Hollandse SlijpService slaat vleugels uit


Van regionaal naar nationaal netwerk

GOES, 20080910 -- De naam Passieux is een bekende naam in de wereld van het messen slijpen. Al sinds 1795 zit de familie in het vak, tegenwoordig onder de naam Hollandse SlijpService. Dankzij haar ruim twee eeuwen ervaring en speciale (geheime) slijprecepten, weet het bedrijf ongeëvenaard scherp te slijpen. Dit jaar slaat de Hollandse SlijpService nationaal haar vleugels uit. "Er was duidelijk behoefte aan landelijke dekking."

Slijpen is een vak, een ambacht. Zonder gedegen vakkennis kom je er niet. Jeffrey Passieux, directeur van de Hollandse SlijpService, leerde het vak in de praktijk en profiteerde daarbij van de kennis die binnen de familie van generatie op generatie is doorgegeven. Opvallend gegeven: Hollandse SlijpService slijpt niet op steen, maar op zelf geproduceerde slijpschijven.

Geheim van de smid
Passieux legt uit waarom. "De belangrijkste reden is dat tijdens het slijpproces de wrijvingswarmte zoveel mogelijk gereduceerd moet worden. Als men op steen slijpt, wordt doorgaans gekoeld met water. Daarvan schrikt het metaal, waardoor het aan hardheid inboet. Wij gebruiken slijpschijven die zelf de wrijvingswarmte opnemen. Dat is ons geheim van de smid."

Bij elk materiaal dat geslepen moet worden, wordt een bijpassende slijpschijf gezocht. Hollandse SlijpService werkt met houten, kunststof, vilten, stalen en aluminium slijpschijven. Passieux: "Mensen zijn gewend met slijpstenen te werken, maar met onze materialen weten wij een nog beter resultaat te boeken. Ons eindproduct is niet te vergelijken met de scherpte van een mes dat net uit de fabriek is gerold. Koks werken er graag mee. Wij gebruiken moderne zelf ontwikkelde slijpmachines in combinatie met zelf geproduceerde slijpschijven."

Van regionaal naar nationaal
Tot voor kort was Hollandse SlijpService een onderneming die regionaal opereerde, in Goes en omstreken. Maar dankzij mond-tot-mond reclame bleken steeds meer klanten van buiten de regio het bedrijf te vinden. "Er was duidelijk behoefte aan landelijke dekking," zegt Passieux. "Vandaar dat we onze vleugels nationaal hebben uitgeslagen. We hebben op het moment ongeveer dertig servicepunten, waar mensen hun messen in kunnen leveren. Klanten krijgen de messen vervolgens binnen vijf werkdagen retour. In het voorjaar van 2009 hopen we nog eens dertig servicepunten te realiseren."

En daar houdt de ambitie van de Hollandse SlijpService niet op. "Ons concept staat: ongeëvenaarde slijpkwaliteit. Dit is pas de eerste stap. Uiteindelijk willen we dat concept ook internationaal neerzetten."

Zie ook: www.hollandseslijpservice.nl





Ingezonden persbericht