus iets eerder af van de A27 en rijdt hij naar Hilversum over de Weg over Anna's Hoeve. De bus heeft dan geen eigen baan. Bij de grens van de bebouwde kom buigt de route naar het spoor af. Vanaf de kruising tussen de Oosterengweg en het spoor gaat de baan langs het spoor naar het station.


3. Variant Arenapark
In deze variant volgt de busbaan de A27 iets verder naar het zuiden tot aan de Soestdijkerstraatweg (N415) en gaat vanaf daar via het Arenapark naar station Hilversum. Dit is globaal de huidige route van de lijnen 100 en 103 tussen Huizen en Hilversum. In deze variant rijdt de bus in Hilversum mee met het overige verkeer en eindigt op het busstation.

Haltes
Snelheid is een belangrijk kenmerk van hoogwaardig openbaar vervoer. Daarom moeten de haltes niet te dicht bij elkaar liggen. Beginpunt van de HOV-baan is het busstation in Huizen, eindpunt het NS-Station Hilversum. Bij beide kunnen de reizigers overstappen op andere buslijnen. In Hilversum ook op (intercity)treinen naar Amsterdam, Schiphol, Almere, Amersfoort en Utrecht. Vooral inwoners van Huizen profiteren hiervan omdat Huizen nu nog één van de grootste gemeenten in Nederland zonder station is.

Een derde belangrijke halte is Stichtse Hoek bij de huidige bushalte en carpoolplaats Blaricum. Automobilisten en reizigers met andere buslijnen kunnen hier overstappen op de HOV-bus. Ook de buslijn uit Almere stopt op deze halte.

Naast deze drie overstaphaltes krijgt de HOV-lijn nog acht haltes in woon- en werkgebieden:

Huizen: Huizermaatweg;
Huizen: Bovenmaatweg (=huidige halte Drie in één); Blaricum: Bijvanck;
Blaricum: Stachouwerweg;
Eemnes: Laarderweg;
Hilversum: Arenapark (alleen in variant Arenapark); Hilversum: Mussenstraat (alleen in varianten Spoor en Anna's Hoeve); Hilversum: Groest (alleen in variant Arenapark).