Kinderen liggen wakker van dyslexie

09/09/2008 07:00

IWAL Instituten B.V.

Kinderen liggen wakker van dyslexie

Amsterdam - Een derde van alle kinderen met dyslexie heeft problemen met het

's avonds in slaap vallen, één op de vier slaapt onrustig en één op de vijf wordt 's morgens te vroeg wakker. Ook is er onverwacht veel sprake van lusteloos gedrag. Dit blijkt uit onderzoek van het IWAL Instituten voor Dyslexie naar de sociaal-emotionele gevolgen van dyslexie bij kinderen tussen zeven en dertien jaar oud. De resultaten worden op dinsdag 9 september op een opmerkelijke manier overhandigd aan SP Tweede Kamerlid Renske Leijten op het Binnenhof. Op deze dag viert het IWAL tevens haar 25 jarig jubileum.

Bijna de helft is erg zenuwachtig als er gepresteerd moet worden, het stellen van vragen in de klas levert voor ruim een kwart angst en stress op, één op de vier kinderen heeft regelmatig last van buikpijn. Door dyslexie hebben kinderen een laag zelfvertrouwen. Het feit dat 16% regelmatig lusteloos gedrag vertoont, is opmerkelijk. Uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau blijkt namelijk dat kinderen de bovenbouw van de basisschool als een zeer gelukkige periode beschouwen. Het onderzoek, waaraan 140 ouders hebben meegewerkt, is gebaseerd op gegevens die vijfentwintig jaar lang door het IWAL zijn verzameld.

Vicieuze cirkel

Het IWAL vindt het zorgelijk dat één op de drie kinderen met dyslexie slaapproblemen heeft. Het is een sterk onderbelicht probleem dat in de basisschoolleeftijd kan leiden tot meer stress, problemen met aandacht, geheugen, en probleemoplossend vermogen in de klas en tot een verslechtering van de schoolprestaties. Kortom: deze kinderen dreigen in een vicieuze cirkel te belanden. Daarom gaat het instituut hier in samenwerking met de UVA en het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam verder onderzoek naar doen.

Top 5 van sociaal-emotionele problemen


1. Zenuwachtig als er gepresteerd moet worden (proefwerk, spreekbeurt 44 %) 2. Problemen met in slaap vallen 's avonds (33 %) 3. Faalangst (32,4 %) 4. Weinig zelfvertrouwen (26 %) 5. Regelmatig lusteloos gedrag (16 %)

Dyslexie hardnekkig

Het belangrijkste kenmerk van dyslexie is dat mensen een hardnekkig probleem hebben bij het aanleren en vlot toepassen van het lezen en spellen. In Nederland heeft ongeveer 4 % van de bevolking ernstige dyslexie, dat zijn ruim 600.000 mensen. Jaarlijks stromen naar schatting 200.000 leerplichtige kinderen het onderwijs in, van deze groep hebben 7200 kinderen professionele begeleiding nodig. Een gedeelte van de inkomsten wordt door het IWAL geïnvesteerd in wetenschappelijk onderzoek om de huidige behandelmethoden te verbeteren. Kijk op www.iwal.nl.





http://www.iwal.nl