PERSBERICHT
Onderzoek: Twitteraars claimen merknamen beursgenoteerde bedrijven
Twee van de 45 AEX-index- en Bel20-bedrijven hebben een herkenbaar eigen Twitter-account
Bunnik, 9 september 2008 Beursgenoteerde bedrijven van de AEX-index en Bel20 lopen een reëel risico dat hun merknaam op microbloggingplatform
Met Twitter is het mogelijk om korte berichten - Tweets - van maximaal 140 karakters te versturen en ontvangen via de pc of de mobiele telefoon. Andere gebruikers kunnen zich vervolgens abonneren op deze Tweets en communiceren met andere Twitteraars. Hoewel het aantal merken dat Twitter gebruikt om met doelgroepen te communiceren nog beperkt is, zien steeds meer bedrijven er de waarde van in. Van de AEX-index- en Bel20-bedrijven gebruiken echter slechts twee bedrijven Twitter actief. Het meest actief is navigatiespecialist
Dat het risico op online misbruik van de bedrijfsnamen ook wel ´brand jacking´genoemd reëel is bleek begin augustus 2008 nog. Een zekere Janet registreerde toen het Twitter-account Exxon Mobil en beantwoordde vragen van andere Twitter-gebruikers. Deze gebruikers kregen de indruk dat Janet de officiële standpunten van Exxon Mobil uitdroeg. Andere bloggers maakten Exxon Mobil hierop attent, waarna het bedrijf maatregelen nam om het Twitter-account van Janet af te sluiten. Een analist van Forrester Research
Op Twitter staan volgens het onderzoek van LVT Benelux PR 25 accounts geregistreerd die gebruikmaken van de namen van beursgenoteerde AEX-index- en Bel20-bedrijven maar waarvan onduidelijk is wie de eigenaar is. In enkele gevallen is echter overduidelijk dat dit niet de onderzochte bedrijven zijn. Zo was op de 26 augustus 2008 op
Op Marketingfacts
LVT Benelux PR adviseert bedrijven die nog geen Twitter-account hebben geregistreerd dit alsnog te doen. Het registratieproces is eenvoudig en kost hooguit enkele minuten per registratie. Hoe dan ook raadt LVT bedrijven aan om te monitoren of en op welke manier er over hen wordt gesproken op Twitter. Dit kan bijvoorbeeld door op
LVT Benelux PR voerde het onderzoek uit op 26 augustus 2008 voor de 25 AEX-indexbedrijven en de twintig aan de Bel20 genoteerde bedrijven. Het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van het geval van brand jacking bij Exxon Mobil. In het Verenigd Koninkrijk werd een soortgelijk
Over LVT Benelux PR
LVT Benelux PR maakt deel uit van een groep onafhankelijke adviesbureaus gespecialiseerd in Public Relations, Communicatieadvies, Editorial Services, Trainingen en Evenementenorganisatie. LVT Benelux PR is werkzaam voor circa 80 klanten binnen verschillende sectoren: Consumentenelektronica, ICT, Lifestyle, Logistiek, Travel & Leisure en Zakelijke dienstverlening. De 40 medewerkers ondersteunen bedrijven en instellingen in het gehele communicatietraject: van strategie tot uitvoering. De bureaus van de LVT Group zijn gevestigd in Amsterdam, Brussel en Bunnik. Meer informatie: