Gemeente Achtkarspelen


PERSBERICHT

2008/JM047

Buitenpost, 9 september 2008

Rapportcijfer 7,2 voor uitvoering van Wet Werk en Bijstand Klanten tevreden over Achtkarspelen en Kollumerland c.a.

De gezamenlijke afdeling Werk, Inkomen en Zorg van de gemeente Achtkarspelen en Kollumerland c.a. krijgt een dikke zeven van de klanten. Vooral de vriendelijkheid van het personeel en de snelheid waarmee aanvragen worden afgehandeld krijgen veel waardering. Dit blijkt uit onderzoek door de gemeenten onder de klanten die een beroep doen op de Wet Werk en Bijstand (WWB). Er is onderzocht wat het kennisniveau van de klant is en wat diens beleving en waardering is ten aanzien van wet- en regelgeving.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de WWB-klanten goed weten dat zij alle belangrijke informatie door moeten geven aan de gemeente. Men vindt dat de afdeling Werk, Inkomen en Zorg de juiste informatie verstrekt. Wat opvalt is dat veel mensen denken dat ze niet hoeven te solliciteren of dat zij een aangeboden baan mogen weigeren, terwijl dat niet het geval is.

De afdeling Werk, Inkomen en Zorg (WIZ, het vroegere Sociale Zaken) wil de dienstverlening verbeteren en het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken. Sinds 2004 maakt de afdeling WIZ van de gemeenten Achtkarspelen en Kollumerland c.a. hiertoe gebruik van het concept Hoogwaardige Handhaving. Dit concept is er op gericht om de WWB-klanten zo goed en snel mogelijk te informeren en moet uiteindelijk resulteren in een betere naleving van wet- en regelgeving door klanten die een uitkering ontvangen op grond van de Wet Werk en Bijstand.


----------