BOVAG en RAI Vereniging bezorgd over gevolgen BPM-ombouw

16/09/2008 15:23

Rai Vereniging

BOVAG en RAI Vereniging begrijpen de wens van het kabinet om door middel van autobelastingen tot een schoner en zuiniger autopark te komen. Beide partijen willen echter nog intensief overleggen met het ministerie van Financiën over de uitvoering, bijvoorbeeld over de effecten van de omzetting van de grondslag van de BPM en de vermeende garantie dat de BPM naar 0 gaat.

Eén van de kabinetsvoorstellen betreft de ombouw van de BPM-grondslag. Nu is dat de netto catalogusprijs, vanaf 2010 moet dat de CO2-uitstoot zijn. "Vooral de ongewenste markteffecten daarvan baren ons zorgen", aldus Peter Janssen, directeur RAI Vereniging. "Tel daarbij op dat de verwachte milieueffecten verwaarloosbaar zijn en dat de administratieve lasten voor de sector enorm zullen toenemen."

"Ook over toekomstige restwaarde effecten maken we ons zorgen" vult Koos Burgman, algemeen directeur BOVAG, aan. "Deze zijn op dit moment moeilijk exact in te schatten, we verwachten echter wel dat die voor zowel particulieren als bedrijven aanzienlijk kunnen zijn."

BOVAG en RAI Vereniging hebben hier de afgelopen tijd al de nodige gesprekken over gevoerd met het ministerie van Financiën. En dat overleg zal de komende tijd onverminderd doorgaan. "We zijn wel blij met de extra tijd die we hebben gekregen voor de ombouwoperatie. Invoering per 1 januari 2010 biedt ruimte om te bepalen en door te rekenen wat de gevolgen precies zullen zijn" aldus Janssen. "We herkennen ons eveneens in de technologie onafhankelijke milieustimulering die het ministerie nu voor lijkt te staan (hoewel de hybride-stimulering nog tot 1 juli 2010 blijft bestaan) en zijn daarnaast tevreden met de expliciete vastlegging van de BPM-afbouw voor de eerste 5 jaar". Koos Burgman: "Het bevreemdt ons wel dat de verdere afbouw van de BPM naar 0 verder nergens voorkomt in de wetsteksten terwijl verkeersminister Eurlings die afbouw onlangs nog als 'in beton gegoten' typeerde. BOVAG en RAI Vereniging zullen hem zeker aan die toezegging houden."

Ten aanzien van de aangekondigde lastenverhoging voor de motorrijder zijn BOVAG en RAI Vereniging duidelijk: die is op deze manier niet acceptabel. De BPM op motoren wordt niet afgebouwd terwijl diezelfde motorrijder wel een verhoging van de MRB voor zijn kiezen krijgt zonder dat daarvoor een overtuigende onderbouwing lijkt te zijn.

Het feit dat nergens in de Miljoenennota wordt gesproken over een aanpassing van de bedrijfsfietsenregeling, bijvoorbeeld door een verhoging van het bedrag van 749 euro naar


1.500 tot 2.000 euro, vinden beide organisaties lastig te verteren. "Nederland is het fietsland bij uitstek. Het kabinet wil dat we nadenken over andere vormen van vervoer van en naar het werk. Waarom dan niet een aanpassing van dat bedrag zodat ook de elektrische fiets als een volwaardig alternatief naar voren komt?", vraagt Koos Burgman zich af.

Als laatste wijst Peter Janssen erop dat de belastingmaatregelen voor de automobilist voornamelijk nieuw verkochte auto's betreffen. "Waarom lees ik nergens in de stukken iets over de invoer van een landelijke sloopregeling? Dat is een gemakkelijke manier om aan de onderkant van het totale voertuigpark snelle milieuwinst te behalen. De sector is daarover al een tijd in gesprek op zowel nationaal als regionaal niveau, maar heeft tot op heden steeds nul op het rekest gekregen van de verschillende overheden. Dat is jammer en niet goed te begrijpen. Juist een sloopregeling voor oudere dieselauto's doet snel iets aan de luchtkwaliteit, een gemiste kans wat ons betreft."

Einde bericht





http://www.raivereniging.nl




BOVAG