Consumentenbond
---
8 september 2008
Bel me niet!
De Eerste Kamer behandelt morgen het voorstel voor een wettelijk
bel-me-niet-register. De Consumentenbond heeft lang gepleit voor een
dergelijk register, omdat consumenten hiermee eindelijk gevrijwaard
worden van irritante verkooptelefoontjes rond etenstijd.
Telemarketeers worden verplicht zich bij dit register aan te sluiten
en moeten in elk gesprek consumenten de mogelijkheid bieden zich
tijdens het gesprek direct in te schrijven in het register.
Consumenten die staan ingeschreven in het register mogen niet langer
telefonisch worden benaderd met commerciële aanbiedingen. De termijn
van inschrijving is van onbepaalde tijd. Het is wel van belang dat
consumenten worden gewezen op het bestaan van het
bel-me-niet-register, ook al voordat ze worden lastig gevallen door
een verkooptelefoontje.
Telefoonterreur
Uit onderzoek van de Consumentenbond in 2005 kwam naar voren dat veel
mensen zich ergeren aan commerciële aanbiedingen per telefoon. Het
gaat met name om het tijdstip van bellen, het doorvragen als
aangegeven wordt geen belangstelling te hebben en aan het feit dat de
beller naam en persoonlijke gegevens weet.
---