EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

11 september 2008

EVO: Nederland hangt in Europese klimaatstrop

Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft vandaag de Milieubalans 2008 gepresenteerd aan het kabinet. Volgens het Planbureau is aanvullend nationaal beleid nodig om de Europese klimaatdoelstellingen te bereiken. Volgens EVO blijkt uit het rapport dat Nederland zich in een strop heeft gehangen door zich te committeren aan klimaatdoelstellingen die vrijwel niet haalbaar zijn.

Het planbureau stelt dat Nederland meer maatregelen moet nemen om de strenge Europese doelstellingen te halen. Nederland moet extra zijn best doen om schadelijke uitstoot terug te brengen, omdat ons land zeer dichtbevolkt is en veel economische activiteit kent. Van een gelijk speelveld is daardoor niet langer sprake. De extra investeringen die Nederlandse bedrijven en inwoners moeten doen om de strenge Europese doelstellingen te halen, zijn vele malen groter dan in minder drukke landen als Noorwegen en Spanje. EVO vraagt zich dan ook sterk af of het realistisch is om te streven naar 30% reductie van CO2 in 2020.

Het kabinet moet in Brussel duidelijk maken dat de economische belangen van Nederland door het Europees klimaatbeleid onevenredig hard geraakt worden. Een voorbeeld hiervan is het Europese besluit om niet te komen met snelle normen voor schonere voertuigen. Ook wil de Europese Unie dat er vanaf 2013 één Europees emissieplafond komt. Door emissiehandel wordt nu nog per lidstaat vastgelegd hoeveel sectoren mogen uitstoten. Daardoor kan bijvoorbeeld rekening worden gehouden met de grootte van een land en de bevolkingsdichtheid. Dat is gunstig voor Nederland, maar aan die positie dreigt een einde te komen.

Neemt niet weg dat iedere kosteneffectieve maatregel die Nederland kan nemen om schadelijke uitstoot te beperken, met beide handen moet worden aangegrepen. Volgens EVO moeten kabinet en gemeenten daarom de mogelijkheden voor nachtelijke distributie van steden verruimen. Onderzoek toont aan dat zo n verruiming leidt tot minder files, ongelukken en uitstoot. EVO deelt niet de suggestie van het Planbureau om alleen in te zetten op stille banden en voertuigen op wegen. Langs snelwegen dient wel degelijk gekeken te worden naar de mogelijkheid van het plaatsen van geluidschermen.

EVO staat evenmin achter de stelling van het Planbureau, dat het Europees biobrandstoffendoel voor transport goed werkt. Het is de hoogste tijd dat briobrandstoffen die écht voor reductie van uitstoot zorgen en duurzaam zijn, gecertificeerd worden. Vervolgens moeten lidstaten overgaan tot een langdurige accijnsverlaging voor gecertificeerde biobrandstoffen. Op die manier krijgen ondernemers de duidelijkheid die nodig is om te besluiten gebruik te maken van biobrandstoffen. Want alternatieve brandstoffen zijn slechts een middel om schadelijke uitstoot terug te brengen, en geen doel op zich.