Brussel, 8 september 2008
Fusies: Commissie opent grondig onderzoek naar voorgenomen overname van
Martinair door KLM
De Europese Commissie heeft in het licht van de EU-concentratieverordening
een diepgaand onderzoek geopend naar de geplande overname van Martinair door
KLM, beide Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Uit het eerste
marktonderzoek van de Commissie bleek dat de geplande overname de
concurrentie aanzienlijk zou kunnen verminderen, waardoor ernstige twijfels
rijzen over de verenigbaarheid van deze transactie met de eengemaakte markt,
tenminste wat betreft het passagiersvervoer tussen Amsterdam en de
Nederlandse Antillen, met name Curaçao en Aruba. Het besluit om een
diepgaand onderzoek in te stellen doet niets af aan het uiteindelijke
resultaat van het onderzoek. De Commissie heeft nu 90 werkdagen, tot
21 januari 2009, om uiteindelijk te concluderen of de concentratie de
daadwerkelijke concurrentie binnen de Europese Economische Ruimte (EER) of
een aanzienlijk deel daarvan aanzienlijk zou belemmeren.
Commissaris Neelie Kroes, belast met concurrentiezaken, verklaarde
hierover: "In een periode van consolidatie in de Europese
luchtvaartsector moet de Commissie ervoor zorgen dat de consumenten
moeten kunnen blijven kiezen tussen concurrerende luchtvaartdiensten".
KLM is een luchtvervoerder met volledige service en is gebaseerd op de
luchthaven van Schiphol in Amsterdam. Het behoort tot het concern Air
France-KLM. Martinair is een Nederlandse luchtvaartmaatschappij,
eveneens gebaseerd op Schiphol, die thans voor de helft in handen is
van KLM en voor de andere helft van het zee- en landvervoerbedrijf
Maersk. Beide partijen zijn actief op het gebied van luchtvervoer van
goederen en passagiers tussen Amsterdam en verschillende bestemmingen
overal ter wereld.
Martinair vervoert alleen passagiers naar intercontinentale
bestemmingen. De activiteiten van de partijen op het gebied van het
passagiersvervoer overlappen elkaar voornamelijk op de lange
afstandsroutes tussen Amsterdam en Vancouver, Toronto, Miami, Havana,
Punta Cana, Cancun, Curaçao en Aruba.
De geplande overname zou leiden tot een fusie van de twee
belangrijkste luchtvaartmaatschappijen die lijndiensten voor het
passagiersvervoer aanbieden over verschillende lange-afstandsroutes
vanuit Amsterdam. Hoewel Martinair reeds een halve dochter van KLM is,
bleek uit het voorlopige marktonderzoek van de Commissie dat de
volledige overname van deze dochter door KLM de concurrentie
aanzienlijk zou doen inkrimpen, tenminste wat de routes tussen
Amsterdam en Curaçao en Aruba betreft, zowel met betrekking tot de
luchtvervoerdiensten voor passagiers als de verkoop van zitplaatsen
aan touroperators.
Om tegemoet te komen aan de concurrentiebezwaren van de Commissie
stelde KLM op 18 augustus corrigerende maatregelen voor. Deze bleken
evenwel niet voldoende te zijn om de ernstige twijfels van de
Commissie weg te nemen.
Ook in de sector van het luchtvrachtvervoer heeft de Commissie
onderzocht wat de mogelijke gevolgen van de voorgenomen concentratie
voor de concurrentie kunnen zijn, maar het marktonderzoek bracht geen
bezwaren in dit verband aan het licht.
Meer informatie over de zaak is te vinden op:
http://ec.europa.eu/comm/competition/mergers/cases/index/m102.html#m_5
141
European Union