Voeding steeds geavanceerder en afgestemd op consument

09/09/2008 20:00

Schuttelaar & Partners B.V.

Onze voeding wordt steeds geavanceerder. Fabrikanten blijven de komende jaren manieren zoeken om natuurlijke producten te versterken met nuttige en slimme toevoegingen, liefst afkomstig uit diezelfde natuur. Daarnaast ziet de consument voeding meer en meer als onderdeel van zijn identiteit en wil hij zijn producten zelf samenstellen.

Dit zijn enkele van de trends op het gebied van gezondheid en duurzaamheid die de deskundigen van adviesbureau Schuttelaar & Partners nationaal signaleren.

In de trendpresentatie van S?, vandaag in Den Haag, spraken de deskundigen van het communicatiebureau de hoop uit dat de innovatie bij bedrijven en overheid volop doorzet. "Tomaten met extra lycopeen, sappen met granaatappel, yoghurt met goede bacterieën; deze voedingsmiddelen waren geen eendagsvliegen. Ik denk dat er op dat gebied nog veel meer staat te gebeuren", zegt voedingskundige Rutger Schilpzand van S?.

Groen is hot

Niet alleen op het gebied van voeding maar zeker ook bij duurzame initiatieven blijft innovatie van belang. "Er is momenteel een beweging gaande die niet te stoppen is", zegt adjunct-directeur Suzanne van der Pijll. "Voeding wordt gezonder en 'groen zijn' is hot. We reageren niet enthousiast meer op jacuzzi's en terrasverwarmers in de tuin, of de SUV maar spreken elkaar aan op de energieverspilling ervan", aldus de milieuingenieur.

We weten bovendien steeds meer over het volledig benutten van agrarische producten en daar kan het milieu zijn voordeel mee doen. De landbouw-gewassen zullen steeds vaker gebruikt worden om chemie te vervangen, zo bleek ook uit de trend-presentatie van S?.

Beauty

Als je stoffen heel erg klein maakt, krijgen ze soms andere eigenschappen. Slimme onderzoeken op het gebied van nano-technologie kunnen revolutionaire gevolgen hebben. Bij octrooibureaus wereldwijd liggen momenteel duizenden aanvragen voor nano-toepassingen zoals geneeskrachtige voedings-stoffen of beautyproducten, zo vertelde Edwin Hecker van de afdeling bioscience van S?. "De maatschappelijke discussie over hoe ver je kunt gaan met nano, is weer helemaal terug."

De makkelijke keuze

Een andere oplaaiende discussie is die van de betutteling en de voorschriften. Het rook-verbod, de gezondheidslabels; consumenten lijken aan overheid en bedrijven te vragen 'regel het maar voor mij'. Initiatieven die de gezondere en duurzame keuze de makkelijke keuze maken voor de burger, hebben veel kans van slagen de komende jaren, verwacht Schuttelaar & Partners. "Het sturen op gewenst gedrag wordt een nieuwe strategie voor bedrijven en overheden", aldus politicologe Marije Hulsinga. "Als je wilt dat mensen meer bewegen, zorg dan voor minder roltrappen in gebouwen. Dan verleid je ze bijna onzichtbaar tot sportiever gedrag."

Vleesproductie

De vraag van de samenleving naar meer groen en gezond kan echter ook gaan botsen met andere belangen. De meeste mensen eten graag vlees maar hebben moeite met dierenleed en de milieu-gevolgen van vleesproductie. Boeren gaan de komende jaren nog innovatiever te werk om dierenwelzijn en duurzaamheid te bevorderen. Hiervoor zullen de veehouderijbedrijven groter moeten worden. Maar omdat mensen zich steeds meer in de belevingswereld van dieren verplaatsen is het belangrijk de stallen zo in te richten dat we kunnen zien dat de dieren een goed leven hebben.

Schuttelaar & Partners ziet deze trends dagelijks terug in de vele interessante projecten die in Nederland worden opgezet om de samenleving gezonder en duurzamer te maken. Door middel van strategisch advies, onderzoek en communicatie helpen wij onze klanten een aanpak te kiezen die oog heeft voor science, society & good sense.





http://www.schuttelaar.nl