European Union



Brussel, 11 september 2008

"Verschillende talen, één doel": Commissie, UEFA en FARE geven in het voetbalseizoen 2008-2009 de aftrap voor een gezamenlijke tv-spot die tolerantie door het leren van talen propageert

In het kader van het Europees Jaar van de interculturele dialoog 2008 introduceren de Europese Commissie, de UEFA (Unie van Europese voetbalbonden) en FARE (Football Against Racism in Europe - voetbal tegen racisme in Europa) een gezamenlijke tv-spot waarin aandacht wordt besteed aan tolerantie en de rol van talen als brug tussen mensen. In de spot zijn drie groepen voetbalsupporters te zien die helemaal opgaan in een wedstrijd: ongeacht hun culturele achtergrond, afkomst of taal delen zij hun liefde voor voetbal en reageren zij op dezelfde manier in verschillende authentieke settings. Vanaf 16 september krijgen miljoenen tv-kijkers in heel Europa en daarbuiten de spot te zien in de pauze van de wedstrijden tijdens het hele seizoen van de UEFA Champions League. Dit initiatief komt op het moment waarop de Commissie op het punt staat haar nieuwe strategische mededeling over meertaligheid te presenteren, waarin het leren van talen en het behoud en de bevordering van culturele en taalkundige verscheidenheid wordt gepropageerd.

Leonard Orban, Europees commissaris voor meertaligheid, zei het volgende: "Een gevoel van saamhorigheid op basis van taalkundige en culturele verscheidenheid is een werkzaam middel tegen intolerantie. Meertaligheid bevordert wederzijds begrip en kan daardoor veel bijdragen aan de dialoog tussen mensen, of dit nu op school, op het werk of tijdens de vrije tijd is. Zoals uit deze 30 seconden lange tv-spot blijkt, is voetbal een goed medium voor interactie en voor het leren over andere culturen en talen".

"Dit is de tweede tv-spot die de UEFA in coproductie met de Europese Commissie heeft uitgebracht in twee jaar tijd", aldus David Taylor, secretaris-generaal van de UEFA, "en dit is een uitstekende manier om onze relatie verder te ontwikkelen. UEFA voert een zero-tolerancebeleid in de strijd tegen racisme in het voetbal en uit dit nieuwe filmpje blijkt onze onvoorwaardelijke inzet voor dit doel."

De tv-spot is een coproductie van de Commissie, de UEFA en FARE, die deze ook hebben gebruikt voor hun campagne "Unite Against Racism", die op 7 juni in Zwitserland van start is gegaan in het kader van de UEFA EURO 2008(TM). Door drie verschillende groepen voetbalsupporters te laten zien in verschillende settings maar met dezelfde reacties op een voetbalwedstrijd die eindigt met een doelpunt, slaat deze coproductie een brug naar het motto van het Europees Jaar van de interculturele dialoog, namelijk "Samen in verscheidenheid".

Deze tv-spot wordt uitgezonden in de pauze van alle 125 wedstrijden en bereikt naar verwachting meer dan 140 miljoen kijkers tijdens elke wedstrijdweek van de UEFA Champions League, die duurt van september 2008 tot en met mei 2009. Alleen al in Europa wordt de spot uitgezonden in meer dan 40 landen. Dit wordt mogelijk gemaakt door een partnerschap met de UEFA, die hiervoor de 30 seconden zendtijd beschikbaar heeft gesteld die voor sociale initiatieven is uitgetrokken.

De nieuwe strategische mededeling over meertaligheid wordt volgende week gepresenteerd.
Zie