European Union



Brussel, 8 september 2008

Fusies: Commissie opent grondig onderzoek naar voorgenomen overname van Martinair door KLM

De Europese Commissie heeft in het licht van de EU-concentratieverordening een diepgaand onderzoek geopend naar de geplande overname van Martinair door KLM, beide Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Uit het eerste marktonderzoek van de Commissie bleek dat de geplande overname de concurrentie aanzienlijk zou kunnen verminderen, waardoor ernstige twijfels rijzen over de verenigbaarheid van deze transactie met de eengemaakte markt, tenminste wat betreft het passagiersvervoer tussen Amsterdam en de Nederlandse Antillen, met name Curaçao en Aruba. Het besluit om een diepgaand onderzoek in te stellen doet niets af aan het uiteindelijke resultaat van het onderzoek. De Commissie heeft nu 90 werkdagen, tot 21 januari 2009, om uiteindelijk te concluderen of de concentratie de daadwerkelijke concurrentie binnen de Europese Economische Ruimte (EER) of een aanzienlijk deel daarvan aanzienlijk zou belemmeren.

Commissaris Neelie Kroes, belast met concurrentiezaken, verklaarde hierover: "In een periode van consolidatie in de Europese luchtvaartsector moet de Commissie ervoor zorgen dat de consumenten moeten kunnen blijven kiezen tussen concurrerende luchtvaartdiensten".

KLM is een luchtvervoerder met volledige service en is gebaseerd op de luchthaven van Schiphol in Amsterdam. Het behoort tot het concern Air France-KLM. Martinair is een Nederlandse luchtvaartmaatschappij, eveneens gebaseerd op Schiphol, die thans voor de helft in handen is van KLM en voor de andere helft van het zee- en landvervoerbedrijf Maersk. Beide partijen zijn actief op het gebied van luchtvervoer van goederen en passagiers tussen Amsterdam en verschillende bestemmingen overal ter wereld.

Martinair vervoert alleen passagiers naar intercontinentale bestemmingen. De activiteiten van de partijen op het gebied van het passagiersvervoer overlappen elkaar voornamelijk op de lange afstandsroutes tussen Amsterdam en Vancouver, Toronto, Miami, Havana, Punta Cana, Cancun, Curaçao en Aruba.

De geplande overname zou leiden tot een fusie van de twee belangrijkste luchtvaartmaatschappijen die lijndiensten voor het passagiersvervoer aanbieden over verschillende lange-afstandsroutes vanuit Amsterdam. Hoewel Martinair reeds een halve dochter van KLM is, bleek uit het voorlopige marktonderzoek van de Commissie dat de volledige overname van deze dochter door KLM de concurrentie aanzienlijk zou doen inkrimpen, tenminste wat de routes tussen Amsterdam en Curaçao en Aruba betreft, zowel met betrekking tot de luchtvervoerdiensten voor passagiers als de verkoop van zitplaatsen aan touroperators.

Om tegemoet te komen aan de concurrentiebezwaren van de Commissie stelde KLM op 18 augustus corrigerende maatregelen voor. Deze bleken evenwel niet voldoende te zijn om de ernstige twijfels van de Commissie weg te nemen.

Ook in de sector van het luchtvrachtvervoer heeft de Commissie onderzocht wat de mogelijke gevolgen van de voorgenomen concentratie voor de concurrentie kunnen zijn, maar het marktonderzoek bracht geen bezwaren in dit verband aan het licht.

Meer informatie over de zaak is te vinden op:

http://ec.europa.eu/comm/competition/mergers/cases/index/m102.html#m_5 141