Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 9 september 2008

...AL 50 JAAR SNOEP OP EEN STOKJE!

Op 27 september 2008 is het maar liefst een halve eeuw geleden dat de Spanjaard Enric Bernat het lumineuze idee kreeg om zuurtjes op een stokje te plaatsen. Dit deed hij om te voorkomen dat kinderen plakhandjes krijgen tijdens het snoepen. Zo schiep hij bij toeval: de lolly. In datzelfde jaar stichtte Bernat het merk Chupa Chups en veroverde daarmee de wereld.

De Spanjaard had nog meer goede ideeën: hij vroeg niemand minder dan Salvador Dali om het logo te ontwerpen. Die draaide daar zijn hand niet voor om en schetste tijdens een kopje koffie met Bernat de wereldbekende geelrode rozet achterop een servetje. Zijn ontwerp bleef sindsdien ongewijzigd en is inmiddels één van de bekendste logo's ter wereld.

Wereldleider
In de loop der jaren werden de kleurige lolly's van Chupa Chups vaak geïmiteerd, maar nooit geëvenaard. Met zijn tientallen smaakjes en vullingen en de jaarlijkse productinnovaties is het merk al decennia lang wereldleider. Chupa Chups is inmiddels in handen van het Italiaans-Nederlandse familiebedrijf Perfetti van Melle, het bedrijf dat o.a. Fruitella, Klene en Mentos maakt.

Lolly's voor iedereen
Zuigen op een lolly geeft zowel kinderen als volwassenen een ontspannen gevoel. Je doet er veel langer mee dan met normaal snoep: vaak wel tien minuten. En niet alleen kinderen genieten van de lolly: veel volwassenen gebruiken de lolly's bijvoorbeeld bij het stoppen met roken. Wie kent niet het bekende beeld van Johan Cruijff met een Chupa in plaats van een sigaret. In Nederland werd het merk begin jaren '90 groot in de housescene waar de lolly tot een symbool werd verheven.

Trots
Perfetti van Melle is erg trots op z'n original en viert het 50-jarig bestaan met een gigantisch feest in Barcelona, dat geproduceerd wordt door MTV. Speciaal voor het jubileum brengt Chupa Chups in gelimiteerde oplage een speciaal blik op de markt met 'nostalgische' recepturen. Het belooft, net als vele andere Chupa Chups producten in de loop der jaren, een echt collectors item te worden.

Hiernaast heeft Chupa Chups een koffietafelboek laten ontwikkelen. In deze rijk geïllustreerde uitgave staat o.a. met historisch beeld toegelicht hoe Chupa Chups zich door de jaren heen heeft ontwikkeld tot het lolly-icoon dat het nu is. In dezelfde stijl is een internationale jubileumwebsite gemaakt, beschikbaar via: www.chupachups.com.



Ingezonden persbericht