Technische Universiteit Delft

Rijgedrag
door M&C

Promotie van mw. S.J.L. Ossen: "Theory and empirics of longitudinal driving behavior"

16 september 2008 | 10:00 uur
plaats: Aula TU Delft

Mevrouw Drs. S.J.L. Ossen | doctorandus in de econometrie, Nederland promotor | Prof.dr.ir. S.P. Hoogendoorn (CiTG)

Theory and empirics of longitudinal driving behavior Het reduceren van congestie op de Nederlandse wegen staat hoog op de politieke agenda en de roep om slimme manieren om congestie terug te dringen is dan ook bijzonder groot (denk aan (dynamisch) verkeersmanagement, bestuurder ondersteunende systemen). Of maatregelen tegen congestie leiden tot het beoogde effect blijkt sterk afhankelijk van het gedrag van individuele weggebruikers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de effecten van maatregelen vaak vooraf voorspeld worden middels simulators waarin alle voertuigen afzonderlijk gesimuleerd worden aan de hand van wiskundige gedragsmodellen. Deze verkeersvoorspellingen zijn natuurlijk alleen maar betrouwbaar wanneer de aannames m.b.t. het gedrag van bestuurders realistisch zijn.

Om het inzicht in het gedrag van bestuurders te vergroten en wiskundige modellen die dit gedrag beschrijven te verbeteren, analyseren we in dit proefschrift in detail hoe bestuurders reageren op hun voorliggers. Om een compleet beeld van dit gedrag te krijgen, gebruiken we beelden, die verzameld zijn met een aan een helikopter bevestigde digitale camera. Uit deze beelden leiden we de posities van alle geobserveerde voertuigen af en hun snelheden. Door middel van het schatten van wiskundige gedragsmodellen aan de hand van deze helikopter gegevens kwantificeren we verschillen tussen het rijgedrag van verschillende bestuurders. Verder bepalen we welke voorliggers van invloed zijn op het gedrag van bestuurders.

Om de gevolgen van onze bevindingen op verkeersvoorspellingen vast te stellen, implementeren we ze in een zelf ontworpen simulator. De resultaten laten duidelijk zien dat verkeersvoorspellingen zeer gevoelig zijn voor gedragsaannames, die in de simulaties gemaakt worden. Daarmee wordt het belang van onze empirische analyses nogmaals onderstreept.

Laatst gewijzigd: 28 augustus 2008