AutoRai

Chevrolet Volt markeert het begin van de tweede eeuw voor GM

(9/16/2008)
Met de onthulling van de productieversie van de Chevrolet Volt, waarvan de verwachtingen hooggespannen zijn, heeft General Motors vandaag de volgende 100 jaar van haar bestaan ingeluid. De Volt is een auto die tot zoân 60 kilometer aan brandstof- en emissievrije elektrische kilometers levert, met de mogelijkheid om die actieradius met honderden aanvullende kilometers uit te breiden.

âDe onthulling van de productieversie van de Volt is een prachtig moment om onze tweede eeuw in te gaan,â verklaart Rick Wagoner, Chairman en CEO van GM. âDe Volt staat symbool voor GMâs grote betrokkenheid bij de toekomst⦠het is precies de technologische innovatie die onze industrie nodig heeft als antwoord op de energie- en milieu-uitdagingen van vandaag en morgen.â

Vorm volgt functie
Het ontwerp van de Volt productieauto is ontwikkeld op basis van het oorspronkelijke studiemodel dat in 2007 werd gepresenteerd tijdens de North American International Auto Show in Detroit.

Omdat aerodynamica een zeer belangrijke rol speelt bij het maximaliseren van de actieradius, hebben de ingenieurs van GM een aerodynamisch efficiënt ontwerp voor de productieauto gecreëerd. Veel van de designelementen van de conceptauto zijn ook in de productieversie van de Volt terug te vinden, waaronder de gesloten grille aan de voorzijde, het atletische postuur, het ontwerp aan de achterkant, de buitenspiegels en tal van andere features. Het afgeronde en brutale front, de taps toelopende hoeken en de grille zijn functioneel en zorgen er voor dat lucht gemakkelijk rond de auto wordt geleid. Aan de achterkant dragen scherpe hoeken en een zorgvuldig ontworpen spoiler zorg voor een gemakkelijke en snelle afvloeiing van de lucht. De agressieve hoek waarin de voor- en achterruit geplaatst zijn draagt bij aan het verder beperken van turbulentie en luchtweerstand.

De ontwerp- en ontwikkelingsteams, die bij het creëren van de Volt nauw hebben samengewerkt met de aerodynamicaspecialisten van GM, hebben één van de meest aerodynamische autoâs uit de geschiedenis van GM ontwikkeld. Ze hebben vele honderden uren met de Volt getest in GMâs windtunnel en het team heeft tal van onderdelen getest en opnieuw getest, waaronder de spatschermen voor en achter, de achterspoiler, de dorpel opzetstukken en de buitenspiegels. Aerodynamische verbeteringen boden GM de mogelijkheid om het doel voor de Volt, een actieradius tot 60 kilometer (MVEG-cyclus) zonder brandstof te verbruiken of emissies te produceren, te verwezenlijken.

In het interieur biedt de Volt de ruimte, het comfort, het gebruiksgemak en de veiligheidsvoorzieningen die consumenten in een vierpersoons sedan verwachten. Ze zijn verpakt in een variatie aan interieurkleuren, verlichting en bekledingsopties zoals die nog nooit eerder in een sedan van Chevrolet werden geleverd. Moderne bedieningsinstrumenten en aantrekkelijke materialen, twee informatiedisplays en een infotainmentsysteem met touchscreenbediening onderscheiden het interieur van de Volt van dat van andere autoâs op de markt.

Tot de technologische features in het interieur van de Volt behoren onder andere:

* Een door de bestuurder naar wens te configureren digitaal instrumentarium

* Een standaard zeven inch touchscreen voertuiginformatiedisplay
* Klimaatregeling en een infotainmentsysteem met touchscreen-bediening

* Een optioneel navigatiesysteem met geïntegreerde harde schijf voor de opslag van kaarten en muziek

* Standaard Bluetooth voor mobiele telefoon en USB/Bluetooth voor afspelen van muziek

Nieuw tijdperk in automobiliteit
De Volt luidt een nieuw tijdperk in van electrificatie van de auto door een nieuwe voertuigklasse te introduceren onder de naam Extended-Range Electric Vehicle, ofwel E-REV.

De Volt maakt gebruik van elektriciteit om de wielen onder alle omstandigheden en bij alle snelheden aan te drijven. Voor trips tot maximaal 60 kilometer wordt de Volt alleen voortgestuwd door elektriciteit die in de 16 kWu lithium-ion accu is opgeslagen. Wanneer de energie in de accu verbruikt is, zorgt een door benzine of E85 aangedreven motorgenerator voor een naadloze toevoer van elektriciteit om de elektromotor in de Volt van stroom te voorzien, terwijl tegelijkertijd de accu weer wordt opgeladen. Dankzij deze mogelijkheid neemt de actieradius van de Volt met honderden extra kilometers toe, tot het moment dat de accu opnieuw kan worden opgeladen. In tegenstelling tot een conventionele auto met elektromotor voorkomt de Volt het gevoel van een beperkte actieradius. Het systeem boezemt daarmee vertrouwen in en zorgt voor gemoedsrust omdat de bestuurder niet langer met een lege accu strandt.

De Volt kan worden aangesloten op een standaard 220v stopcontact om de accu op te laden. De intelligente oplaadtechnologie van de auto zorgt er voor dat de accu in de Volt in minder dan drie uur weer vol is. Oplaadtijden worden verder beperkt wanneer de energie in de accu niet volledig verbruikt is. GM schat dat het minder dan een euro per nacht kost om de accu helemaal op te laden voor een actieradius op elektriciteit tot 60 kilometer.

Pittige prestaties
De Volt biedt uitstekende rijprestaties in een opvallend stil interieur. Meer dan 220 lithium-ion cellen in het accupakket van de Volt zorgen voor meer dan voldoende vermogen. De elektromotor levert een equivalent van 150 pk, een direct koppel van 370 Nm en een topsnelheid van 161 km/u. Het ontbreken van motorgeruis maakt de Volt in combinatie met speciaal geluidisolerend materiaal tot een extreem stille auto om in te rijden.

GM verwacht dat de Volt op energie uit de accu ongeveer twee eurocent per gereden kilometer kost, vergeleken met 12 cent per kilometer op benzine tegen een prijs van ⬠1,50 per liter. Voor een gemiddelde automobilist die 60 kilometer per dag rijdt (zoân 22.000 km per jaar) levert dat een jaarlijkse besparing van ⬠2.200,- op. Door gebruik te maken van de nachttarieven van elektriciteit schat GM dat een elektrisch gereden kilometer in de Volt ongeveer eenzesde kost in vergelijking to een conventionele, benzine-aangedreven auto.

Naar verwachting zal de Volt geproduceerd worden in de Detroit-Hamtramck productiefaciliteit van GM, afhankelijk van het succes van de onderhandelingen van GM met de locale overheid. De productiestart voor modellen bedoeld voor de Amerikaanse markt staat gepland voor eind 2010. Prijzen zijn momenteel nog niet bekend. Kijk op media.gm.com/volt voor aanvullende informatie.