Gemeente Oldebroek


Verordening Wet Kinderopvang 2009



Sedert 1 januari 2005 is de Wet Kinderopvang van toepassing. Op grond van artikel 25 van de Wet Kinderopvang en artikel 149 van de Gemeentewet is toen een verordening vastgelegd, waarin de verlening, de voorschotverlening en de vaststelling van de tegemoetkoming van de gemeente in de kosten van kinderopvang voor in de wet genoemde gemeentelijke doelgroepen is geregeld. Nu de gemeente een aantal jaren praktijkervaring heeft verkregen met de Wet Kinderopvang en de hieraan verbonden verordening, is vast komen te staan, dat de praktijk niet altijd overeenstemt met de regels, die vastgelegd zijn in de Verordening. Heroverweging is dus noodzakelijk om aan de wettelijke vereisten te kunnen blijven voldoen.

De belangrijkste aanpassingen, die noodzakelijk zijn om binnen de wettelijke kaders te blijven, hebben betrekking op de termijn waarbinnen de aanvraag bij de gemeente ingediend moet zijn. Hiervoor is nu een periode vastgesteld van 8 weken na de datum van de eerste opvang of bij een herhaalde voorziening vanaf 1 januari van het nieuwe kalenderjaar. Ook is een nieuw artikel 12 toegevoegd, waarbij nu reeds een financiële begrenzing is opgenomen bij kinderopvang op grond van een sociaal-medisch indicatie, ondanks het feit, dat dit onderdeel van de Wet Kinderopvang nog niet van kracht is. Door het reeds nu op te nemen in de verordening is er voor gezorgd, dat in de toekomst niet weer een aanpassing van de verordening noodzakelijk is. De financiële begrenzing is overigens bij de Wet Kinderopvang vastgesteld op basis van dezelfde draagkracht- en vermogenscriteria als die gelden voor het gemeentelijk beleid voor bijzondere bijstand.

Behoudens een paar kleine tekstuele wijzigingen is de kern van de concept Verordening Wet Kinderopvang 2009 verder weinig anders dan de vorige verordening. Het concept van de verordening ligt tijdens openingstijden voor een ieder kosteloos ter inzage in het gemeentehuis te Oldebroek en in het dorpskantoor te Wezep. Tegen betaling van de kosten kunt u een afschrift van de conceptbeleidsregels en verordening verkregen worden. De doelgroepen aan wie de gemeente onder het regime van de WK een vervangende werkgeversbijdrage moet gaan uitkeren zijn:
· uitkeringsgerechtigden met een uitkering in het kader van de Wet werk en bijstand (Wwb) in een reïntegratietraject;
· uitkeringsgerechtigden met een uitkering in het kader van de Wet Werk en Inkomen Kunstenaars (WWIK);
· uitkeringsgerechtigden met een uitkering in het kader van de Algemene Nabestaanden Wet (ANW) in een reïntegratietraject;
· uitkeringsgerechtigden met een uitkering in het kader van de Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) in een reïntegratietraject;
· uitkeringsgerechtigden met een uitkering in het kader van de Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ) in een reïntegratietraject;
· niet-uitkeringsgerechtigden (NUG'ers), die als werkzoekende zijn geregistreerd bij het CWI (vooral herintreders) in een reïntegratietraject;
· nieuwkomers en oudkomers (op basis van de Wet Inburgering) die een verplicht inburgeringtraject volgen;
· tienermoeders met een Wwb-uitkering /studenten die zijn ingeschreven bij een instelling zoals bedoeld in de Wet studiefinanciering 2000 en de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdragen en studiekosten en die uiteraard een opleiding volgen.

Zienswijze
U kunt uw zienswijze op de conceptbeleidsregels en verordening schriftelijk kenbaar maken bij het college van burgemeester en wethouders. Dat kan tot uiterlijk 21 oktober 2008. Ook kunt u de zienswijze mondeling toelichten op dinsdag 16 september 2008 van 13.00-16.00 uur en op woensdag 1 oktober van 9.00-12.00 uur. Hiervoor dient u vooraf een afspraak te maken met de heer M.R. Eweg van de afdeling Samenleving, telefoonnummer (0525) 638 200. Van elke mondelinge naar voren gebracht zienswijze wordt een verslag opgemaakt.

Ook kunt u uw zienswijze kenbaar maken via de Adviesraad sociale voorzieningen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de secretaris van de adviesraad, de heer J.W. Blokdijk, Zuiderzeestraatweg 581-2, 8091 CR Wezep, telefoonnummer (038) 3762 541 of de voorzitter van de adviesraad, de heer B. Greveling, telefoonnummer (038) 3769 278. In de Adviesraad sociale voorzieningen zitten vertegenwoordigers van diverse maatschappelijke instellingen en organisatie uit onze gemeente. Zij adviseren het college van burgemeester en wethouders over het beleid op het terrein van sociale voorzieningen.