Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 12 september 2008
Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/IVW-2008/12830
Onderwerp
Kennisbehoud zeevaart IVW i.v.m. overdracht taken

Geachte voorzitter,

Tijdens het Algemeen Overleg van 5 juni 20081 over de beleidsbrief zeevaart heb ik toegezegd uw Kamer nader te informeren over de wijze waarop de technische kennis op het terrein van de zeevaart bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat (verder: de Inspectie) wordt geborgd in relatie tot de uitbesteding van technische inspecties ten behoeve van de certificering.

In de beleidsbrief, tijdens het genoemde algemeen overleg en bij de daaraan voorafgaande schriftelijke beantwoording van vragen van uw Kamer 2 ben ik mede ingegaan op de achtergrond van overdracht van taken aan Klassenbureaus en de wijze waarop de Inspectie hier toezicht op houdt. Door de uitbesteding van taken aan Klassebureaus en het door de Inspectie uitgeoefende systeemtoezicht vindt een accentverschuiving plaats van gedetailleerde technische kennis ten aanzien van nieuwbouw naar systeemkennis. Mede in het licht hiervan heeft de Inspectie eind 2006 de relevante kennisgebieden benoemd. In het verlengde daarvan ga ik in deze brief nader in op uw vraag hoe de technische kennis binnen de Inspectie wordt geborgd.

De Inspectie borgt deze kennis op de volgende wijzen:
- inspecteurs volgen een gestructureerd opleidingstraject van een jaar alvorens zelfstandig inspecties uit te voeren. Met ingang van 1 januari 2008 is er naast dit nationale opleidingstraject tevens een Europees opleidingstraject voor Port State


1 Vergaderjaar 2007-2008, 31 409, nr. 7

2 Vergaderjaar 2007-2008, 31 409, nr. 2
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/IVW-2008/12830

Control-inspecteurs van kracht. Hierbij merk ik wel op dat het vinden van nieuwe inspecteurs met voldoende aanvangskennis de laatste jaren moeilijker wordt door concurrentie op arbeidsvoorwaarden uit het bedrijfsleven;
- structurele uitwisseling van gegevens, kennis en ervaring met andere (inter)nationale toezichthouders (European Maritime Safety Agency (EMSA), Port State Control (PSC) en buitenlandse inspectiediensten);
- optreden naar aanleiding van de resultaten van Internationale audits (International Maritime Organisation (IMO) en EMSA);

- kennisuitwisseling in internationaal verband (IMO en EMSA) bij de totstandkoming van regelgeving;

- het opleiden van auditors binnen de Inspectie;
- de ontwikkeling van relaties met kennis- en onderzoeksinstituten.

Systeemtoezicht betekent overigens niet dat de Inspectie alleen bedrjjfsaudits bij Klassebureaus uitvoert. Een belangrijk deel van het borgen en verder ontwikkelen van kennis komt voort uit de volgende eigen taken en bijbehorende inspecties aan boord van schepen:

- certificering van passagiersschepen (32 inspecties in 2007);
- inspecties (risicogestuurd en thematisch) op zeeschepen in het kader van PSC (967 inspecties in 2007);

- certificering van non-conventieschepen (459 inspecties in 2007);
- advisering van Klassenbureaus en reders (onder meer over interpretatie van regels);

- het afhandelen van bezwaar en beroep in verband met de afgifte van certificaten en het verlenen van ontheffingen en vrijstellingen;
- het optreden naar aanleiding van signalen uit de markt en incidenten.

Met u ben ik van mening dat het aspect kennisbehoud van cruciaal belang blijft, ook met het oog op de voorgenomen verdere overdracht van taken aan Klassenbureaus. Kennisbehoud bij de Inspectie zal daarom worden betrokken bij de voorziene evaluatie in verband met deze overdracht.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa


---